Categorii: ArticoleMag

Ce trebuie să știi despre cuvete

Cuvetele sunt responsabile pentru buna funcționalitate a direcției bicicletei. Ele fac legătura dintre cadru și furcă și sunt de mai multe tipuri: externe, semi-integrate/interne (zero stack) sau integrate. În engleză, sunt denumite astfel: EC (External Cups), ZS (Zero Stack) și IS (Integrated Standard).

Cuvetele externe ies în exteriorul headtube-ului unde se află și rulmenții sau coroanele. Cuvetele semi-integrate/interne se regăsesc în interiorul headtube-ului, iar cele integrate sunt asemănătoare cu cele semi-integrate, cu mențiunea că pe rulmenți nu se exercită nicio presiune, iar cuveta superioară și cea inferioară lipsesc. Pentru acestea din urmă vei avea nevoie de un cadru care să poată găzdui astfel de cuvete.

Acestea sunt alcătuite din mai multe componente: cuvetele exterioare, cele care se montează pe headtube-ul bicicletei, rulmenții (sau coroanele), garniturile (care țin departe mizeria sau pătrunderea apei), conul de pe furcă, capacul de fixare și șurubul aferent de prindere. În imaginea de mai jos poți vedea exact ordinea în care sunt montate cuvetele.

Pe lângă tipul de construcție, cuvetele trebuie achiziționate în funcție de dimensiunea headtube-ului tău. La bicicletele moderne, distingem 4 standarde: 1-1/4 inch, 1-1/8 inch, 1-1/8 – 1.5 inch (headtube conic), 1.5 inch (headtube oversize). După cum reiese din cifre, doar în cazul headtube-ului conic cuveta de sus va fi mai îngustă, iar cea de jos mai lată. În cazul în care ai un headtube conic și dorești să utilizezi o furcă cu un gât al cărei diametru este de 1-1/8, vei fi nevoit să utilizezi o cuvetă inferioară care va acționa precum un adaptor (diametru exterior potrivit pentru 1.5 inch, dar cu diametru interior pentru 1-1.8 inch).

Cum găsești cuvetele potrivite? Deși în principal dimensiunile de mai sus sunt suficiente, există o notare specifică a cuvetelor. În cazul unor cuvete semi-integrate acesta se prezintă sub următoarea formă: ZS41/28.6 pentru partea superioară și ZS56/40 pentru partea inferioară. ZS descrie construcția (Zero Stack), 41 reprezintă diametrul headtube-ului, iar 28.6 diametrul gâtului furcii. După cum poți vedea din cifre, este vorba despre un set de cuvete pentru un headtube conic.
Recomandări:

Cuvetele cu rulmenți sunt mult mai durabile decât cele cu coroane, deși acestea din urmă mai sunt fabricate în general doar pentru bicicletele cu headtube de 1 inch (vechiul standard).

Pentru montarea cuvetelor vei avea nevoie de o presă specială. Nu este recomandat să folosești mijloace improvizate deoarece poți distruge fie cuveta, fie, în cel mai rău caz, cadrul (în zona headtube-ului). Este recomandat ca din timp în timp să lubrifiezi cuvetele cu vaselină, în special dacă atunci când miști de ghidon stânga-dreapta se aude un sunet metalic sau dacă ghidonul se mișcă greoi.

Nu strânge mai mult decât este necesar capacul superior de fixare. Nu o să faci altceva decât să pui mai multă presiune pe rulmenți sau conuri, iar ghidonul se va mișca greu. Strânge suficient încât să nu ai joc în ghidon. Nu utiliza niciodată bicicleta dacă ai joc în cuvete (în situația în care apeși frâna de față și miști de ghidon în față și în spate și simți un pocnit sau un trosnit). Dacă nu te descurci, mergi într-un service pentru remedierea problemei.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma