Alegerea unei pipe adecvate este foarte importantă deoarece, după cum urmează să vedem, această piesă mică şi neglijată de multe ori poate să schimbe radical comportamentul unei biciclete şi poate să transforme uşor pedalatul dintr-o plăcere într-un chin.
Deşi considerentele de dimensiuni şi formă sunt valabile pentru toate tipurile de pipe, noi vom trata acum subiectul pipei moderne (numită şi Ahead sau fără filet), care se ataşează în capătul superior al axului furcii cu ajutorul a două şuruburi. Sistemul vechi este încă prezent pe unele biciclete ieftine şi pe bicicletele mai vechi, cu axul furcii filetat. În ambele cazuri, în general aproape orice modificare se poate face doar prin modificarea pipei, exceptând schimbarea unghiului prin inversarea poziţiei care se poate face doar la modelul nou şi, de asemenea, pipele reglabile, dar care sunt foarte rare (dar nu inexistente) pe bicicletele performante.
Foarte pe scurt, prinderea unei pipe de tip Ahead se face direct pe gâtul furcii cu ajutorul a două şuruburi de strângere iar poziţia acesteia mai sus sau mai jos se reglează cu ajutorul unor distanţiere, care pot fi de diferite grosimi. Distanţierele şi pipa împreună trebuie să depăşească un pic nivelul superior al gâtului furcii, pe acesta fiind prins cu ajutorul unui sistem cu o nucă de blocaj şi un şurub un căpăcel care are ca rol atât strângerea între ele a pipei şi distanţierelor cât şi comprimarea rulmenţilor de la cuveţi. Prima dată se strânge şurubul superior cât de tare se poate fără a afecta rotaţia ghidonului şi doar apoi, după poziţionarea în linie dreaptă paralelă cu roată, se strâng cele două şuruburi de la pipă. Ghidonul se prinde de pipă cu ajutorul unui capac şi a altor 4 sau uneori doar 2 şuruburi.
Pentru început, pipa trebuie aleasă corect în funcţie de dimensiunile de prindere. Majoritatea bicicletelor au furca cu gât de 1 1/8 inch, aşa că foarte probabil că aceasta este dimensiunea necesară pentru majoritatea lumii, inclusiv pentru noul standard Tapered care are acelaşi diametru în partea de sus, gâtul furcii fiind de 1.5 doar la intrarea de jos în cadru. Există modele compatibile cu gât de 1 inch, dar numărul de biciclete cu gât de 1 şi pe sistem Ahead a fost oricum foarte mic iar furcile, cel puţin cele cu suspensie, sunt aproape inexistente, pe acest sistem fiind disponibile doar modele foarte ieftine. Prinderea de 1.5 este folosită doar de unii producători, cum ar fi modelele Cannondale cu furcă Lefty.
Sistemul de prindere al ghidonului trebuie să aibă aceiaşi dimensiune cu ghidonul. Standardul vechi de 25,4 mm e pe cale de dispariţie, dar încă se mai produc ghidoane pentru compatibilitatea cu sistemul vechi de pipă. Standardul nou de 31,8 oferă o rezistenţă şi o rigiditate sporită pentru o greutate mai mică (tuburile cu diametru mai mare pot fi construite cu pereţi mai subţiri pentru aceiaşi rezistenţă).
Materialul din care se confecţionează pipele este în general aluminiul, de diferite calităţi, greutăţi şi rigidităţi. Există pipe mai vechi din oţel dar sunt rare şi foarte grele. De asemenea, există dar sunt destul de rare pipele de carbon, care oferă o rigiditate foarte bună şi o greutate mică la un preţ destul de ridicat. Atenţie mare, cea mai mare parte a pipelor de pe piaţă care par din carbon, chiar şi cele foarte performante, sunt de fapt din aluminiu învelit în carbon, pentru a afla trebuie studiate părţile care nu sunt la vedere. Datorită forţelor mari din pipă, mai ales cele care acţionează pe şuruburi, producerea unei pipe complet din carbon e foarte dificilă.
Să vedem acum cele două mărimi importante, lungimea şi unghiul.
Lungimea pipei are în primul rând rolul de a da lungimea cockpit-ului, a „postului de conducere”, respectiv distanţa dintre şaua bicicletei şi ghidon. Această distanţă determină atât poziţia ciclistului cât şi balansul greutăţii pe bicicletă. În principiu, această distanţă e dată de lungimea cadrului, iar un cadru ales de mărimea potrivită ar trebui să permită şi folosirea unei pipe corespunzătoare disciplinei de ciclism alese. Totuşi, o pipă de lungime mare poate să permită utilizarea unui cadru un pic mai mic şi invers, o pipă mică să permită folosirea unui cadru mai mare, din punct de vedere strict al poziţiei. Lungimea se mai poate regla şi din şa, respectiv montarea acesteia mai în faţă/spate sau utilizarea unei tije de şa cu setback diferit, dar aceste modificări influenţează şi unghiul de pedalat şi sunt recomandate doar ca ultimă soluţie.
desen preluat de pe cyclingtips.com
Un cadru potrivit şi o pipă potrivită ar trebui să asigure şi un balans al greutăţii corect. Ideal ar fi ca greutatea aplicată pe ghidon să se aplice fix pe punctul de contact al roţii cu suprafaţa de rulare, o pipă prea scurtă putând duce la o direcţie mai instabilă.
Totuşi, nu putem alege lungimea pipei doar după considerentul poziţiei pe bicicletă, deoarece dimensiunea pipei influenţează puternic direcţia bicicletei. Astfel, pentru o pipă mai scurtă va fi nevoie de o rotire mult mai mică a ghidonului pentru a vira roata cu un anumit unghi decât în cazul unei pipe mai lungi. Deci, practic, o pipă scurtă face o bicicletă să fie foarte uşor manevrabilă, dar mai instabilă pe linie dreaptă pe când o pipă lungă face ca bicicleta să fie mai stabilă dar mai puţin manevrabilă pe viraje bruşte. Astfel, lungimea pipei se alege şi în funcţie de disciplină, pentru ciclismul de şosea sau pentru XC la MTB fiind preferate pipele ceva mai lungi iar pentru disciplinele preponderent de coborâre, unde manevrabilitatea e foarte importantă, se folosesc pipe scurte, cele mai multe cu rezistenţă mare şi cu întărituri. Pentru bicicletele polivalente şi de oraş este însă de preferat să se aleagă cadrul astfel încât să se poată folosi o pipă de lungime medie, în jur de 80 mm.
A doua dimensiune importantă a pipei este unghiul, care dă înălţimea la care este poziţionat ghidonul. În general pipele care au un anumit unghi se pot folosi şi invers, obţinând unghiul respectiv inversat, singurul impediment fiind grafica la unele modele. Unghiul pipei schimbă poziţia ciclistului, aceasta putând fi mai aplecată pentru unghiuri puternic negative sau mai dreaptă şi mai relaxată pentru unghiuri mici sau pozitive. Poziţia corectă este dată tot de disciplina de ciclism practicată. Dacă la disciplinele de viteză pe plat şi urcare poziţia se doreşte să fie cât mai aplecată, pentru o aerodinamicitate bună, pentru bicicletele de oraş se caută o poziţie mai dreaptă şi relaxată. Poziţia este mai dreaptă şi la bicicletele pentru discipline extreme, deoarece o poziţie aplecată mută prea în faţă centrul de greutate pe coborârile abrupte existând riscul răsturnării peste cap.
Înălţimea ghidonului mai poate fi reglată şi din poziţionarea pipei mai sus sau mai jos pe gâtul furcii, dacă lungimea acestuia permite. Pentru asta, se modifică poziţia, numărul şi/sau grosimea distanţierelor. Ideea generală este aceiaşi cu cea prezentată mai sus, cu specificaţia că, mai ales la furcile cu gât de carbon, este recomandat să mai rămână un distanţier oricât de subţire şi deasupra pipei.
Ca şi o concluzie generală, alegerea şi reglajul pipei este un subiect complex, care nu depinde doar de formule şi de măsurători ci, într-un final, depinde şi de preferinţele fiecăruia. De aceea ar fi recomandat ca înaintea achiziţiei unei pipe sau ghidon scumpe să se încerce diferite combinaţii cu piese mai ieftine până la aflarea soluţiei ideale. Magazinele serioase de biciclete ar trebui să aibă câteva pipe de test pentru clienţi.
Vom trata cât de curând într-un nou articol şi alegerea piesei pereche, a ghidonului.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Ce inseamna o pipa de 20 grade de exemplu ,si in ce mod se masoara gradatia ei ? Gatul furcii vine deja inclinat , si cum aflu ce pipa imi trebuie dupa gradatia furcii ?
Unghiul pipei se măsoară față de axul ei nu al furcii, adică ar fi unghiul ce l-ar avea dacă furca ar fi la 90 de grade! Bicicletele au unghiuri diferite la furcă, în funcție de utilizare, majoritatea fiind în jurul valorii de 70 de grade. Astfel o furcă cu unghi montat negativ de câteva grade va sta orizontal sau poate chiar puțin ridicat.
Unghiul de care ai nevoie e în funcție de ce tip de utilizare vrei. Evident pipele pot fi montate și invers. Dacă vrei confort alegi să pui ghidonul mai sus, dacă vrei poziție sportivă îl pui cât mai jos. Dar nici asta nu e neapărat o regulă, doar la un bike fitting profesional poți afla exact unghiul și lungimea pipei de care ai nevoie. Deci practic o pipă foarte înclinată poate fi foarte confortabilă pusă cu unghiul în sus sau foarte sportivă cu el în jos.
Buna ziua
Quote din articol: Ideea generală este aceiaşi cu cea prezentată mai sus, cu specificaţia că, mai ales la furcile cu gât de carbon, este recomandat să mai rămână un distanţier oricât de subţire şi deasupra pipei. Unquote.
Intrebare: De ce trebuie distantier deasupra pipei?
Am doua biciclete Canyon cu furca de carbon si niciuna nu a venit cu vreun distantier deasupra pipei. Toate sunt sub pipa! Multumesc
Salut!
Recomandarea se refera doar la furcile care au steerer din carbon, adica tubul pe care e montata pipa. Asta deoarece de obicei cand pipa vine montata ultima, tubul nu ajunge chiar pana sus in pipa, mai ramane mai mult sau mai putin spatiu pentru capac. Daca spatiul e foarte mic probabil ca e ok, dar e mai bine sa fie un distantier cat de mic deasupra pentru a ne asigura ca pipa are contact total cu tubul. Daca vine asa din fabrica probabil ca totul e taiat foarte fix si ei isi iau raspunderea.
Doar o informatie gasita si pe alte forumuri:
"Some companies use compression plugs that reinforce the steerer internally and those do not require the spacer above the stem".
Inteleg, deci, ca depinde foarte mult de producator!
O zi buna!
"Ca şi o concluzie generală, alegerea şi reglajul.."
CORECT ROMANESTE:
"Ca o concluzie generala,..."
Legat de pipa,ati scris mai demult un articol in care spuneati ca daca desfaci nu stiu cum pipa si o misti parca stanga dreapta poti sa o pui in aceeasi pozitie fara sa te chinui prea mult(adica fara sa te uiti la roata din fata si sa vezi daca pipa este in linie cu roata) sau cam asa ceva.Mi-ati putea arata articolul (nu stiu cum sa il caut si nu il gasesc.