Faptul că BikeXpert a trecut cu brio de majorat și a ajuns la onorabila vârsta de 20 de ani spune câte ceva despre piața de biciclete din România, dar și despre Mircea Florescu, omul care s-a aflat în spatele acestei afaceri de succes. Drumul până aici cu siguranță nu a fost ușor și doar Mircea ne poate spune câte obstacole au fost de depășit pentru a plasa BikeXpert în topul celor mai renumite magazine din țară.
1.Mircea, la mulți ani BikeXpert! Cum este să faci același lucru de 20 de ani încoace?
Multumesc de urare. Ne obliga sa continuam, consecventi si inovativi ca intotdeauna. Nu a fost usor si nu cred ca va fi usor nici in viitor; cu o echipa experimentata, ca a noastra, nu avem voie sa nu mergem inainte. Vindem biciclete, piese si accesorii de 20 de ani (in realitate eu fac asta de aprox. 27 de ani) si a fost oricum dar nu monoton. Provocari am avut an de an iar evolutia bicicletei ne-a tot testat adaptabilitatea si rezistenta de multe ori. Au mai fost si conditiile generale din piata, provocarile care tin de afacere in general. Crede-ma ca un pic de monotonie e binevenita, se simte ca o pauza. Important este ca suntem aici si continuam sa ajutam oamenii sa duca un stil de viata activ, sa se simta bine si sa-si faureasca povestile bicicletelor lor, pentru ca orice bicicleta isi merita povestea!
2.Cunosc mai multe povești despre începuturile BikeXpert, dar spune-mi tu varianta oficială. Cum ai început, unde și cu ce brand-uri?
AsSport Florescu a inceput in noiembrie 2002 (1 decembrie a fost prima zi de magazin deschis) in magazinul din sos. Pantelimon 94 alaturi de Razvan Bucataru (Cocos) si Iulian State (Iulica), care au fost primii membri ai echipei. Am avut sansa sa preiau magazinul de la firma unde am fost director de vanzari, ei si-au restrains activitatea in urma unui eveniment nefericit. Numele BikeXpert a aparut mai tarziu cu ajutorul a doi inimosi: Robert Ghemet si Gabriel Schiaucu care m-au ajutat sa definesc si sa desenez marca. Bikexpert.ro a aparut si mai tarziu cu ajutorul altor doua persoane cu suflet mare: Cosmin Nae si Gelu Covoran. Cu acestia am pornit aventura on-line ei fiind cei care mi-au deschis orizontul spre directia asta de business. Viata mi l-a scos in cale pe Mihnea Tirca care avea tineretea si energia necesara sa faca BikeXpert.ro ceea ce este astazi. Cam asta e, pe scurt, povestea inceputului.
Primul brand? Vindeam Magellan (asa era si cunoscut magazinul atunci), BIKEPOSITIVE, Shimano, RST, marci pe care le-am mentinut in urma preluarii. Primul brand din distributie a fost B1 Bikes, apoi imediat DT Swiss, dar marcile care ne-au facut cunoscuti in tara au fost Kona si 661, impreuna cu implicarea noastra in zona de gravity. Am avut ceva drum pana la Cube in 2007.
3.Cât de bine-ți mai amintești despre cum era piața în 2002? Parcă eram doar o mână de pasionați în vremurile alea, dar foarte entuziaști.
2002 e subiect de roman, de fapt perioada 2000-2005 a fost un rollercoaster. In Romania a fost mereu problema pietei second hand invadata de marfa de provenienta incerta (multa furata) si a autoritatilor extrem de permisive cu fenomenul. Inca astept sa vadprimul dosar pentru evaziune fiscala in forma continuata, macar pentru unul dintre dealerii de biciclete “second hand” din Romania, persoane care fac cifre de afaceri comparabile cu orice magazin de profil si nu platesc nicio taxa! Nu cred ca traiesc sa vad asta. Acum imaginati-va in 2002/2003 cand aveam in vitrina biciclete noi la pret corect pe care le gaseai la jumatate din valoare la targul Vitan sau, mai grav, chiar in magazine de profil. Ce munca a insemnat sa construim un sistem in care garantia nu este doar un cuvant in vant, in care sa tratam cu seriozitate fiecare problema astfel incat clientii sa ne prefere pe noi.
Restul a fost fun: eram tineri, ne stiam cam toti pe nume, ieseam la ture foarte des. Nu exista cultura bicicletei iar cand ne vedea lumea in lycra ori se crucea ori ne injura. Daca dadea masina peste tine te certa politistul si riscai sa iti iei bataie si de la sofer si de la Politie. Am evoluat mult de atunci, mai este de munca insa suntem pe drumul cel bun.
4.Care a fost momentul când ai realizat că poți dezvolta afacerea asta mai mult decât alții? Şi cum ai luat decizia de a deschide un al doilea magazin? Dar al 3lea?
Cand am inceput, stiam unde se poate ajunge, aveam idee ce trebuia facut, trebuia doar sa gasesc drumul si banii. Romania are o dezvoltare atipica in piata de biciclete, structura noastra cu retaileri care sunt si distribuitori nu se regaseste decat partial in alte piete si asta e o provocare mare pentru distributie. As spune ca ne-am facut treaba cu consecventa si am demonstrat mereu corectitudine, competenta si consistenta. Asa zic eu ca am ajuns aici.
Nu mi-am propus niciodata sa fiu numarul unu, iar cei care ma cunosc stiu ca nu fac din podium telul suprem. In schimb ma intereseaza lucrul bine si temeinic facut.
Al doilea magazin l-am pornit in urma unor discutii cu Himalaya. Ma gandeam la un nou magazin de ceva timp, ei aveau nevoie de o extindere si am luat un spatiu mai mare pe care l-am impartit. A fost un pas mare si greu, ne-au trebuit ani sa intelegem si sa punem in functiune sistemul de lucru. A fost dificila si trecerea de la one man show la o echipa in care pot lua si altii decizii. Cu al treilea magazin, as zice, a fost mai usor; l-am deschis in urma unei intelegeri cu Kero Bike; cu siguranta o sa avem nevoie de o perioada ca totul sa se angreneze corect, dar acum avem sistemul functional si suntem mai pregatiti pentru asta, daca se poate spune asa.
5.Care consideri că a fost cel mai dificil moment de când există BikeXpert?
Pentru firma, cel mai greu moment a fost iarna 2008/2009 cand, in plina criza , banca cu care lucram atunci a decis sa ne suspende creditul pentru marfa containerizata. A fost o cumpana grea.
Le multumesc colegilor mei care au acceptat sa treaca alaturi de mine prin perioada respectiva si au acceptat sa faca sacrificii, inclusiv materiale, ca sa putem depasi momentul. A urmat cresterea cotei de TVA care nu s-a resimtit in preturi si a fost suportata din marja… 2009 a fost un an foarte greu.
Acum privim cu incredere inainte, mai ales ca 2023 se anunta un an cu multe provocari.
6.Cum de ai ajuns la Cube și nu la alt brand? A fost o chestiune de preferință sau pur și simplu o oportunitate?
L-am cunoscut pe Marcus Pruner, proprietatul Cube, la sfarsitul lui 2005 si ne-am intalnit un an mai tarziu la fabrica din Waldershof. Datorez intalinirea unui om deosebit, Berndt Pfluger, care a prevazut succesul Cube. Am putut incepe conlucrarea abia in 2007 dupa aderarea Romaniei la piata unica. Cube a fost marele castigator al crizei din 2008 in Romania si colacul nostru de salvare. Cei de la Kona au fost incedibil de rigizi si au luat o serie de decizii care s-au devedit dezastruoase la nivelul pietei globale nu doar la noi. Atunci si Merida a luat decizii mai putin inspirate. La momentul acela eram unul dintre cei mai mari vanzatori de Merida din tara.
Faptul ca produceau bicicletele in Germania, ceea ce scurta foarte mult timpii de tranzit, faptul ca erau mai permisivi cu comenzile, ca aveau o calitate foarte buna a asamblarii si aveau marfa disponibila ne-au facut sa preferam Cube, iar Cube s-a dovedit a fi un partener de incredere. Impreuna am avut cum sa construim ceea ce e astazi Cube in Romania. Cuvantul magic este impreuna, mereu, sa nu uitati!
7.Povestește-ne un pic și despre echipă. Care este rolul ei în susținerea brand-ului BikeXpert și cât de mulțumit ești că ai decis să susții un astfel de proiect? Ştiu că nu a fost treabă ușoară.
Echipa Dinamo-BikeXpert-Superbet este vectorul principal de imagine pentru noi. De la inceput am fost foarte implicat in sustinerea performantei si s-au strans multe titluri de Campion National, la multe discipline, obtinute cu ajutorul nostru. Cu bicicletele de la noi s-a castigat chiar si Turul Romaniei in 2007, multumim Dan Anghelache si Dinamo.
La un moment dat l-am cunsocut pe Catalin Sprinceana, din 2012 el a reusit sa coaguleze eforturile noastre in ceea ce e astazi echipa. Au fost multe nume fara de care nu eram aici printre care (intr-o oarecare ordine cronologica): Sorin Parau, Razvan Damian, Mihai Tiplica, Razvan Juganaru, Dani Crista – primul sportiv de performanta care a concurat pe Cube, Marian Frunzeanu, Georgios Georgiadis (Iorgos), Atilla Madaras, Atilla Malnasi, Marius Petrache, Alex Stancu – cel cu care am reinventat echipa si pentru care am reinceput nebunia cu sponsorizarile dupa socul din 2009.
Echipa a tot crescut si ne bucuram sa ne laudam ca am sustinut nume imporante din ciclismul momentului si trebuie sa amintesc pe Vlad Dascalu care in 2017 a obtinut pe un Cube de 3 ori locul 5 in Cupa Mondiala, pe Ede Molnar care in acest an a castigat medalia de bronz la Campionatul European de XCE si doua titluri balananice, la XCO si XCE, sau Bogdan Duca unul dintre cei mai buni maratonisi din tara.
Sunt multi altii fara de care nu eram aici si imi cer scuze ca nu ii numesc pe toti.
Fara sport de performanta la un nivel corect nu putem avea modele pentru copii iar fara ei nu exista viitor. Faptul ca avem copii care merg exemplar, faptul ca exista tot mai multe echipe de MTB si sosea, faptul ca avem tot mai multe scoli de biciclit pentru copii (si nu numai), ca se aloca tot mai multe resurse pentru tineri, faptul ca reusim sa avem din ce in ce mai multe competitii nationale, unele exclusive dedicate copiilor, si ca tot mai multi sportivi reusesc sa termine toate turele la concursurile internationale de Cross Country, ca avem reprezentanti in toate disciplinele cu pedale, atat la copii/ junior cat si la elite, si avem si rezultate, dintre care unele incredibile(!!),ei bine toate astea arata ca a meritat si merita.
8.Există vreun plan de viitor pe care ni l-ai putea dezvălui? Sau ești adeptul surprizelor?
Nu cred in surprize ci in decizii inspirate in momente cheie. Acum 8 luni daca ma intrebai de un al 3-lea magazin in Bucuresti iti spuneam ca nu se pune problema, iar astazi, in urma unei oportunitati, iata ca suntem aici. Pentru viitor sper sa reusim sa depasim situatia asta nebuna in care suntem din 2019, eforturile noastre se concentreaza catre a fi cat mai competitivi, marii concurenti sunt din afara tarii, iar noi nu avem nici volumele si nici puterea lor. Provocarea este sa putem livra la preturi comparabile in timpi comparabili. Speram sa reusim sa livram si mai eficient la un pret corect si sa satisfacem un numar cat mai mare de clienti.
Multumesc celor care ne aleg, le multumesc pentru incredere si uneori pentru rabdare. Sigur nu suntem perfecti, dar suntem pasionati de ceea ce facem si ne straduim sa fim tot mai buni. Probabil ca altfel nu ajungeam aici, la 20 de ani.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…