Odată cu sosirea sezonului rece începe să se simtă din ce în ce mai mult şi nevoia utilizării unor lumini de bicicletă întrucât ziua devine mai scurtă, iar treburile zilnice, de cele mai multe ori, nu sunt gata pe lumină. Este bine de ştiut că pentru bicicletă există 3 tipuri de lumini: de siguranţă, normale (de drum) şi de putere. Evident cele 3 categorii se mai şi întrepătrund însă în mare astea sunt. Fiecare tip de lumină are avantajele şi dezavantajele sale şi este recomandat a fi folosită în anumite medii de reţinut fiind însă faptul că marea majoritate a lor sunt rezistente la vreme şi pot fi folosite atât pe ploaie torenţială cât şi pe lapoviţă şi ninsoare. Articolul de faţă este un ghid orientativ despre luminile faţă comercializate în magazinele de biciclete din România. Întrucât oferta este foarte bogată ne vom limita la doar câteva exemple pentru fiecare din cele 3 categorii.
Preţul este întotdeauna criteriul de care ne lovim atunci când cumpărăm ceva fiind la fel de valabil şi în cazul luminilor. Menţionăm din start că luminile de putere sunt categoric cele mai scumpe însă surprinzător luminile de siguranţă nu sunt tot timpul cele mai ieftine. Cumva la mijloc se situează luminile de drum care se pare ca reprezintă compromisul ideal bifând majoritatea căsuţelor când vine vorba de avantaje. Preţurile afişate în acest articol sunt cele recomandate de distribuitor la data redactării acestui articol.
Luminile de siguranţă
Sunt cele mai mici ca dimensiuni şi cele mai comod de folosit întrucât, de cele mai multe ori, se instalează şi demontează extrem de repede. Fiind mici aceste lumini pot fi păstrate aproape oriunde atâta vreme cât nu sunt folosite – în buzunarele de la haine, de la rucsac şi practic oriunde este puţin loc. Însă luminile de siguranţă sunt, aşa cum şi numele ne sugerează, pentru siguranţă şi mai puţin pentru iluminat. Este recomandat a fi folosite pe drumurile care sunt deja luminate stradal întrucât puterea lor este în general destul de mică.
Rolul principal al luminilor de siguranţă pentru bicicletă este să facă ciclistul mai vizibil pentru traficul care se deplasează din sens opus şi mai puţin să-i lumineze drumul. Luminile de siguranţă se folosesc în general în modul intermitent sau stroboscopic pentru a atrage cât mai mult atenţia asupra biciclistului. În multe situaţii aceste lumini de siguranţă dispun şi de modul continuu de iluminare însă, datorită puterii mai mici, eficienţa nu este deosebită.
Teoretic, dacă locuieşti într-o zonă ce dispune de iluminare stradală, iar drumurile tale pe bicicletă beneficiază toate de iluminare stradală atunci are sens să foloseşti pe ghidon doar o lumină de siguranţă întrucât de iluminarea drumului se ocupă becurile de pe stradă.
siguranta | Bikefun Pixie | 9 lei |
siguranta | BikeForce Rider | 13 lei |
siguranta | KELLYS PULSAR | 14 lei |
siguranta | Acor ALT2701 | 19 lei |
siguranta | Giant NUMEN MINI HL | 39,90 lei |
siguranta | Topeak Alien Lux | 40 lei |
siguranta | Union UN-150 AM | 40 lei |
siguranta | Knog Frog Strobe | 45 lei |
siguranta | Blackburn Voyager Click | 45 lei |
siguranta | Infini Amuse | 46,90 lei |
siguranta | Cateye TL-LD130-F | 65 lei |
siguranta | Sigma MONO | 122 lei |
Luminile de drum
Sunt cele pe care le putem folosi în orice situaţie când suntem pe bicicletă. Sunt luminile universale bune şi pe post de lumini de siguranţă, datorită modului intermitent de funcţionare, şi pe post de lumini de drum. Atunci de ce să ne mai batem capul cu luminile de siguranţă din prima categorie? Principalele motive sunt dimensiunea şi greutatea. În timp ce luminile de siguranţă sunt de dimensiuni foarte mici şi „la îndemână” folosind în general baterii de ceas de tip „nasture”, luminile de drum au dimensiuni „naturale” încorporând la interior baterii sau acumulatori de dimensiuni normale, în general AA sau AAA. De aici vine şi greutatea mai mare a acestor lumini, dar şi spaţiul mai mare de care au nevoie atunci când trebuie să le păstrăm într-un buzunar de rucsac sau geantă. Pe de altă parte avantajele acestor lumini sunt autonomia mai mare, puterea mai mare şi mai multe moduri de iluminare (intermitent, continuu economic, mediu şi puternic).
Dacă locuieşti într-o zonă care nu beneficiază de iluminat stradal sau obişnuieşti să ieşi din oraş des la ture de bicicletă care se încheie seara târziu atunci are sens sa achiziţionezi o astfel de lumină care are suficientă putere să lumineze drumul în faţa ta.
drum | Bikefun Square | 21 lei |
drum | BikeForce Shooter ALU | 39 lei |
drum | M-Wave 4-Led | 40 lei |
drum | Contec HL-280 | 40 lei |
drum | VELOMANN 5 LED | 40 lei |
drum | Merida 3 LED | 45 lei |
drum | KROSS Eclipse | 50 lei |
drum | KELLYS INDEX | 60 lei |
drum | Contec HL-550 | 69 lei |
drum | Adder RHL-11N | 69,90 lei |
drum | Topeak WhiteLite HP Beamer | 78 lei |
drum | Sigma ELOY | 82 lei |
drum | XLC HIGH BEAMER 1W | 85 lei |
drum | Moon GEM 1.0 W | 89,90 lei |
drum | Owleye High Lux 5 | 90 lei |
drum | PRO Illume 30 | 90 lei |
drum | Smart BL183WW5 | 95 lei |
drum | Union UN-170M2 AM | 99 lei |
drum | BBB BLS-46 Spark | 104,90 lei |
drum | Blackburn Flea 2.0 | 119 lei |
drum | Cateye HL-EL320 | 129 lei |
drum | Giant NUMEN 1W | 129 lei |
drum | Trelock LS 330 Sport | 130 lei |
drum | Illumenox SS-L 122W | 140 lei |
drum | Bontrager Ion 2 | 150 lei |
drum | Cube Pro 25 USB | 170 lei |
drum | Knog Blinder Arc 5.5 | 370 lei |
Luminile de putere
Reprezintă „elita” luminilor de bicicletă. Sunt atât de puternice încât producătorul întotdeauna avertizează clar pe cutie să nu îndrepţi raza de lumină direct spre ochi întrucât sunt şanse mari să rămâi cu probleme pe retină. De ce este nevoie de lumini atât de puternice? În general nu pentru oraş ci pentru aventură, outdoor şi concursuri. Evident pot fi folosite oriunde însă, dacă ţinem cont şi de preţul piperat, investiţia într-o astfel de lumină frontală nu are sens decât dacă îţi place să mergi mult noaptea sau dacă mergi des în ture de bicicletă care se prelungesc şi târziu în noapte.
Însă utilitatea cea mai bună considerăm că o au dacă participi la concursuri de noapte cum ar fi Mediaş 24 sau Moontime Bike. Când mergi repede pe bicicletă, noaptea şi pe teren accidentat ai nevoie de o vizibilitate cât mai apropiată de cea pe care o ai ziua, iar aceste lumini de putere sunt singurele care oferă acest avantaj. La concurs ai nevoie să apreciezi corect distanţa faţă de obstacole şi în principal să vezi cât mai departe în faţă sau mai departe şi mai bine faţă de ceilalţi concurenţi. Luminile de putere reprezintă avantaje fără compromis cu excepţia preţului pe care trebuie sa-l accepţi dacă ai nevoie de performanţă.
putere | BBB HighPower | 450 lei |
putere | Sigma Karma Evo PRO | 682 lei |
putere | Trelock LS 950 ION | 725 lei |
putere | Topeak WhiteLite HP 2W Dual | 950 lei |
putere | Sigma Powerled Evo Pro | 1.037 lei |
putere | Cateye HL-EL930 RC Sumo 3 | 2.499 lei |
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Iluminarea produsa de oricare far trebuie sa fie echivalenta cu iluminarea produsa de soare.
Restul este poveste de adormit COPII.
Uitati-va pe net: aproape la toate farurile o parte mai mare sau mai mica a zonei iluminate este practic alba (in majoritate centrul).
Unii producatori chiar studiaza iluminarea uniforma si nonpoluanta optic.