Categorii: Lexicon

Bottom Braket BB

Bottom Braket ( BB ) sau butucul pedalierului, este acea componenta care se regaseste in partea inferioara a cadrului, pe care sunt montate bratele angrenajului/pedalierului. Este cunoscut si sub denumirea de „rulmentul angrenajului”.

Distingem mai multe tipuri de butuci de pedalier : pe coroane si pe rulmenti.

Acesta a cunoscut o evolutie tehnologica puternica in ultima perioada, insa principiul a ramas neschimbat. Modificarile se refera la sistemele de prindere a bratelor si a tehnologiei folosite. Astfel, cele mai noi modele de butuci folosesc rulmenti si nu coroane. Mai mult de atat, exista deja multi producatori care ofera pedalierele/angrenajele cu bottom braket inclus.

Butucii de pedalier clasici, atarna mai mult in cantar din punct de vedere al greutatii, nu sunt foarte eficienti (dupa aproximativ 2 – 3.000 de km incep sa prinda joc) si cauzeaza probleme la prinderea bratelor. Pentru acest tip de butuc de pedalier, prinderea bratului se face cu ajutorul unui surub, iar cauzele ce pot determina distrugerea bratelor montate sunt multiple : fie suruburile nu sunt prinse bine, fie acestea se desfac usor dupa o utilizare intensa. De aici rezulta un joc in pedalier, care poate fi cauzat de strangerea superficiala a bratelor pe axul butucului, ceea ce duce in timp la sficuirea patratului bratului, fie capata joc in interior, datorita coroanelor care se tocesc.

Noile tipuri de butuci, care sunt in general livrati odata cu pedalierul, au axul gol, astfel incat se poate vedea dintr-o partea in cealalta a acestuia. Sunt printre cei mai rezistenti, beneficiaza de tehnologie cu rulment si au o durata medie de viata de aproximativ 8.000 de km. Bineinteles, in functie de modul in care sunt exploatati pot fi si mai durabili de atat. Producatorii ofera in ultima perioada, astfel de butuci de pedalier in variante de culori diversificate.

Cu timpul insa, acest nou sistem de butuc de pedalier se impune in fata celor clasici cu coroane si incep sa prinda din ce in ce mai mult teren. Exista probleme de incompatibilitate cu bicicletele mai vechi sau cele foarte ieftine, care folosesc dimensiuni diferite pentru montarea acestora (in general dimensiuni mai mici).

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma