Sunt acolo cele 200 de conserve de sardine, 900 de kilograme de gheață și 1.400 de geluri energizante? Bun, bagajul soigneur-ului este acum pregătit pentru a-i ajuta pe rutierii formației sale să meargă cât de bine se poate în Marea Buclă.
Îi știți, i-ați văzut. Soigneurii sunt cei care stau pe marginea drumului cu bidonul sau cu trăistuța cu mâncare în mână, gata să le-o predea cicliștilor epuizați de efortul pe care îl depun. Și puține sporturi sunt atât de nemiloase și solicitante precum ciclismul, care culminează cu cursa-fanion a sa, Turul Franței. Desigur, și alte întreceri necesită vreo 6 ore de efort zilnic timp de 3 săptămâni, însă crema ciclismului se adună în Hexagon în luna iulie. Însă mai puțin evidentă este conotația pe care ciclismul o oferă termenului de sport pe echipe. Deși clasamentul general individual este cel care contează în cele din urmă, accederea pe primele lui trepte nu este posibilă fără echipa care pedalează alături de favoriți și, mai mult, fără echipa care nu se vede, compusă din antrenori, mecanici, doctori și sogneuri. Echipa din spatele echipei îi „alimentează”, masează și îngrijește pe rutieri pentru ca aceștia să dea tot ce au mai bun din ei.
Responsabili pentru alimentele și băuturile necesare sportivilor, dar și pentru masaj, îmbrăcăminte și escortatul lor sunt acești sogineuri. Pe scurt, în timpul cursei le asigură realimentarea, iar după ce cursa s-a terminat și sunt epuizați, au grijă de ei. Practic, sunt un fel de majordomi ai lor. Chris de Vos a ales o astfel de îndeletnicire și face parte din staff-ul echipei BMC Racing Team, dar este și foarte deschis în a vorbi despre cum arată din interior această ocupație.
Cariera de soigneur m-a ales pe mine, ca să spun drept, începe Chris, căci viața mea mereu s-a împletit cu ciclismul. Plus că tata a fost și el, la rândul său, soigneur. În 1999 am absolvit niște cursuri de masaj și am lucrat în staff-ul echipei naționale a Statelor Unite, cu care încă mai colaborez ocazional, alături de care am fost la 21 de campionate mondiale și chiar la Londra anul trecut.
Și lista cu absolut tot ce vor avea nevoie e mare și lată. Chiar și conservele de sardine se regăsesc pe aceasta. Abundă în proteine, conțin multă sare de care organismul are nevoie după efort și sunt și ușor de depozitat în camion, motivează prezența acestui aliment Chris. Dacă v-ați uita în camion, o să mai vedeți și tone de chifle (Panini) pe care le combinăm cu aproape orice, de la cremă de ciocolată la șuncă și cașcaval și le oferim sportivilor în timpul cursei. Trebuie să ținem cont de preferințele fiecăruia și să le oferim ceva gustos, atât pentru o bună asimilare, cât și pentru o bună dispoziție. Suntem o mare familie până la urmă și asta se vede cel mai mult la masaj, când știm fiecare ce subiecte de discuție putem aborda între noi.
Turul Franței este provocarea supremă pentru întreaga echipă, soigneurii nefăcând excepție. O zi obișnuită începe la 6 dimineața, când pregătim micul dejun al cicliștilor. După asta, o parte din noi depozităm în frigidere toate băuturile și mâncărurile pe care le vor consuma și unii dintre noi pleacă înainte pe traseu pentru a-i întâmpina în zonele de realimentare. Alții rămân să îi asiste pe rutieri la pornire, după care trec și ei la sarcinile de alimentare a acestora. În timpul cursei, facem și noi o cursă a noastră pentru a le asigura condițiile necesare. La sosire, îi așteptăm cu haine groase sau prosoape uscate, după caz, și îi ajutăm cu ce mai au nevoie, fie că îi însoțim spre podium sau la controlul antidoping. Urmează masajul și cina, totul încheindu-se în jur de ora 22.00.
În cele din urmă, Chris ne-a dezvăluit ce a mai cuprins lista pentru Turul Franței de anul acesta: 100 de kilograme de paste făinoase, cele deja 200 de faimoase conserve de sardine, 3.200 de bidoane, 1.000 de batoane, 1.400 de geluri, 2.800 de panini-uri făcute de ei, 840 de doze de suc și 3.300 de litri de apă. Ah, și ar mai fi și 15 cutii de cremă de masaj, 210 ture de spălat haine, 72 de perechi de șosete și 900 de kilograme de gheață.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…