Deja aproape toată lumea a înteles faptul că stocurile sunt limitate pentru anul în curs cu semne de întrebare asupra anului viitor. Și nu puțini au fost cei care au dorit să-și comande biciclete sau componente, iar stocurile figurau cu cifra zero mai prin toate magazinele. Am discutat cu Tamas Kovacs – importator Merida, Mircea Florescu – importator Cube, Lucian Contraș – importator Sprint și cu Radu Boteanu – importator Cross, pentru a afla direct de la sursă, mai multe păreri, despre cum va arăta industria anul acesta.
1.Cum a afectat COVID situatia importurilor de biciclete?
Tamas Kovacs: În 2020 pandemia de Coronavirus a dat peste cap atât producția cât și comerțul de biciclete/componente de biciclete la nivel mondial. Bicicletele alese din catalog au devenit foarte greu de găsit, iar acum, spre sfârșitul iernii observăm că anumite piese și componente sunt indisponibile în toată Europa, iar termenul de intrare în stoc poate depăși cu ușurință mai multe luni. Predicțiile spun că și în acest an modelele din 2021 se vor termina devreme sau vor fi întârzieri serioase la livrări. De asemenea procurarea pieselor și componentelor va prezenta o problemă seriasă, care va influența negativ activitatea service-urilor. Noi recomandăm să cumpărați bicicleta ce găsiți cât mai rapid, sau rezervați în magazin pentru momentul când va intra în stoc, altfel perioada de așteptare s-ar putea să se lungească mult.
Lucian Contras: Suntem într-o situație de genul „omul cu doua fețe!”
Pe deoparte vedem o creștere accelerată pentru biciclete in toate țările din UE inclusiv România, iar pe de altă parte, sunt probleme serioase pe „lanțul de aprovizionare”, care in cel mai bun caz duce la întârzieri ale importurilor sau mai rau la anularea unor precomenzi, in special din cauza lipsei seturilor de transmisie pentru MTB. De asemenea asistăm la creșteri de preturi datorate unor costuri mai ridicate la materiile prime, respectiv aliajele de aluminiu, dar si creșteri uluitoare la costurile de logistica.
Radu Boteanu: Odata cu instaurarea starii de urgenta, in Martie anul trecut, toata piata de biciclete pur si simplu s-a oprit, dar pe masura ce oamenii si-au dat seama ca una din putinele posibilitati de a iesi din casa in mod responsabil, este bicicleta, cererea a urcat treptat pana la un nivel mult peste asteptari. Aceasta cerere mare a luat prin surprindere toti producatorii de biciclete, care nu au mai putut sa se reaprovizioneze in timp util pentru a face fata noii cereri. Trebuie sa luam in considerare faptul ca toate livrarile din China au fost suspendate cateva luni, fapt ce a dus la intarzieri uriase in procesul de aprovizioanre. Aceste intarzieri s-au propagat si in 2021 si cu siguranta vor afecta si sezonul 2022.
Mircea Florescu explică de asemenea că piața a crescut, iar producătorii au o mare provocare de a ține pasul cu creșterea în contextul închiderii fabricilor pe perioade mai scurte sau mai lungi și a înregunării accesului angajaților la locul de muncă, însă admite că per total, totul este frumos și pozitiv: „am vândut mai mult”.
2.Care este situatia echipamentelor si accesoriilor?
Tamas Kovacs: Firmele producătoare de haine pentru ciclism și pantofi par să nu fie afectați chiar așa de mult ca producătorii de componente de biciclete. Lipsurile aici provin că la nivel mondial numărul utilizatorilor de biciclete s-ă mărit la un număr nemaiîntâlnit până acum. Ca urmare, s-au cumpărat mai multe haine și pantofi. În acest caz piața se confruntă doar cu o simplă mărire a cererii, care nu este chiar atât de gravă. Aceste produse nu sunt afectate de „efectul hârtiei igienice”, când fiecare cumpără și pentru a avea de rezervă în caz de ceva. Desigur, nu este ușor de a satisface nici cererea mărită (dar de altfel reală), căci și aici intervin problemele de logistică pe termen lung, așa că nici în acest caz nu este ușor să prezicem ce stocuri vom mai avea la începutul lunii august. Produsele Northwave spre exemplu, ne întră continuu în stoc de la sfârșitul lunii ianuarie, așa că în primăvară, la începutul sezonului, vom avea stoc suficient. Din păcate, majorarea taxelor de transport a afectat și prețul acestor produse, așa că nu este sigur că prețurile preconizate pentru 2021 se vor putea menține întreg anul.
La piese și componente situația este mult mai sumbră. Piesele comandate din propria noastră marcă BikeFun au intrat deja în stoc, dar la preț mărit și cu lipsuri. Deja acum avem familii de produse care prezintă probleme pentru a le putea comanda chiar și pentru sezonul 2022. Aici intră pedalele, șeile, portbagajele BikeFun, adică acele componente pe care și producătorii de biciclete le comandă masiv. Vom avea probleme serioase și cu stocurile la marca Ritchey, și nu se prevede o îmbunătățire a situației.
Lucian Contraș: La echipamente si accesorii, lucrurile stau ceva mai bine dar și aici sunt probleme, Sprint Bike Sport, și-a făcut profesionist temele, in ceea ce privește activitatea de achiziții și pregatirea cu stocuri pentru începutul de sezon , astfel încât Magazinele Specializate, au putut să se aprovizioneze cu produsele necesare pentru activitatea de service si vânzare pentru a satisface cerințele pieței și a bicicliștilor care își scot bicicletele de la „hibernare „pentru a le pregăti de un nou sezon plin de sport si mobilitate!
Radu Boteanu: In ceea ce priveste situatia echipamentelor si accesoriilor de biciclete, situatia nu este atat de problematica ca si in cazul bicicletelor. Intarzierile sunt mai mici, dar avem posibilitatea de a ne aproviziona si de a face fata cererii de pe piata.
3.La ce ne putem astepta in 2022? Cum va influenta toata situatia preturile bicicletelor si echipamentului/accesoriilor?
Lucian Contras: Criza de pe lanțul de aprovizionare va continua si in 2022 , asta sigur va veni la pachet cu noi creșteri de preturi și întârzieri de livrări. Avem situații ca la anumite componente să lansam precomenzi la producator până la sfârșitul lui Martie 2021 dacă vrem să le avem la timp pentru începutul sezonului 2023, da nu e o greșeală, vorbim de sezonul 2023 cu un lead time de peste 18 luni!
Radu Boteanu: Sezonul 2022 este inca o enigma, in sensul in care nu se stie exact daca criza bicicletelor va avea un trend descrescator sau se va mentine. Sunt unii producatori mai optimisti care prevad o ameliorare a situatiei, dar cu siguranta vor exista intarzieri, lipsuri si alte situatii neprevazute in procesul de aprovizionare. Legat de preturi, cred ca atata timp cat cererea va fi mai mare decat oferta, avem toate motivele sa credem ca vor mai aparea scumpiri, si aici trebuie sa luam serios in calcul scumpirea fara precedent a transportului maritim.
Mircea Florescu conchide cu faptul că prețurile vor crește oricum pentru toate produsele. Acesta continuă: „chiar daca se va dezlega enigma cartelurilor din transportul maritim nu cred ca preturile vor scadea la nivelurile anterioare. Plus ca materia prima se scumpeste cum a facut-o mereu. Interesant o sa fie de vazut ce se va intampla cu magazinele mici care depind de stocurile importatorilor, deoarece magazinele mari cumpara tot ce este disponibil, iar cei mici nu au ce vinde si se poata sa asistam la un paradox : piata creste, se vinde mult, dar magazinele dau faliment.”
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…