Pe Andrei Botescu l-am cunoscut în urmă cu ceva ani, imediat ce achiziționase drepturile asupra brand-ului Pegas. De atunci și până în prezent, a avut suficiente motive să capete câteva fire albe de păr, căci munca pentru a ridica din nou brand-ul românesc cu a fost deloc una ușoară. Acum lucrurile însă par a se fi limpezit, odată cu intrarea Network One Distribution in actionariatul Pegas. Andrei ne vorbește despre cum a decurs acest plan.
Salut. Asa cum spuneai chiar usor nu ne-a fost. Am muncit mult pe toate directiile, de la design si dezvoltare de produs pana la activitatile de marketing dar si cele cotidiene, vanzari, logistica, gestiune care adunate sunt greu de efectuat in parametri optimi cu o echipa mica. Totusi ma bucur foarte mult ca am reusit sa tin aproape echipa de R&D si sa dezvoltam gama Pegas asa cum am dorit si sa invatam sa facem biciclete in adevaratul sens al cuvantului. Am ajuns cu Pegas la a 5-a generatie de biciclete si imi plac mult modelele dezvoltate iar tehnic sunt biciclete cu un return in service sub 1%, adica aproape deloc. Cel mai fericit sunt cand vad oamenii folosindu-le pe strada si imi creste inima de fiecare data cand aud „uite un Pegas”.
2.Venirea unui investitor era absolut necesară?
Nu stiu daca era absolut necesara daca vroiam sa ramanem un proiect de garaj. Totusi pe vrute sau nevrute ne-am luat o misiune nationala. Lumea asteapta de la noi sa facem Pegas-ul cel putin la fel de popular ca brandul Dacia si multi pun presiune pe noi sa nu ii dezamagim. Chiar sunt oameni care mi-au spus ca renasterea si evolutia Pegas este unul din putinele proiecte frumoase care se intampla in Romania in ultimul timp si care ii fac sa spuna ca viata aici e mai interesanta ca in alta tara.
3.Ce a oferit NOD mai mult decât restul pretendenților?
In primul rand experienta indelungata in dezvoltarea unui bussiness mare. Pornim de la retea de distributie, logistica, sourcing, optimizare de costuri dar si o viziune comuna cu noi, aceea ca dezvoltarea unor branduri romanesti ne poate ajuta sa crestem sanatos, sa supravietuim competitiei si sa controlam procesul de dezvoltare al produselor si astfel sa venim mereu cu inovatii care sa ne mentina in aria de interes al fanilor nostri.
Si NOD are aspiratii mari sa dezvolte game de produse de succes si deja au rezultate palpabile in zona de jocuri pentru copii de pe vremea noastra ( avioanele, spanzuratoarea, etc) dar si pe electrocasnice si alte cateva domenii. Aici deja am si inceput sa schimbam idei mai ales ca noi venim si cu o unitate de proiectare si prototipare bazata pe printarea 3D cu aplicatii in zona de producere a matritelor pentru productie in serie.
Asadar vorbim de interese convergente. Am simtit ca ne completam si ca oamenii cu care am stat de vorba ne pot ajuta sa ne indeplinim misiunea noastra.
4.Unde ar trebui să fie Pegas din punct de vedere al vânzărilor pentru 4-5 ani?
In 3 ani vrem sa ajungem la 25 000 de unitati si o cifra de afaceri de 5 milioane de euro iar in 5 ani probabil al 50k de biciclete si 10 milioane de euro cifra de afaceri.
5.Cu ce brand-uri ați dori să concurați pe piața din România? Bănuiesc că Pegas va merge și la export, corect?
Noi suntem un brand de biciclete urbane. Nu cred ca avem concurenta in Romania pe modelele dezvoltate de noi si pe categoriile noastre de pret dar daca ma intrebi cu cine vrem sa ne concuram afara ti-as spune ca cu Electra. Nu o sa zic mai mult ca nu stiu care sunt consecintele legale cand comentezi despre alt brand Ce pot sa zic este ca deja am fost al doilea an la Eurobike cu ajutorul unui program de sprijinire a antreprenorilor romani oferit de Banca Transilvania. Am fost si la Berlin Cycle Week si am fost invitati pentru la anul la un targ de biciclete exclusiviste de la Monte Carlo. Avem deja biciclete livrate in magazine din Austria, Spania, Germania si Polonia, Uk, Irlanda. Pentru la anul am luat mai in serios procesul de construire a unei retele internationale si vrem sa acoperim toata Europa.
6.Se vehiculează construcția unei fabrici de biciclete, o veste excelentă pentru România. Vă gândiți să deveniți și furnizori pentru alte brand-uri?
In maxim 3 ani vrem sa dezvoltam o facilitate integrata de productie. Atentie, de productie nu doar de asamblare. Asta insemna ca cel putin cadrele vrem sa le producem local dar cu siguranta si alte componente. Aceasta facilitate este rentabila dupa estimarile noastre incepand de la 100 000 de unitati. Nu cred ca o sa ajungem noi in 4 ani la 100k biciclete vandute pe an dar la 50k sper 🙂 Restul va fi disponibil si pentru alte branduri care mi-as dori sa fie locale.
7.Cum va arăta gama de biciclete pentru anul viitor? Am înțeles că s-ar pregăti și un mountainbike. Ne poți divulga mai multe despre acesta?
O sa diversificam mult gama de produse pentru a incerca sa atingem aceste obiective. O sa facem biciclete pentru copii, o sa extindem gama de biciclete urbane si ne incearca unii dintre fanii nostri imaginatia cu un MTB Pegas. Avem ceva in teste dar rezultatul testelor si evaluarilor de piata ne va spune daca mergem mai departe, abandonam sau il lasam pe mai tarziu. Noi avem multe proiecte care nu au prins inca productia si ar fi prematur sa spunem: gata de la anul Pegas scoate un MTB. Poate fi un subiect de dezbatere pentru cititorii vostri care sunt in mare parte avizati si vom fi foarte atenti la sugestii.
8.După această achiziție, cum vezi viitorul brand-ului Pegas în România?
Am facut pasul privind atragerea unui investitor strategic ca sa apuc sa imi vad visul cu ochii. Vreau sa vad Pegas la loc de cinste langa Dacia si mai vreau sa fie un brand de cultura urbana, un brand al romanilor tineri, care incapsuleaza cumva ceva din valorile romanesti si comunica lumii intregi cum stim noi sa facem lucrurile. Vreau sa dezvoltam si un brand de haine functionale pentru biciclistii urbani care sa permita celor care vor sa arate respectabil la job sa ajunga acolo fara sa fie nevoiti sa se schimbe pentru ca au transpirat sau pentru ca s-au udat de la ploaie.
Si cel mai mult vreau ca initiativa noastra sa fie un motivator pentru initiative similare si sa construim o constelatie de branduri romanesti care sa reprezinte generatia noastra.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Sunt de acord cu comentariul lui Marius in cazul in care o asemenea bicicleta o folosesti pe post de betoniera sau sa fi fost copil supra-extra-mega-ponderal.
In rest, a fost o placere pt mine sa ma plimb in copilarie pe o bicicleta marca Pegas. Ar fi trebuit totusi sa se vina cu o comparatie potrivita, respectiv cu alte branduri, la acel moment de referinta despre care se discuta. Apreciez ca nu este corect sa se discute de 'pataniile' dintr-un moment indepartat raportat fix la acest moment . Sau nu a evoluat deloc aceasta marca? Se folosesc aceleasi materiale?
Stima,
Recunosc,n-am putut citii tot articolul...ma oboseste.Dar nu stiu ce m-a obosit mai tare,ideea in sine de-a continua sa produci o bicicleta proiectat prost dar executata si mai prost,ori naivitatea si nostalgia domnului Botescu.
Mai pe larg,toti care am trait/copilarit pe cadrele Pegas am putut observa lipsa unei geometrii corecte,care atat pe uscat,praf sau carosabil ud,reactiona exact asa cum nimeni nu-si doreste sa reactioneze bicicleta lui si asta doar ca inginerii secolului XX n-au putut gasi varianta castigatoare a geometriei bicicletelor Pegas.Putin mai stabila,dar nu cu mult a fost Pegas COMODA,cu care te puteai oarecum distra,fara a-ti fi teama ca ajungi in sant.Asta vizavi de cadru,de restul componentelor cred ca suntem de acord cu totii ca erau cel putin mediocre,comparand cu cele rusesti.
Butucii se uzau foarte usor in zona cuvetelor,la frecarea cu coronitele,gaurile alocate spitelor fie se largeau daca strangeai mai tare spitele s-o faci mai rigida(era necesara rigidizarea rotii deoarece jantele erau atat de proaste,incat le puteai face 8 fara efort mare),fie chiar se rupeau,caz mai rar.
Franele
Frana fata
La modelul IDEAL,Pegas a venit cu o inventie caraghioasa:nu stiu prin ce miracol inginerii romani,beti fiind probabil,s-au gandit ca o frana de fata eficienta va fi aceea de presare cu o tija exagerat de lunga si departe de ghidon,a anvelopei rotii din fata.Ideal nu?
Frana spate
Toate modelele Pegas foloseau frana pe butuc,eficienta dealtfel,doar ca modulatia era dictata de uzura conului de frana,ori a butucului,piese ce rar ma tineau 3 luni.Calitate nu?
Spite/Nipluri
Toate spitele erau fabricate dintr-un material neadecvat,conform spuselor unui inginer otelar,care stiind ca amestecul materialelor nu este cel corect,obliga muncitorii sa le toarne asa.Cateodata erau bune...
Am intrebat o data de ce difera calitatea lor de la lot la lot,raspunsul a fost unul:"facem si noi ce putem!"
Cand nu se gaseau la motovelo,toata lumea cumpara marimea mai mare,le taia,fileta si ajusta pentru marimea corecta.
Ghidonul
Am rupt multe...vreo 3 imi vin in minte acum.
Saua
Majoritatea se rupeau de la jumate,pur si simplu se sectionau!si luam rusesti...
Anvelopele
Exagerat de proaste...la o singura frana pe asfalt(si ne placeau franele,cand eram copii),ramaneau acolo...nu pe sarma unde le era locul,ci pe asfalt,evident.
Camerele
Numai cauciuc nu era ala...la vulcanizare tin minte ca ni le refuzau,pe motiv ca nu-s din cauciuc si se topesc pe plita.Asa ca romanul improviza...atunci cand nu se gaseau camere rusesti,puneai petice...lucru normal dealtfel,am pus petic si saptamana trecuta,cat sa ajung acasa...
Si atunci,domnule Andrei Botescu,pentru ce ne trebuie continuarea brandului Pegas?De ce ati ales sa produceti biciclete Pegas din otel in secolul XXI?de unde nostalgia asta de-a produce un produs care s-a dovedit ani la rand a fi un produs prost?
As fi de acord ca un produs proiectat/fabricat in 2015 sa arate ca unul produs inainte de anii '90,numai si numai daca geometria cadrului va fi gandita,cadrul redesenat si materialele atent alese.Ori sa vi in anul 2015 si sa vrei sa intri pe piata cu un cadru de otel care urca greutatea totala la 16,8 kg pentru o bicicleta cu roti de 20",mi se pare de neimaginat.Pur si simplu imi faceti impresia ca nu vreti sa vindeti si ca va adresati unei singure categorii de oameni: cei care isi doresc un Pegas.
Felicitari freerider pentru intrebarile bine alese!