Categorii: InterviuMag

Asociația pentru Dezvoltarea Mountain Biking-ului: primul pas către normalitate

    Dacă nu ai auzit până acum de Tudor Geangălă, cu siguranță o vei face de acum încolo. Și nu doar de el, ci și de Cezar Băjenaru și Mircea Ignat. Pentru că ei sunt acele persoane cu inițiativă, care și-au propus să facă ceva pentru sport și mai important, pentru dezvoltarea scenei de Mountain Biking din România. Și cum Mountain Biking-ul este mai mult decât o pasiune pentru ei, este de la sine înțeles că își vor canaliza toată energia pentru a pune lucrurile pe picioare și pentru a le da un sens. De curând, Tudor ne-a furnizat un film de prezentare în care anunță că a luat naștere primul lor proiect, Asociația pentru dezvoltarea Mountain Biking-ului din România. Și am menționat faptul că este primul, deoarece ne pregătește și alte surprize.

După ce am urmărit filmul, am decis să-i punem câteva întrebări, ca să clarificăm cât mai mult lucrurile.

1. Salut Tudor! Pentru cei care nu au vazut filmuletul vostru de prezentare, spune-mi te rog pe scurt cateva cuvinte despre asociatie.

Pe foarte scurt, la baza inițiativei stă faptul că mountain biking-ul a câștigat mult în popularitate în ultimii ani și se găsește într-un punct în care dezvoltarea sa este sufocată de diferite obstacole. Acestea sunt pe deoparte limitări date de cadrul legal din Romania, pe de altă parte țin de o lipsa de corelare a acțiunilor și eforturilor individuale. Încercam prin această asociație să stabilim un numitor comun între toți cei care vor să contribuie la dezvoltarea sportului, facilitând astfel accesul la know-how, contacte și nu în ultimul rând la o entitate care să intervină acolo unde vocea individului nu este auzită sau nu răzbește prin aparatul administrativ local despre care nu e niciun secret că este unul lent, greoi și birocratic.

2. Care consideri ca ar fi cea mai presantă problema a momentului în dezvoltarea mountain biking-ului?

Nu cred că putem vorbi de o singură problemă presantă, este vorba mai degrabă de un cumul de factori. Spre exemplu, cadrul legal nu a reușit sa țină pasul cu felul în care ciclismul a evoluat și în momentul de față ne confruntăm cu lipsa unei legislații care să permită construcția de trasee montane dedicate bicicliștilor. O problemă care derivă din aceasta este lipsa campaniilor de informare pe marginea fenomenului de trail-sharing. Și ar fi multe alte exemple similare.
Dacă întrebarea se rezumă la „care ar fi prima pe care ar trebui să o abordăm?”, atunci răspunsul meu ar fi: atitudinea de a aștepta să ni se facă lucruri. Cred că este important ca oamenii să înțeleagă că și în țările la care ne uităm admirativ acum, candva, ciclismul a trecut printr-o etapa similară cu cea în care se află la noi. Lucrurile au evoluat la ceea ce sunt astăzi printr-o atitudine proactivă a oamenilor implicați în sport, nimic nu a căzut din cer. Cu cât înțeleg mai mulți oameni treaba asta, cu atât mai repede se vor derula lucrurile.

3. La ce gen de proiecte făceai referire atunci cand ai spus ca oamenii pot găsi susținere din partea voastră? Cred ca este un pic neclar.

Mă bucur că ai intrebat, am trecut fugitiv peste subiectul ăsta, erau mult prea multe lucruri de spus in prezentare.
In esență făceam referire la organizarea de concursuri, dezvoltarea proiectelor de infrastructura MTB, susținerea sportului de performanță, promovarea cicloturismului sau orice alt proiect care aduce plus valoare scenei.
Considerăm că este esențial ca oamenii ce vor să facă lucruri, să aibă acces la know-how-ul existent și apoi să dea mai departe la rândul lor. Altfel nu avem cum să învățăm unii de la alții.

4. Cum vă poziționați față de FRC și cum vedeți implicarea ei în dezvoltarea sportului?

Am realizat recent că există încă foarte mulți oameni care nu înțeleg ce este FRC așa că voi face întâi o trimitere la definiție.
Înfiinţarea Federaţiilor sportive naţionale se realizează în condiţiile art.35 şi 36 din Legea nr.69/2000. O prevedere a ART. 35 ne spune ca „Federaţiile sportive naţionale sunt structuri sportive de interes naţional, constituite prin asocierea cluburilor sportive, pe ramuri de sport”.
De aici desprindem că FRC este asocierea cluburilor sportive ce activează în domeniul ciclismului din România.
Este foarte important ca oamenii să înțeleagă că federația nu este o entitate omnipotentă și de sine stătătoare și că defapt reprezentanții cluburilor sunt cei care votează conducerea federației iar activitatea acesteia reflectă activitatea și implicarea lor. Vina o purtăm cu toții pentru ce s-a întâmplat până acum.
Actuala conducere FRC este un mare pas înainte însă repet, trebuie înțeles că la bază, avem în mare, aceleași cluburi sportive de până acum. Pentru ca lucrurile să se schimbe radical este nevoie ca o nouă generație de cluburi sportive să se ridice și să vină în ajutorul celor câteva care in ultimii ani au ținut lucrurile pe linia de plutire.
Partea bună este că lucrurile acestea deja se întâmplă și avem în sfârșit o federație funcțională și deschisă la colaborări cu sectorul privat.
Această deschiderea însă nu este totul. FRC se confruntă în prezent cu o puternică criză de personal specializat. Implicarea noastră, a tuturor este nu doar binevenită ci reprezintă un element cheie în dezvoltarea rapidă a scenei mtb.

5. Care sunt oamenii implicați în acest proiect?

Am pornit la drum în următorul format: Cătălin Rotariu (Buscat Air DH) – Cluj , de la Bistrița, Mihai Hunyadi (Miki) și Petra Zegrean (Dorna X-trem), Zaharia Adrian și Fănățan Cristian din Gravity Crew – organizator Mogoșa Downhill Challenge – Baia Mare, Bogdan Mușat de la FunRide – Sinaia, Sípos Zoltán organizator la Mădărași al evenimentelor Harghita Downhill și Harghita Enduro, Mihai Olar – organizator Băișoara Enduro, Bogdan Marin – organizator Ciucaș Enduro – Brașov, de la Reșița – Cătălin Gavrilă, omul care a adus in 2013 pentru prima oara în România formatul enduro și nu în ultimul rand, Cezar Băjenaru și Mircea Ignat din Brașov, Clubul Sportiv Kronstadt Cycling – organizator în 2016 al concursului de downhill de la Cheile Grădiștei.

6. Am auzit zvonuri cum că anul acesta o să avem cupe la disciplinele downhill si enduro, aveti vreo legatura cu treaba asta?

Tot ce pot să-ți spun momentan este că unirea la nivel național a celor implicați în organizările de concursuri, este un lucru în care credem cu tărie și care face obiectul unuia din proiectele noastre principale. Momentan discutiile sunt purtate intr-adevăr în sfera Downhill și Enduro. La acest proiect lucrăm din vara anului trecut însă mai avem câteva detalii de pus la punct înainte de a face un comunicat oficial. Vom face o prezentare a proiectelor pe care le avem în desfășurare în viitorul apropiat.

Pentru a rămâne la curent cu proiectele Asociației, vă invităm să faceți click aici.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut Tudor,

    Iti multumesc pentru raspunsul partial.

    Totusi este destul de ciudat, ca (inca?) nu ati atras niciun sponsor din bransa (cum le zici tu "shopuri"), in afara este o practica foarte des intalnita. De aceea video cu bicicleta din fundal nu mi se pare o alegere potrivita, poate magazinele care vand biciclete in tara sunt de alta parere.

    Ca sa zic "sincer", nu prea ma intereseaza activitatea voastra, vreau sa particip la un concurs local si as vrea sa stiu ce presupune asta.

    Cu a doua intrebarea, cum ramane, vom afla pe parcurs - cu cateva zile inainte de concurs? ;)

  • Sa inteleg ca sponsorul cupelor este YT? Magazinele din bransa autohtone (care au organizat acum 50% din toate concursurile) cum au primit vestea?
    Se aud zvonurile ca anul acesta la DH va fi obligatorie legitimatie FRC, este adevarat?

    As dori un raspuns oficial de la oamenii competenti.

    • Salut Adi, ne bucurăm că ești interesat de proiectele noastre. Bicicleta din spate este una la fel ca oricare alta iar brandul nu are nicio legătură cu activitatea ADMR.

      Găsesc întrebările tale tendențioase. Nu e corect să rezumăm întreaga discuție și proiectele noastre la interesele shopurilor. Îmi pare rău dacă nu s-a înțeles clar din articol ce anume face obiectul activității noastre. Sincer!

      ADMR este o asociație non profit, înființată cu scopul de a servi sportivul și scena locală prin proiecte ce conduc la dezvoltarea mountain biking-ului. Și fix asta facem, după cum vei vedea în viitorul apropiat. Susținerea sau promovarea diferitelor brandurilor de biciclete nu face scopul activității noastre. Ca o mica paranteză, o parte din membri asociației sunt owneri de shopuri/importatori ai unor mărci de biciclete și după cum vezi, nu am "promovat" niciun brand pe care îl găsești prin magazinele din țară ;)

      Revenind însă la întrebarea ta, dacă vreodată YT va veni să sponsorizeze evenimente în țară, bănuiesc că shopurile s-ar bucura să vadă că în sfârșit eforturile lor de a susține scena locală sunt dublate și de cele ale unui brand care practică direct sale.

      Mai multe detalii despre proiectele noastre în viitorul apropiat. Pentru a ține aproape, ne găsești pe facebook aici: https://www.facebook.com/ADMR-1680822848872633

  • In 1997 la o intalnire la Baile Felix s-a pus baza RNMBR Reteaua Nationala de Mountain Bike din Romania, s-a semnat un protocol de colaborare intre mai multe cluburi care se ocupau la vremea aceea de MTB competitional ( pe vremea aceea era mai alex cross-country / OX si putin downhill si dual...) pentru reguli comune, coordonare calendar competitional, si coordonat pozitiile fata de varianta de a infiinta o federatie separata sau negociat cu FRC ca MTB-ul sa intre in FRC dar nu cum voiau anumiti rechini si anumite fosile... Din pacate dupa lungi si tensionate negocieri cu FRC, cand parea ca s-a ajuns la o varianta destul de favorabila pentru MTB, dl.Selejan a reusit sa abureasca niste persoane si sa sparga unitatea care se realizase, si cu niste ”bomboane” ieftine i-a facut sa se afilieze fara conditii la FRC pe baza de promisiuni verbale... apoi a regretat si cel in cauza, cand a vazut ca a luat pe termen lung tzeapa, dar era prea tarziu... si incet-incet strangand din dinti au fost fortate mai toate cluburile sa se afilieze ”pe incredere” la FRC dar din pacate de ce le era frica s-a intamplat si s-a ajunns treptat in deceniul trecut la ce s-a ajuns... E de invatat din acea trista experienta... Cine vrea documente si detalii, stam la dispozitie....

  • MTB ul trebuie să câştige cât mai mult teren în România, deoarece condiţiile avute la noi oferă această posibilitate. Spun asta după experienţa avută în Spania unde condiţiile civilizate de a face ciclism de şosea sunt evidente, dar noi ar fi bine să ne axăm mai mult pe partea de off-road.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma