Progresul tehnologic își va arată forțele în toate domeniile, iar noi trebuie să acceptăm aceste schimbări. Chiar dacă unele dintre ele par radicale sau nedrepte. Bicicletele nu vor fi cu siguranță ocolite, iar primele semne deja ni se arată încă de astăzi. Pe străzi circulă bicicletele electrice e-bike, avem în producția de serie primele schimbătoare electronice, dotăm bicicletele cu diverse accesorii precum sisteme GPS sau ciclocumputere sofisticate.
Produsele care au fost prezentate în cadrul ediției EuroBike a acestui an, au reușit să schițeze câteva imagini de ansamblu a viitorului bicicletei. Câteva exemple: motoarele electrice pentru biciclete, un domeniu în care au pășit rapid jucători mari precum Bosch, Panasonic sau BionX, schimbătoarele eletronice pentru cursiere de la Shimano, despre care se spune că vor deveni rapid disponibile și pentru gamele de buget și chiar și pentru mountainbike-uri, butucul de la NuVinci care schimbă automat vitezele în funcție de cadența ta, smartphone-urile care pot controla vitezele bicicletei și care pot oferi informații complete despre turele tale odată conectat la bicicletă, toate acestea ne fac să înțelegem rapid care este direcția. Iar alături de aceste invenții sunt cifrele de vânzări care vorbesc de la sine: în Olanda și Germania, vânzarile de biciclete electrice și de astfel de gadget-uri electronice pentru biciclete aproape că au explodat. Iar vânzările se află de abia în stare incipientă.
Această evoluție a fost cuprinsă într-un mod elegant de către Dirk Zedler, directorul celei mai mari companii de cercetare și dezvoltare în domeniul bicicletelor din Germania: „nu trebuie să fii un clarvăzător pentru a prevedea că peste 10 ani schimbătoarele mecanice vor fi la fel de rare precum telefoanele cu disc”. Acesta continuă prin a declara că în viitor, mecanicii de biciclete nu vor trebui să analizeze decât informațiile provenite din iPhone, pentru a detecta o eventuală problemă la bicicletă. Iar service-urile care nu vor fi pregătite pentru asaltul tehnologic, vor dispărea, deoarece încă de pe acum, va fi necesar ca aceștia să se pună la punct cu ceea ce urmează să vină. Poate că este o analiză prea dură pentru o piața precum cea a noastră, dar în Occident evenimentele se vor succeda cu rapiditate, fără niciun dubiu.
Una peste alta, să transformi bicicleta într-un produs complet tehnologizat ni s-ar putea părea moment una dintre cele mai mari inepții ale secolului 21. Dar se pare că nu toți gândesc în acest fel, cea mai bună dovadă în acest sens fiind vânzările în continuă creștere. Atâta timp cât cererea există, va veni și ofensiva din partea producției. Iar constructorii de biciclete vor să-și rotunjească veniturile cu fiecare nou segment, o dovadă în acest sens fiind bicicleta electrică, aproape nelipsită în 2012 din gamele unor mari branduri.
Deci ce rămâne de făcut? Fie că suntem pro mișcare și în același timp, anti tehnologia care să ne simplifice viața mai mult decât ar trebui, transformându-ne în ființe letargice, suntem nevoiți să acceptăm realitatea și să ne adaptăm. La fel cum multe alte tehnologii prezentate în anii 80 sau 90 păreau ștințifico-fantastice și mulți pariau că nu au cum să fie o alternativă de viitor, iată-ne astăzi utilizându-le, fără ca măcar să mai reflectăm asupra provenienței respectivului produs.
Din fericire, și tu și eu, avem libertatea de a alege. Dar generațiile care vin din urmă, vor lua toate aceste tehnologii de bune. Și vor gândi exact cum o facem noi acum despre trecut: este de neimaginat să ai în buzunar un telefon mobil și să-l folosești în schimb pe cel fix de acasă. La fel și generațiile viitoare, se vor amuza copios admirând un schimbător de foi mecanic, neînțelegând cum de puteam depune atât de mult efort pentru a schimba rapoartele.
Mie nu-mi rămâne decât să sper că acest viitor este încă departe și de asemenea, că bicicleta nu va trece prea repede de la analog, la digital.
Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
Comentarii sau păreri despre viitoarele tehnologii utilizate pentru biciclete? Te așteptăm mai jos cu reacții.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
sunt de acord cu tehnologia moderna, atat timp cat ne ajuta, asta include o viata mai usoara... dar farmecul de a pedala nu ni-l poate lua tehnologia si asta se vede in toate competitiile de ciclism, fie pe munte sau pe sosea... e de remarcat cum lucreaza tehnologia ,cadre din carbon ultrausoare, modele futuriste, sunt de acord sa reduci masa de pe un mijloc ecologic de transport dar sa devii olog pe propria bicicleta cu tehnologia ce ne-ar sufoca... nu vad un viitor la asta, doar o varianta de lux pentru cei ce vor investitii si o doza de nou in viata lor... se vor plictisii si de astea...TOT CE-I CLASIC DAINUIE
Interesanta perspectiva. Totusi, nu prea imi fac probleme. Acum exista mai multe biciclete retro decat electrice. Preferinta publicului. Sigur, vor exista destule super-performante si tehnologizate, dar imi vine greu sa cred ca bicicleta simpla va disparea la muzeu. Sa nu poti pedala pentru ca a cazut wireless-ul dintre schimbator si computerul de bord mi se pare exagerat...