Categorii: Articole

2015 – Anul maratoanelor pe etape?

Maratoanele mtb pe etape nu sunt ceva nou însă acest format de concurs a crescut mult în popularitate în ultimii ani, iar concursuri noi în acest sens apar peste tot în lume, chiar si in Romania. Considerăm că a venit vremea să aruncăm o privire mai detaliată asupra acestui tip de concurs de ciclism.

Woutter Cleppe este un ciclist popular şi cunoscut în România. Este un belgian care aleargă pentru marca bulgărească de biciclete RAM. Pe Woutter îl putem întâlni şi la cursele autohtone de mtb şi în special la Prima Evadare îl putem vedea întotdeauna în primele rânduri.

Fiind un ciclist cu o atât de bogată experienţă l-am rugat să o împărtăşească cu noi în ceea ce priveşte maratoanele pe etape. După cum veţi vedea acest tip de eveniment este o cu totul altă mâncare de peşte faţă de „clasicul” maraton de o zi. Maratonul pe etape presupune o altă organizare, altă logistică şi în primul rând alt antrenament. Să-i dăm aşadar cuvântul lui Woutter.

Ce sunt concursurile pe etape?

Când un concurs de maraton mtb se desfăşoară pe o durată mai lungă de două zile consecutive îi spunem concurs pe etape. Prima „etapă” din această serie este deobicei un prolog care stabileşte ordinea de start pentru următoarea zi. Apoi în fiecare zi vei avea parte de un maraton mtb veritabil aşadar vorbim aici de un eveniment ce presupune o rezistenţă extremă.

Unele maratoane pe etape au locul de start şi finiş în acelaşi loc, lucru care face logistica evenimentului să fie mai uşoară. În plus se creează un „racetown” ce dispune de o atmosferă plăcută tipic de concurs, loc unde concurenţii se pot relaxa. Când ajungi la finiş totul este aranjat, iar tu ai timp să te speli, să-ţi pregăteşti bicicleta pentru următoarea etapă, să mănânci şi să te culci. Cel mai des însă etapa te duce într-un loc nou în fiecare seară. Poate este mai bine aşa întrucât ai ocazia să explorezi o regiune mai largă însă ţine cont de faptul că aventura nu se termină odată ce ai trecut linia de finiş a etapei. Nu, va mai trebui să găseşti locul unde se spală bicicletele, să-ţi găseşti bagajele, hotelul sau campingul, duşurile, restaurantul etc. Cu alte cuvinte vei mai avea de muncă încă cel puţin 1,5 ore în seara zilei respective (cu excepţia situaţiei când eşti profesionist şi ai o echipă întreagă care te aşteaptă şi are grijă de toate aceste lucruri).

Unele maratoane pe etape sunt „solo”. Aici concurezi singur împotriva celorlalţi biciclişti. Însă majoritatea acestor curse sunt în echipe de doi. Cei doi trebuie să pedaleze împreună pe întreaga durată a cursei. Echipele pot fi încadrate la categoria masculin, feminin sau mixt. De ce doi oameni? Este posibil ca la începuturi să fi fost vorba de securitate. Dacă un membru al echipei se accidenta era imediat cineva lângă el sau ea pentru a-l ajuta. În timp însă a devenit mai mult de atât. Acest coleg de echipă va deveni un prieten special. Trebuie să va ajutaţi şi încurajaţi în fiecare zi. Să te motivezi dimineaţa, să te organizezi şi să te pregăteşti de start, ajutorul reciproc în momentele dificile (da, vei avea momente proaste şi roagă-te să fie doar 1 sau două de-a lungul întregii curse. Vor fi momentele când colegul de echipă te va susţine moral şi te va ajuta să treci peste ora de chin absolut).

Sunt şanse mici ca celălalt membru al echipei să aibă momentul său de slăbiciune în acelaşi timp cu tine. Aşadar te vei putea baza pe ajutorul lui sau al ei. Şi care este frumuseţea sistemului? Colegul de echipă aproape sigur va avea şi el momentul său dificil. Aceea va fi ocazia când vei putea returna favorul! Ajutorul reciproc în aceste momente de agonie, ei bine creează o relaţie specială de prietenie pe viaţă. Acesta este unul din lucrurile speciale definitorii al maratonului pe etape. Vei suferi până la limita şi de cele mai multe ori peste limita ta. Însă toată lumea se află într-o mare familie de ciclişti şi fiecare se va lovi de peretele invizibil pe care trebuie să-l depăşească. Acela este momentul când tu vei fi acolo să ajuţi, să susţii într-un adevărat spirit de sportivitate. Este ceva ce nu credem că se mai regăseşte în multe sporturi în ziua de azi.

Ce este special la maratoanele pe etape?

Aşa cum am mai spus prietenia din cadrul echipei şi prietenia dintre echipe – întrucât vă veţi vedea în fiecare zi, veţi dormi în acelaşi racetown, veţi mânca în aceleaşi corturi, face aceste curse să fie adevărate eventuri ale vieţii. Sunt ocazia de a întâlni oameni de la toate nivelurile, de la recreaţionali la amatori şi profesionişti, oameni din toată lumea.

Atmosfera este cea mai relaxată în comparaţie cu maratoanele mtb de o zi. Evident, este totuşi un concurs însă nu există rideri supra-motivaţi (pentru că vor „muri” din ziua întâi). Toată lumea ştie că este un maraton, unul lung, iar a 2a zi mai este unul, şi apoi încă unul… Nu se mai numără secundele ci se conservă energia. Iar când toată lumea încetineşte ritmul (vieţii) la 80-90% este excelent! Da, maratoanele pe etape sunt vacanţe! Desigur, vacanţe presărate cu suferinţă, însă sentimentul este de vacanţă adevărată!

Maratoanele pe etape îţi vor oferi ocazia să explorezi zone noi în ţări noi sau să descoperi mai în detaliu regiunea pe care o ştiai deja întrucât organizatorii îşi vor da silinţa să-ţi arate cele mai frumoase peisaje ale zonei. Aşadar este o excelentă aventură de explorare!

În plus un maraton pe etape necesită o pregătire specială. Desigur cu toţii ne antrenăm să intrăm în formă pentru un maraton. Dar imaginează-ţi că vei avea de parcurs 6 maratoane în 6 zile! Da, va trebui să te antrenezi mult mai mult pentru asta. Să pui în calendarul tău competiţional un maraton pe etape înseamnă că trebuie să începi antrenamentul serios cu cel puţin 3 luni înainte. Iar partea frumoasă este că mulţumită acestui antrenament special pentru un maraton pe etape te vei afla într-o foarte bună formă şi pentru toate celelalte curse ale sezonului. Aşadar este bine să incluzi în calendarul tău un maraton pe etape în fiecare an – un vis pentru care să munceşti, o vacanţă de luat în considerare, o aventură cu o mulţime de poveşti pentru prieteni. Maratoanele pe etape reprezintă o bună motivaţie pentru antrenament!

Cum să te pregăteşti pentru un maraton pe etape

Aşa cum am mai spus maratoanele pe etape sunt evenimente ce presupun ultra rezistenţă. Pregătirea pentru aşa ceva este mai specială. Trebuie să te concentrezi pe nenumărate ore de antrenament de bază – pedalat mult în zona de confort. Sună uşor? Da, nu este aşa greu să te duci la o tură cu prietenii însă încearcă să vezi dacă găseşti timpul necesar! În plus să ieşi iarna la o tură de 4 ore nu este chiar plăcut. Vei avea nevoie de o foarte mare „bază” pe care să construieşti. Va trebui să faci mult mai multe ture lungi şi uşoare. Luni de zile trebuie să faci lucrul ăsta pentru a-ţi pregăti corpul pentru săptămâna concursului ce presupune 30-40-50 de ore de pedalat intens. Recomand să începi antrenamentul cu 3-4 luni înaintea evenimentului. Dacă se poate fă-o deja împreună cu colegul de echipă. Cu siguranţă va fi mai uşor să suporţi vremea mizerabilă visând amândoi la marele moment. Timpul va trece mai repede şi veţi începe deja să construiţi o relaţie specială care vă va ajuta enorm în acele momente dificile.

După prima lună de antrenament pentru bază trebuie să incluzi şi antrenamentul de putere în aceste ture lungi. În general maratoanele pe etape traversează munţi care presupun căţărări lungi. Aşadar este bine să faci intervale lungi (de până la 10 minute). Este bine să faci intervalele pe dealuri pe un pinion ridicol de mic obţinând o cadenţă de doar 40 rpm. În acelaşi timp pulsul trebuie sa fie mare cu aproximativ 10 bătăi sub zona roşie. Într-o zi în care ai antrenament de putere poţi începe cu 3 serii de 5 minute crescând uşor până la 5 serii de 10 minute. Sună rău? Nu este! Poate este mai greu la început însă vei vedea cum organismul se adaptează destul de repede. Ideal este să ai „săptămâni de putere” (făcând lucrul asta de 3 ori pe săptămână) urmate de antrenament normal. Aşadar luna 2 înseamnă putere cu o săptămână da şi o săptămână nu.

Luna a 3a este cea mai grea întrucât avem intervale cardio. În prima săptămână poţi face intervale de 30 secunde putere, 30 secunde pauză, de 5 ori şi 3 serii. Aceste serii vor fi din ce în ce mai lungi pe măsură ce avansezi ajungând până la 3 minute. De ce intervale? Pentru că vor aduce agerimea pentru concurs, avantajul sprintului la start sau posibilitatea unui atac pe căţărare. Însă acest tip de antrenament va îmbunătăţi întreaga condiţie fizică. Corpul va fi pregătit pentru explozii în timpul concursului şi vei putea obţine un puls mai mare.

Cu o săptămână înainte de concurs începe vacanţa. Trebuie să faci doar ture scurte cu sprinturi scurte de 30 secunde, dar nimic care să se simtă ca un antrenament.

Acum a venit vremea să-ţi pregăteşti bicicleta, bagajul, sa te relaxezi şi să visezi.

De ce ai nevoie la concurs? Ce facem cu bicicleta?

Legat de bicicletă, aceasta trebuia să fie gata şi în stare perfectă de funcţionare în momentul în care ai început antrenamentele cu intervale. Aceste antrenamente sunt intense pentru transmisie, suspensie, etc. Ţine cont de faptul că timp de o săptămână de concurs vei folosi această bicicletă cât în 1-2 luni de pedalat normal. Aşadar toate piesele ar trebui să fie în perfectă stare de funcţionare. Lucruri de luat în considerare: transmisie nouă, furcă servisată, plăcuţe noi de frână şi frâne servisate. Însă aşa cum am spus nu aştepta până în ultima săptămână pentru că nu mai este timp să fie totul testat! Niciodată să nu schimbi ceva în ultima săptămână! Este prea târziu pentru testat şi prea târziu pentru organismul tău să se obişnuiască cu schimbările – spre exemplu plăcuţe noi de pedale la pantofi. Fără piese noi, fără haine noi, fără nicio modificare!!!

Împachetarea

În timpul săptămânii de concurs viaţa va fi haotică aşadar trebuie să faci totul pentru a ţi-o uşura. Să-ţi faci un bagaj bine organizat reprezintă un bun avantaj. Cunoşti câte etape va avea maratonul aşadar alcătuieşte o pungă de plastic cu echipament curat pentru fiecare etapă. În felul ăsta dimineaţa tot ce trebuie să faci este să iei o pungă şi eşti gata de start. În plus la finalul zilei rămâi cu o pungă goală în care să pui hainele murdare. În aceeaşi pungă poţi adăuga nutriţia sportivă pentru respectiva etapă (geluri, batoane). Îţi mai trebuie o pungă separată pentru jacheta de vânt, jacheta de ploaie şi hainele pentru vreme extremă. Încă o pungă cu pantofii de concurs şi pantofi de rezervă dacă ai. Nimic nu este mai neplăcut decât să distrugi o pereche de pantofi în timpul concursului. Aşadar dacă mai ai o pereche de pantofi pe care îi foloseşti în general la antrenamente, adu-i şi pe aceia.

Îţi mai trebuie o cutie cu piese pentru bicicletă. Desigur la fiecare finiş va exista un centru pentru service însă acesta va fi aglomerat şi cel mai bine este să aduci piese de care eşti sigur că se potrivesc la bicicleta ta. Piesele le poţi obţine din România şi păstra în ambalajul original (lanţ, plăcuţe de frână, rulmenţi, cablu pentru schimbătoare, spiţe, anvelope, camere de rezervă). Dacă le foloseşti le plăteşti. Dacă nu le foloseşti poţi stabili cu magazinul să le returnezi.

Suplimentar faţă de cele de mai sus şi în funcţie de condiţiile de la faţa locului mai ai nevoie de un duş de camping şi poate echipament pentru dormit cum ar fi salteluţă şi sac de dormit, pernă şi dopuri de ureche! Mai adaugă la bagaj şi hainele normale pentru după cursă. Acest bagaj organizat şi bicicleta în perfectă stare îţi vor oferi liniştea sufletească atât de necesară în momentele de maxim stres al dimineţii.

Cum arată o zi normală dintr-o etapă de maraton mtb?

Ei bine, la fel ca într-o vacanţă care se respectă, ziua începe de dimineaţă. Corpul uman are nevoie de aproximativ 3 ore pentru a-şi extrage energia din mâncarea consumată. Aşadar este bine să te trezeşti cu 3 ore înainte de start. Da, asta înseamnă ora 6 dacă startul este la 9 şi de obicei aşa este. Dar dacă organizatorul consideră că este mai bine la 8 atunci asta e, te trezeşti la 5…

Cum şi recuperarea este deosebit de importantă va trebui să-ţi urmezi instinctul. După primele zile de concurs îţi vei da seama dacă este mai bine să dormi o oră în plus şi să pleci în concurs cu mâncarea din stomac pe jumătate digerată. Nu este exclus să fie ok, depinde de organismul tău.

Înainte să te duci la micul dejun pregăteşte-te deja. Pregăteşte punga cu echipament să fie gata pentru când te întorci. Micul dejun trebuie să fie relaxat, să nu mănânci în grabă. Apoi te duci la toaletă şi înapoi la pat. Încearcă să stai liniştit timp de o oră până când mai ai încă o oră până la start. Acum te îmbraci, împachetezi şi duci bagajul la camionul organizatorilor. Trebuie să fii pe bicicletă complet gata cu 30 minute înainte de start. Încălzeşte-te puţin şi cu 15 minute înainte de start fă nişte sprinturi scurte. Mergi la start şi roagă-te pentru o zi bună 🙂

După ce termini etapa opreşte-te la standul cu mâncare şi consumă cât mai mult posibil. După 10 minute du-te la o tură de recuperare de 10 minute. Mergi la viteză mica şi foloseşte ocazia să explorezi zona: află unde este campingul sau hotelul, camionul cu bagaje, zona de spălat bicicleta, cortul unde se ia masa, zona de relaxare. Este vacanţă! Eşti un turist!

Încearcă să mănânci şi să bei mult şi fă 30 minute de rulaj. La final opreşte-te pentru a-ţi spăla bicicleta – sau fă lucrul ăsta din start cu ambele biciclete şi trimite colegul de echipă după mâncare. Locul se va aglomera rapid. Există şi opţiunea 3 – fă lucrul ăsta foarte târziu, după somnul de după-amiază. Fă un duş şi mergi la somn pentru o oră. În general te vei trezi lihnit de foame. Profită de ocazie şi ieşi să mănânci ceva în oraş.

A venit vremea să îngrijeşti şi bicicleta. Aminteşte-ţi dacă ai avut probleme pe traseu? Ai nevoie de plăcuţe noi de frână? Degresează tot, lubrifiază tot, testează tot. După snack relaxeaza-te, bea o bere, intră în vorbă cu ceilalţi, împreună cu colegul de echipă stabileşte strategia următoarei etape.

Pe la ora 17 du-te la cină şi pe la ora 19 la culcare, la masaj la o ultimă bere, tu alegi, însă somnul este important. Din acest motiv după ora 20:30 vei vedea puţină mişcare în racetown. Iată cum arată o zi în „paradis”.

Cum este cu cazarea?

Da, locul în care dormi este foarte important ca parte a maratoanelor pe etape întrucât recuperarea se petrece în mare parte în pat. Aşadar este hotelul cea mai bună opţiune? Dacă priveşti strict din punctul de vedere al calităţii recuperării, da. O cameră de hotel liniştită este o opţiune mult mai bună în comparaţie cu o sală de sport plină de ciclişti obosiţi, unii nervoşi, mulţi mirositori care se mişcă tot timpul pe lângă tine, sforăie şi trag vânturi. Însă dacă te izolezi într-o cameră de hotel pierzi şi mare parte din spiritul competiţiei.

Aşadar este o alegere personală – să tinzi spre camaraderie şi o veritabilă atmosferă de concurs sau să alegi cel mai bun rezultat posibil în clasament. Personal încă încerc să obţin combinaţia perfectă – prefer să fiu alături de 300 ciclişti, iar rezultatul final să fie decent. La final vei uita rezultatul, dar îţi vei aminti pentru totdeauna interacţiunile cu ceilalţi. În plus dormitul în race village este cel mai convenabil din punct de vedere logistic întrucât este cel mai apropiat de linia de start. Totul este la o aruncătură de băţ – cortul restaurant, service-ul, locul de spălat bicicleta, cortul pentru masaj. Hotelul este de cele mai multe ori departe şi trebuie să aştepţi organizatorul să te ducă acolo sau mai rău, să te duci singur. Cumva să stai la hotel poate fi chiar mai stresant. În plus hotelurile recomandate de organizatori nu sunt ieftine, ţine cont şi de asta. Dacă costurile pentru bikecamp sunt în jurul cifrei de 100 euro, la hotel va fi 450! Desigur poţi să-ţi faci şi singur rezervare, dar din nou asta va duce la probleme de logistică (găsirea hotelului, găsirea bagajului, ajungerea la hotel, taxi).

O altă opţiune este rulota. De departe cea mai bună variantă însă şi aceasta cu costuri ridicate. Este varianta aleasă de majoritatea echipelor profesioniste aşadar sigur ştiu ele ceva. Însă pentru rulotă îţi trebuie şi un şofer care să o ducă din racetown în racetown. Cineva dispus să-şi sacrifice concediul pentru tine. Aşadar opţiuni există însă în opinia mea race camp-ul este cea mai bună variantă.

În episodul următor vom publica un program de antrenament recomandat de Wouter Cleppe şi un calendar al maratoanelor mtb pe etape din Europa Centrală.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma