Un articol nou, actualizat, poate fi găsit aici.
Dar achizitionarea unor frane extrem de performante nu este totul. Trebuie sa tii cont de faptul ca acestea sunt oferite pe piata pentru un anumit scop : de cross country, de all mountain, de downhill, de trial etc.
Prima intrebare care survine in mintea bikerului este : V-Brake sau Frana pe disc ?
Acestea cantaresc doar 350 de grame (ambele), pe cand franele pe disc hidraulice cantaresc cel putin 350 de grame o bucata. Deci greutatea este redusa la jumatate, iar pe langa aceasta, si pretul este mult mai scazut (cu pina la 4 ori).
Franele pe janta hidraulice sunt in general recomandate pentru activitati extreme, precum trialul sau dirtjump. Punctul de referinta in domeniu sunt franele hidraulice Magura HS 33 , poate cele mai cunoscute din lume. De asmenea, aceste pot fi construite si pentru biciclete de oras sau Trekking, in functie de model, oferind o forta de franare mai buna sau mai slaba.
O sa prezentam mai jos, pe scurt, avantajele si dezavantajele acestor sisteme.
V-Brake
Plusuri : greutate foarte scazuta, pret mic, performante bune in conditii de uscat, intretinere usoara
Minusuri : cu janta umeda aproape ineficiente, exista riscul ruperii cablului de frana, inlocuirea sabotilor ceva mai dificila – necesita cunostiinte minime de mecanica
Plusuri : forta de franare foarte buna, durabilitatea sabotilor in timp, siguranta mult mai mare la franare pe langa V-Brake-urile clasice, reglaje ale manetei foarte facile
Minusuri : greutate de pina la 3 ori mai mare fata de V-Brake-uri, intretinere mai scumpa (schimbul lichidului de frana spre exemplu, aerisirea acestora etc), mult mai scumpe decat un V-Brake
In continuare vom vorbi despre franele pe disc, care in ultima perioada au cunoscut un boom imens in vanzari.
Ca si la capitolul franelor pe janta, franele pe disc se impart in doua categorii : hidraulice si mecanice. Pe langa aceasta categorisire, ele sunt destinate unor discipline diferite : Cross Country pina la Downhill.
Cateva modele de la Avid si de la Hayes isi fac cu adevarat treaba. Ele nu prezinta niciun avantaj major peste franale pe disc hidraulice, exceptand pretul.
Franele pe disc hidraulice au inceput sa devina din ce in ce mai utilizate in zilele noastre. Iar producatorii se intrec in a oferi diverse modele cu performante deosebite, astfel incat sa poata acoperi toate disciplinele de mountain biking. Spre exemplu, pentru downhill, acestea au devenit un „must”, toata lumea trebuie sa le aiba. Asta si datorita performantelor bune. Intr-adevar sunt mai greu de intretinut decat o pereche de V-Brake-uri, iar operatiunile ce trebuiesc efectuate sunt ceva mai dificile. Si costurile de intretinere si exploatare sunt mai ridicate.
Sa nu uitam nici de faptul ca discurile, cu cat sunt mai mari, cu atat exista riscul sa se deformeze sau sa fie lovite. Iar atunci se vor freca constant de placutele montate pe etrier si vor scoate un sunet cel putin enervant.
Mai jos, prezentam pe scurt avantajele si dezavantajele franelor pe disc.
Frane pe disc mecanice
Plusuri : ieftine, usor de intretinut, reglaje relativ usoare
Minusuri : forta de franare discutabila la nivel general, greutate comparabila cu franele pe disc hidraulice, exista riscul ruperii cablului de franare la o exploatare intensa/extrema
Frane pe disc hidraulice
Plusuri : referinta in domeniu, ofera putere maxima de franare, modele specifice pentru orice disciplina
Minusuri : discurile mari se pot deforma usor (fie lovite, fie agatate), intretinere costisitoare, greutate mare (depinde de model)
Concluzie
OK, toate bune si frumoase, dar eu ce aleg ? Mai sus am incercat sa va prezentam avantajele si dezavantajele tuturor sistemelor de franare, ca sa va fie mult mai facila luarea unei decizii in acest sens. Daca tot nu te-ai lamurit iti putem recomanda urmatoarele :
Alege V-Brake daca te dai la Cross Country sau plimbari lejere chiar si pe poteci de munte. Ofera suficienta putere pentru ce ai nevoie, exceptand conditiile de umezeala. De asemenea ofera o greutate mica si un pret scazut.
Alege frana pe janta hidraulica daca te dai la trial, Magura HS 33.
Alege frana pe disc hidraulice daca te dai la sporturi ceva mai extreme sau ai nevoie de forta de franare si de siguranta. Pe franele pe disc hidraulice te vei putea baza intotdeauna, indiferent de situatie.
Franele pe disc mecanice, le recomandam doar daca este vorba despre modele consacrate ca fiind performante. Acestea nu ofera niciun avantaj clar peste franele pe disc hidraulice. Daca totusi esti nevoit sa iei o astfel de decizie indreapta-te catre producatorii consacrati in domeniu : Avid, Hayes sau Hope.
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Vezi comentarii
salut. un singur lucru spun cu o bicicleta pliabila cu roti 24 cu frina la picior zarnesti - bran - seaua strunga 1950 m - cab. padina - cab. bolboci - cab. cheile zanoagei - pasul dichiu - cab. cuibul dorului - sinaia - busteni - azuga - predeal - risnov - zarnesti ( fara v- brake fara hidraulice ) stima fara frine marzochi - fara xt - xtr - magura .
VERY FUCK frane pe disc.....mecanice sau cu transmisie hidraulica...cea mai proasta inventie...greutate si cost nejustificat...momentul de franare este cu egal forta ori bratul.....v brake aplica o forta mica la brat maxim....adica tot diametrul rotii....pe cand franele pe disc......motiv de luat banii la snobi
Situatie: bicicleta era echipata cu modelul Tektro Auriga (comp). Maneta de la frana pe spate avea probleme interne, la un atelier au zis ca pistonul e fisurat si nu merita inlocuirea lui.
Am ascultat sfatul si am cumparat S.H. O noua pereche de frane (manete si etrier) modelul Magura Six. Dupa montare si bleedul necesar am descoperit eroarea. Ca toate chestiile Sh, nu stii ce cumperi, asa ca frana pe spate are probleme, adica pe la maneta pierde ulei, nu pe la piston ci, dupa cum zicea unul mai cunoscator, pe la o membrana care s-ar afla in partea dinspre guidon.
Intrebare: exista o reprezentanta pentru aceasta marca sau trebuiesc trimise in germania. Adaug ca sunt Sh si nu am factura la ele si nici respectivul, pentru ca le-a scos de pe o bicicleta care le avea stock.
Multumesc anticipat !
Dacă nu ai factură oricum nu poți beneficia de garanție. Din păcate în România nu există distribuitor oficial al acestor produse.
Salut! Ce frane îmi puteți recomanda pentru o coborâre mai lunga. Mai exact vreau sa fac o coborâre pe Transferată.
Salut. Cadrul meu nu are suport pentru etrieri , ce sa fac ? Ce spuneti de v-break hidraulice? Si pe fata sa pun pe disc mecanice? Nu am testat niciodata franele vbreak hidraulice , pe disc am avut ocazia sa testez ambele modele. Deci imi recomandati vbreak hidraulic sau exista vreo modalitate sa montez etrieri pe cadru?
Multumesc
Montarea etrierilor pe un cadru care nu e prevăzut pentru aşa ceva e complicată şi riscantă, în primul rând cadrul va fi solicitat cu nişte forţe pentru care el nu a fost gândit. Cel mai simplu ar fi să foloseşti fie o frână pe jantă mecanică de calitate (SRAM face în continuare modelele Single Digit foarte bune) fie, cum spuneai, un model hidraulic pe jantă de la Magura. Cele hidraulice sunt foarte bune dar sunt şi mult mai scumpe, dar şi nişte frâne mecanice de calitate îşi fac treaba, poate găseşti pe undeva chiar Shimano XTR. Oricum ai face, vei avea manete diferite de frână pe ghidon, dacă asta e o problemă.
V-brake sa nu mai aud! faceam o coborare pe ploaie si a trebuit sa ma duc vreo 200 de m in decor , dupa care am facut un gratar 1 ora ca sa imi revin din durere!:)
Cum vi se pare terana 2727?
1.
Nu inteleg cum puteti sa spuneti ca mecanicele pe disc sant inferioare vbrake urilor pe janta. Avid disc mecanice sant absolut brutale, sant on-off.
2.
Pana la urma, pe umed, te caci in toate franele, sa inteleg.
Cum ramane cu problema de aderenta pe umed, sau acumularea de namol in v-brake? Oricat de bun ar fi un v-brake si oricat de "nejustificata" se poate parea schimbarea pe disc, pentru cine face drumuri pe teren cu potential umed sau noroios, consider ca e recomandat sa aleaga chiar si frane mecanice pe disc, deoacere V-Brake va aduce inconveniente majore.
Spun din experienta...eu care credeam ca franele pe disc sunt fitza, pentru cine nu le foloseste la potentialul maxim.
Am un Cross Nomad, cu frane mecanice pe disc DSK 320, si nu mi se pare ca franeaza atat de incet ca si cum scrie in review. Nu folosesc bicicleta pentru MTB deocamdata. Ce ziceti, ar trebui sa mi l-e schimb sau pot sa le las asa?
P.S.:Cum imi dau seama ca trebuie sa schimb discul sau alta parte a franei?
Multumesc.