Categorii: Articole de iarnă

Ce sunt plăcuțele reflectoare RECCO și cum funcționează pe munte?

În urma comentariilor primite de postarea acestui articol pe Facebook, din care rezultă că lumea nu este de acord că sistemul RECCO ar fi util sau că poate înlocui un DVA, revenim cu următoarele precizări:

  • Articolul nu este despre utilitatea sistemului RECCO, sau ca ar putea înlocui un DVA
  • Articolul este despre Salvamont România care, începând din noiembrie 2021, este echipat cu detectoare RECCO
  • Articolul este despre ce este RECCO, cum funcționează si cum poate adăuga o șansă în plus la salvarea unei victime
  • Sistemul RECCO nu înlocuiește DVA-ul. „Toate sistemele de căutare în avalanșă (DVA, Recco, câini de avalanșă, sondarea sistematică) sunt complementare, menite a fi folosite concomitent” este menționat pe pagina de Facebook Salvamont Argeș.

Toate precizările rezulta din articol, dacă articolul este citit cu un minim de atenție. Pentru a înlătura confuzia cititorilor, creată de cuvântul buclucaș „siguranță” din titlul articolului, am modificat titlul din „Ce sunt plăcuțele reflectoare RECCO și cum ești mai în siguranță, iarna pe munte, dacă le ai asupra ta?” în „Ce sunt plăcuțele reflectoare RECCO și cum funcționează pe munte?”

Iarna este un anotimp magic și, dacă spui că pe bicicletă nu se mai poate, înseamnă că a venit vremea să scoți la treabă schiurile de tură. Însă, cu această nouă pasiune, vine și o serie întreagă de riscuri, dintre care cea mai importanta, avalanșa.

Dacă atunci când ești la schi pe pârtia de schi, riscul de avalanșă este scăzut, cabanele, alți schiori și salvamontul fiind tot timpul în apropiere, când ești la schi de tură situația se schimbă radical, întrucât ești practic singur pe munte, în zone izolate, departe de alți oameni. Desigur, ideal este să nu pleci singur la tură, pentru că în cazul unui accident sau avalanșă, ai șanse mari să nu se termine bine, nefiind nimeni lângă tine care să te ajute sau să anunțe salvamontul.

Există mai multe sisteme de salvare din avalanșă, printre care și sistemul pasiv RECCO. De ce pasiv? Pentru că din partea victimei, sistemul nu necesită o sursă de energie care să emită ceva pentru a fi detectat de un receptor. RECCO este alcătuit din două părți: un receptor/detector și o plăcuță reflectoare, integrată în echipament, pe haine. Plăcuța este ca un „reflectorizant” doar că nu reflectă lumină ci unde, semnalul transmis de detectorul salvatorului care te caută.

foto spokesman.com
foto wepowder.com
foto sport-conrad.com

Recent, Salvamont România, a anunțat că, prin Vodafone, au fost echipați cu sistemele RECCO de localizare a victimelor avalanșelor sau care s-au rătăcit pe munte. “Sistemul RECCO, dezvoltat de compania suedeză cu același nume, este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontiști și plăcuțe reflectoare pe care turiștii le pot purta în echipamente și cu ajutorul cărora este posibilă găsirea acestora”, este menționat pe pagina Facebook Salvamont România. „Detectorul poate localiza plăcuțele reflectoare pe o rază de până la 80 de metri în aer și 20 de metri la sol, respectiv o rază efectivă de 30 de metri în condiții de avalanșă”.

În general, plăcuțele RECCO sunt integrate în echipamentul modern, în hainele de munte cu care ești îmbrăcat. Așadar, pentru a afla daca ai RECCO în haine, caută pe ele acest simbol.

Dacă nu ai așa ceva, plăcuțele pot fi cumpărate de la magazinele cu profil sportiv. Acestea pot fi atașate de cască, rucsac, centura pantalonilor etc. La o primă căutare, în România încă nu am găsit așa ceva în comerț, însă pentru cei interesați, am găsit la magazine din Anglia și Germania.

Până când vor apărea și în România, alternativa la plăcuțele reflectoare RECCO noi, este să cumperi echipament la mâna a 2a, care are deja aceste plăcuțe. Pur și simplu le scoți și le folosești la echipamentul tău. Și mai bine dacă măsura echipamentului 2nd hand ți se potrivește, atunci îl poți folosi cu totul.

Mulțumim Salvamont România și susținătorilor lor, pentru că vegheați la siguranța noastră pe munte!

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma