Primul meu contact cu o bicicletă electrică a fost în urmă cu 6 ani. O bicicletă full-suspension, cu motor de 2.000W, un adevărat monstru. Am rămas profund impresionat, chiar dacă nici până în ziua de astăzi nu susțin în totalitate ajutorul dat de motor la pedalat. De atunci și până astăzi am avut ocazia să încerc tot felul de modele, cu motor pe roata de față, central sau cu motor încastrat în bucutul de spate. Totodată, am putut să fiu martor la cum a evoluat tehnologia și pot spune din nou că sunt impresionat.
Bicicleta pe care am avut-o zilele acestea la dispoziție, de la Hervis, a fost un KTM. Un hardtail, cu motor central Bosch din ultima generație, Active Line, altfel spus entry-level-ul din gama de electrice. Mai sunt disponibile modelele Performance Line și Performance Line CX, acesta din urmă fiind mai puternic și oferind un cuplu de 75 Nm, cu o susținere la pedalat de până la 45 km/h. Cum orașul mi se pare deosebit de plictisitor și nici timp de mers la munte n-a fost, am dus KTM-ul Elopeak M la concurs. La ziua B mai precis, un concurs pe plat, prin pădure, cu o lungime de 38 de km. Iar într-un loc mai bun, nici că puteam să ajung. Elopeak nu este un mountain bike prin definiție, deși seamănă cu unul și s-ar putea descurca rezonabil pe trasee mai simple de munte. Echiparea sa însă este ideală pentru cărări de pădure, deplasări prin oraș și cam tot ce ține de un teren care nu implică trasee puternic denivelate sau coborâri abrupte.
Așadar, KTM-ul m-a susținut în a parcurge traseul de concurs pentru a surprinde fotografii din mai multe locuri. Iar pentru acest job s-a descurcat minunat. Motorul din gama Active Line oferă o putere rezonabilă, deși e drept, nu se simte cuplul de la motorul mai mare. Mai în glumă mai înserios, acel cuplu mare dă dependență, chiar și în cazul versiunii de bază. Odată ce te urci înapoi pe o bicicletă normală, încă simți acel zvâc sub tine și nu înțelegi ce lipsește de fapt, unde a dispărut. Autonomia oferită de acumulatorul de 400Wh este mai mult decât rezonabilă, mai ales dacă alegi prima treaptă de susținere Eco. Cu plinul făcut, pe modul de bază, vei fi susținut pe o distanță de 120 de km, atâta timp cât vine vorba de plat. Tour și Sport sunt trepte intermediare, de care poți să uiți, iar ultima treaptă este Turbo. Aceasta te susține complet, dă cea mai mare dependență, dar oferă o autonomie de aproximativ 50 de km, așadar, distanța se reduce dramatic. Dar treapta Eco este suficientă pentru a-ți pune și ție mușchii la lucru. Chiar nu ai nevoie de mai mult.
Traseul de ieri a avut multe porțiuni cu pământ întărit și denivelări succesive, iar presiunea de 2 bar din anvelope nu mi-a oferit suficient confort. Așadar, am micșorat-o la 1.6 bar, la limita de pană cum îmi place s-o numesc. Cu modul de susținere electrică activat, nu mi s-a părut deloc că rulez cu o presiunea prea joasă. Și totul a fost minunat.
Desigur, pentru un începător toate aceste lucruri sună foarte bine, însă dacă vei vrea să pedalezi cu o viteză mai mare de 25 de km/h, așa cum sunt eu obișnuit, lucrurile se schimbă radical. Pentru a menține constant o viteză de 30 km/h (iar ieri am avut nevoie de viteză pentru a schimba rapid locurile), va trebui să pedalezi cu 22 de kg sub tine, ceea ce necesită un efort serios. Foarte serios. Cumva, când am ajuns înapoi la birou și m-am uitat pe computerul de bord, aveam o viteză maximă de 40.3 km/h.
Modul de funcționare îl alegi foarte simplu de la o comandă montată în partea stângă a ghidonului, cu plus și minus. Apoi, navigarea prin statistici se poate face din aceeași comandă sau de pe computerul central, care oferă informații de bază, precum: viteză actuală, viteză maximă, autonomie, timp de deplasare sau kilometri parcurși.
Deci, la ce te poți aștepta de la o bicicletă electrică în cazul unei curse de plat?
În primul rând, la câteva injurii din partea participanților care se prind că pedalezi pe o electrică. Dar chiar dacă ai scăpa de ochii neatenți ai organizatorilor sau ai participanților, nu ai avea mari șanse să termini pe podium o cursă de plat. Vei ajunge doar mai odihnit, însă dacă visezi la vreun loc fruntaș trebuie să-ți iei gândul sau să te orientezi către un motor mai puternic, capabil să te susțină până la 45 km/h. În acest caz lucrurile se schimbă radical. Totodată, această bicicletă ar fi mai capabilă în cadrul unui concurs la munte, însă ține cont că pe coborârile tehnice, controlul va fi foarte dificil din cauza greutății mari a bicicletei, porțiuni pe care cu siguranță vei pierde timp prețios. Doar analizând un pic geometria bicicletei, cu un chainstay foarte lung, îți dai seama că nu putem vorbi despre vreun fel de agilitate în acest caz.
Una peste alta, toți cei care au avut ocazia să pedaleze pe o bicicletă electrică, au afișat instant un zâmbet larg pe față. Este clar că te face dependent destul de repede, iar după o săptămână, revenirea la o bicicletă normală va echivala cu lăsatul de țigări după 10 ani de fumat. Eu rămân totuși la părerea că bicicletele electrice rămân rezervate celor care nu au timp deloc să se antreneze, care vor să parcurgă distanțe mai lungi pe care în mod normal nu ar avea cum să le acopere, celor vârstnici sau celor care au chef de o astfel de distracție de weekend, căci bicicleta electrică lansează noi provocări. Astfel, vei putea aborda cele mai abrupte urcări, pe care în mod normal, nu ai cum să le dai fără să fii susținut de un cuplu serios.
Așadar, dacă te încadrezi în oricare din categoriile de mai sus, acest gen de bicicletă s-ar putea să fie potrivit pentru tine. Mai rămâne doar problema prețului. KTM Elopeak este oferit pentru 9.599 Lei, o sumă nu tocmai mică, dar care, mă gândesc, ar putea să merite dacă tot ce contează pentru tine este să explorezi natura, la pas domol, iar termenii de cadență, VO2 max sau puls maxim îți sunt complet necunoscuți. KTM Elopeak reprezintă însă doar intrarea în universul bicicletelor electrice, gamele fiind acum extrem de diversificate, prețurile acestora putând ajunge foarte lejer la 10.000 de euro sau mai mult.
Bicicleta a fost furnizată de Hervis Sports și poate fi văzută aici.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Eh primesc si ei material de promovat de la importatori , iti dai seama. Se "indragostesc" si ei cum bate vantul de la producatori - nu traieste nici siteul asta din biscuiti.
Si cum ebikeurile nu se vand aproape deloc in RO , preturile sunt jenant de mari pentru niste motoare bosch cu cadru atasat... apar astfel de articole.
Decat sa imi cumpar un Ebike mai bine imi cumpar o motoreta.
cu banii astia, iti poti lua o bicicleta 'pe bune' deja cu componente serioase/spre cele de top. :D
say no to e-bikes! B-)