Categorii: Articole

Ghid lumini 2014 – cum vedem şi suntem văzuţi iarna pe bicicletă

Odată cu sosirea sezonului rece începe să se simtă din ce în ce mai mult şi nevoia utilizării unor lumini de bicicletă întrucât ziua devine mai scurtă, iar treburile zilnice, de cele mai multe ori, nu sunt gata pe lumină. Este bine de ştiut că pentru bicicletă există 3 tipuri de lumini: de siguranţă, normale (de drum) şi de putere. Evident cele 3 categorii se mai şi întrepătrund însă în mare astea sunt. Fiecare tip de lumină are avantajele şi dezavantajele sale şi este recomandat a fi folosită în anumite medii de reţinut fiind însă faptul că marea majoritate a lor sunt rezistente la vreme şi pot fi folosite atât pe ploaie torenţială cât şi pe lapoviţă şi ninsoare. Articolul de faţă este un ghid orientativ despre luminile faţă comercializate în magazinele de biciclete din România. Întrucât oferta este foarte bogată ne vom limita la doar câteva exemple pentru fiecare din cele 3 categorii.

Preţul este întotdeauna criteriul de care ne lovim atunci când cumpărăm ceva fiind la fel de valabil şi în cazul luminilor. Menţionăm din start că luminile de putere sunt categoric cele mai scumpe însă surprinzător luminile de siguranţă nu sunt tot timpul cele mai ieftine. Cumva la mijloc se situează luminile de drum care se pare ca reprezintă compromisul ideal bifând majoritatea căsuţelor când vine vorba de avantaje. Preţurile afişate în acest articol sunt cele recomandate de distribuitor la data redactării acestui articol.

Luminile de siguranţă

Sunt cele mai mici ca dimensiuni şi cele mai comod de folosit întrucât, de cele mai multe ori, se instalează şi demontează extrem de repede. Fiind mici aceste lumini pot fi păstrate aproape oriunde atâta vreme cât nu sunt folosite – în buzunarele de la haine, de la rucsac şi practic oriunde este puţin loc. Însă luminile de siguranţă sunt, aşa cum şi numele ne sugerează, pentru siguranţă şi mai puţin pentru iluminat. Este recomandat a fi folosite pe drumurile care sunt deja luminate stradal întrucât puterea lor este în general destul de mică.

Rolul principal al luminilor de siguranţă pentru bicicletă este să facă ciclistul mai vizibil pentru traficul care se deplasează din sens opus şi mai puţin să-i lumineze drumul. Luminile de siguranţă se folosesc în general în modul intermitent sau stroboscopic pentru a atrage cât mai mult atenţia asupra biciclistului. În multe situaţii aceste lumini de siguranţă dispun şi de modul continuu de iluminare însă, datorită puterii mai mici, eficienţa nu este deosebită.

Teoretic, dacă locuieşti într-o zonă ce dispune de iluminare stradală, iar drumurile tale pe bicicletă beneficiază toate de iluminare stradală atunci are sens să foloseşti pe ghidon doar o lumină de siguranţă întrucât de iluminarea drumului se ocupă becurile de pe stradă.

siguranta Bikefun Pixie 9 lei
siguranta BikeForce Rider 13 lei
siguranta KELLYS PULSAR 14 lei
siguranta Acor ALT2701 19 lei
siguranta Giant NUMEN MINI HL 39,90 lei
siguranta Topeak Alien Lux 40 lei
siguranta Union UN-150 AM 40 lei
siguranta Knog Frog Strobe 45 lei
siguranta Blackburn Voyager Click 45 lei
siguranta Infini Amuse 46,90 lei
siguranta Cateye TL-LD130-F 65 lei
siguranta Sigma MONO 122 lei

Luminile de drum

Sunt cele pe care le putem folosi în orice situaţie când suntem pe bicicletă. Sunt luminile universale bune şi pe post de lumini de siguranţă, datorită modului intermitent de funcţionare, şi pe post de lumini de drum. Atunci de ce să ne mai batem capul cu luminile de siguranţă din prima categorie? Principalele motive sunt dimensiunea şi greutatea. În timp ce luminile de siguranţă sunt de dimensiuni foarte mici şi „la îndemână” folosind în general baterii de ceas de tip „nasture”, luminile de drum au dimensiuni „naturale” încorporând la interior baterii sau acumulatori de dimensiuni normale, în general AA sau AAA. De aici vine şi greutatea mai mare a acestor lumini, dar şi spaţiul mai mare de care au nevoie atunci când trebuie să le păstrăm într-un buzunar de rucsac sau geantă. Pe de altă parte avantajele acestor lumini sunt autonomia mai mare, puterea mai mare şi mai multe moduri de iluminare (intermitent, continuu economic, mediu şi puternic).

Dacă locuieşti într-o zonă care nu beneficiază de iluminat stradal sau obişnuieşti să ieşi din oraş des la ture de bicicletă care se încheie seara târziu atunci are sens sa achiziţionezi o astfel de lumină care are suficientă putere să lumineze drumul în faţa ta.

drum Bikefun Square 21 lei
drum BikeForce Shooter ALU 39 lei
drum M-Wave 4-Led 40 lei
drum Contec HL-280 40 lei
drum VELOMANN 5 LED 40 lei
drum Merida 3 LED 45 lei
drum KROSS Eclipse 50 lei
drum KELLYS INDEX 60 lei
drum Contec HL-550 69 lei
drum Adder RHL-11N 69,90 lei
drum Topeak WhiteLite HP Beamer 78 lei
drum Sigma ELOY 82 lei
drum XLC HIGH BEAMER 1W 85 lei
drum Moon GEM 1.0 W 89,90 lei
drum Owleye High Lux 5 90 lei
drum PRO Illume 30 90 lei
drum Smart BL183WW5 95 lei
drum Union UN-170M2 AM 99 lei
drum BBB BLS-46 Spark 104,90 lei
drum Blackburn Flea 2.0 119 lei
drum Cateye HL-EL320 129 lei
drum Giant NUMEN 1W 129 lei
drum Trelock LS 330 Sport 130 lei
drum Illumenox SS-L 122W 140 lei
drum Bontrager Ion 2 150 lei
drum Cube Pro 25 USB 170 lei
drum Knog Blinder Arc 5.5 370 lei

Luminile de putere

Reprezintă „elita” luminilor de bicicletă. Sunt atât de puternice încât producătorul întotdeauna avertizează clar pe cutie să nu îndrepţi raza de lumină direct spre ochi întrucât sunt şanse mari să rămâi cu probleme pe retină. De ce este nevoie de lumini atât de puternice? În general nu pentru oraş ci pentru aventură, outdoor şi concursuri. Evident pot fi folosite oriunde însă, dacă ţinem cont şi de preţul piperat, investiţia într-o astfel de lumină frontală nu are sens decât dacă îţi place să mergi mult noaptea sau dacă mergi des în ture de bicicletă care se prelungesc şi târziu în noapte.

Însă utilitatea cea mai bună considerăm că o au dacă participi la concursuri de noapte cum ar fi Mediaş 24 sau Moontime Bike. Când mergi repede pe bicicletă, noaptea şi pe teren accidentat ai nevoie de o vizibilitate cât mai apropiată de cea pe care o ai ziua, iar aceste lumini de putere sunt singurele care oferă acest avantaj. La concurs ai nevoie să apreciezi corect distanţa faţă de obstacole şi în principal să vezi cât mai departe în faţă sau mai departe şi mai bine faţă de ceilalţi concurenţi. Luminile de putere reprezintă avantaje fără compromis cu excepţia preţului pe care trebuie sa-l accepţi dacă ai nevoie de performanţă.

putere BBB HighPower 450 lei
putere Sigma Karma Evo PRO 682 lei
putere Trelock LS 950 ION 725 lei
putere Topeak WhiteLite HP 2W Dual 950 lei
putere Sigma Powerled Evo Pro 1.037 lei
putere Cateye HL-EL930 RC Sumo 3 2.499 lei
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Iluminarea produsa de oricare far trebuie sa fie echivalenta cu iluminarea produsa de soare.
    Restul este poveste de adormit COPII.
    Uitati-va pe net: aproape la toate farurile o parte mai mare sau mai mica a zonei iluminate este practic alba (in majoritate centrul).
    Unii producatori chiar studiaza iluminarea uniforma si nonpoluanta optic.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma