La scurt timp după ce am părăsit șoseaua, lucrurile s-au așezat corespunzător și am putut să mă bucur de ceea ce natura avea să ne ofere. Cu toate acestea, am încercat să înțeleg ce l-a determiat pe respectivul șofer să fie atât de violent (verbal) și am concluzionat că mersul în paralel pe șosea împreună cu partenerul meu de tură l-ar fi scos din minți, asta după ce am reușit să punem cap la cap puzzle-ul verbal pe care l-a aruncat spre noi, pe geam. Ca să înțeleg cât de gravă este fapta mea, am pus mâna pe legislație ca să mă informez. Și ca să vezi, ce surpriză plăcută, omul avea dreptate. Este permis bicicliștilor să meargă în șir indian, nu și în paralel.
Aș putea fi de acord cu această regulă în oraș, nicidecum în afara acestuia. Mi se pare perfect în regulă ca doi bicicliști să ocupe o bandă întreagă. Asemenea căruțelor, care apropo, în multe dintre cazuri circulă mult mai încet. În cazul acestora, nimeni nu mai are nimic de comentat. Dar nu am încheiat seria de exemple. Trebuie să mai amintesc de cisternele care extrag conținutul bazinelor de colectare a dejecțiilor, de camioanele dărâmate cu 50 de ani la bord care transportă lemne sau de gaterele pe 4 roți dotate cu un motor cu 4 cai putere care nu au cum să depășească viteza maximă de 7 km/h? Toate acestea circulă cu o viteză foarte redusă, mai mică decât cea a bicicletelor și culmea, nu agasează pe nimeni. Toți știm cât de des ești claxonat atunci când pedalezi pe șosea. Ne aflăm permanent în căutarea confortului psihic, pentru a ne bucura de tură așa cum este normal. Da, normal!
Faptul că în România legile sunt fabricate într-un laborator fizico-chimic dispus în cadrul unei brutării nu mai surprinde pe nimeni, iar subiectul este deja tabu. Dar în cazul de față este vorba despre un fapt simplu și logic: bicicleta, ca orice alt vehicul, are dreptul la o bandă întreagă. Numeroase studii au arătat că atunci când un biciclist circulă foarte aproape de bordură, există șanse mai mari să fie accidentat decât atunci când este depășit corespunzător, ca orice alt vehicul. În fond, problema este că nu vreau să mă mai simt prigonit atunci când mă aflu pe stradă: de legi idioate, de câini turbați, de șoferi dar și mai grav, de șoferii care în timpul liber sunt, culmea, bicicliști. Așa cum ulterior s-a dovedit a fi șoferul care ne-a înjurat.
Iar cu această ocazie aș dori să cunosc părerea ta despre noua lege, intrată de curând în vigoare.
Dragoș Mitroi
Editor-in-chief FreeRider.ro
Later edit: În UK, una dintre cele mai sigure țări pentru bicicliști din lume, aceștia sunt sfătuiți să nu circule lângă bordură, tocmai datorită riscului de a fi loviți.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Recunosc, fac aceasta postare neavand rabdarea sa citesc tot ce s-a scris inainte.
Tin sa dezvalui ca sunt cel mai mare critic al mersului pe bicicleta din punct de vedere al bunului simt in trafic. Sunt biciclist de exagerat de multi ani, perioada in care am constatat ca numarul celor ce se pot numi biciclisti cu bun simt tinde catre zero.
Inainte de a comenta daca o lege este buna sau rea, atata timp cat este publicata in Monitorul Oficial inseamna ca trebuie respectata. Pe de alta parte nu trebuiesc legi pentru a salva viata unora.
In problema asta cu mersul in paralel, tine de perceptie si de diferente de viteza. Un biciclist mai antrenat merge cu o medie de 40 km/h. Comparand cu media de deplasare a unei masini gasim o diferenta destul de mare ce implica atat distanta de franare a autovehicolului cat si rapiditatea de a vizualiza de catre sofer biciclistul. Sunt multe variabile ce s-ar constitui intr-o intreaga polologhie pe subiectul asta.
In concluzie, sfatul meu este sa fiti rationali si sa ganditi si din punctul de vedere al celui din masina. Condusul preventiv este mama sigurantei si inainte de a cere de la cel de langa tine, ofera tu un exemplu.
In incheiere am sa intreb cati dintre cei rasculati de interzicerea mersului in paralel semnalizeaza schimbarea pozitiei de mers, cati asteapta culoarea verde a semaforului, cati incearca sa isi faca simtita prezenta prin iluminat corespunzator sau elemente reflectorizante, cati poarta casca si cati cred ca pista de biciclete este principalul impediment pentru care inca multi nu folosesc bicicleta?
Avand in vedere ca primul comentariu nu a fost aprobat, revin si am rugamintea de a expune punctual motivele pentru care contestati mersul in sir indian. Din articol nu reiese absolut nimic.
Armonia despre care vorbiti, poate exista atunci cand in trafic exista respect din partea tututor participantilor la trafic. Asta presupune in primul rand cunoasterea obligatiilor ce revin fiecarui participant prin legislatie, legislatie care este unitara in UE, asa cum spuneam in comentariul anterior.
In cazul prezentat de dumneavoastra, privit la rece, atat soferul cat si dumneavoastra aveti partea voastra de vina.
O dezbatere aprinsa pe marginea unui subiect poate scadea (daca nu o si face) concentrarea la drum foarte mult. Nu aveti de unde sti sigur ca gesturile si miscarile dvs. se putea sa creeze disconfort celuilalt participant la trafic.
In fine, va pot da nenumarate exemple de "biciclisti dupa ureche" care creeaza disconfort in trafic, culmea, chiar si altor biciclisti.
E aiurea ca ajungem sa fim "doriti" in trafic asemenea motociclistilor. Haideti sa luam noi initiativa si pentru inceput sa ne asiguram ca fiecare biciclist circula in totala cunostinta de cauza cu prevederile legale referitoare la mersul pe bicicleta. Acest aspect va sta la indemana avand in vedere profilul publicatiei; pacat ca nu va dati interesul sa o faceti.
Doar pentru clarificare, am pedalat si in Ungaria, dar nu inainte de a ma pune la punct cu legislatia valabila acolo. Mai mult de atat, traim in epoca internetului cand putem gasi orice informatie publica; asa putem gasi regulile de circulatie din Ungaria, Germania, Spania etc.-toate doar la un click distanta...
P.S. Orice emisiune Tv are nevoie de un motto; “unde vă grăbiți domnilor șoferi? “ suna bine dar chiar credeti ca se aplica si de catre domnia lui? Hai sa fim seriosi.
Totusi dl. Vochina a afirmat ceva interesant si anume: "Generalul (r) Virgil Vochină, presedintele AVAC, spune că singura şansă de scădere a mortalităţii pe şosele este educaţia."
Citeste mai mult: adevarul.ro/news/eveniment/generalul-virgil-vochina-soferii-romani-depasesc-imprudent-ilegal-sufera-fapt-complexul-stanga-1_50ae5cba7c42d5a6639c113f/index.html
@zeneseu: Stimate domn,
afirmația din articol este asumată, altfel nu o menționam. Dar nu am nimic de ascuns. Trasee pe șosea am parcurs în țări civilizate precum Spania, Austria, Germania, acestea fiind de altfel țările cu care încercam să fac o paralelă.
Chiar și în Ungaria, de care dumneavoastră pomeniți, am mers în grupuri de doi câte doi în paralel, pe șosea, fără să fim claxonați măcar o dată! Țări în care există o armonie pe șosea, fără ca cineva să te streseze inutil. Cei care au făcut deja asta, vor înțelege exact despre ce vorbesc.
Este vorba de respect reciproc în trafic dar și de răbdare. Vă mai amintiți fraza cu care Virgil Vochină își încheia emisiunile? Citez: "unde vă grăbiți domnilor șoferi? "
Inca recitesc articolul si tot nu reusesc sa gasesc legatura intre continut si titlu.
Mai mult de atat, inca nu stiu ce reactie sa am; una de plans sau una de ras?
Stimate domn Mitroi, cred ca nu va dati seama ce inseamna ca un editor sef al unei reviste (chiar si online ) sa faca urmatoarea afirmatie: "Ca să înțeleg cât de gravă este fapta mea, am pus mâna pe legislație ca să mă informez. Și ca să vezi, ce surpriză plăcută, omul avea dreptate."
Adica sa inteleg ca unul din promotorii mersului pe bicicleta (pentru ca din cate am vazut pana acum asta faceti) nu are nici cea mai vaga idee ce spune LEGISLATIA RUTIERA despre OBLIGATIILE biciclistilor???? FOARTE GRAV acest lucru!
Poate parera o surpriza, dar asa cum s-a mai spus, obligatia biciclistilor la deplasarea pe drumurile publice este aceea de a se seplasa in sir indian de cand ma stiu. Si ca o "noutate", nu Romania a inventat codul rutier, nici constitutia si nici legile in sine. Majoritatea legilor se fac luand ca model legile altor tari cu privire la acel segment ce se doreste legiferat.
Va invit sa aruncati o privire asupra codului rutier al vecinilor vestici, anume Ungaria. Veti constata ca au aceleasi reguli. Nu credeti? Spor la citit.
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel
Articol 54. alin 3.
Ma ingrozesc de fiecare data titlurile din presa locala gen: "Biciclist accidentat mortal"...etc, deoarece imi inchipui deja biciclisti accidentati din cauza neatentiei, lipsei de respect a soferilor. Cand citesc aceste articole groaza se risipeste; de fiecare data biciclistii nu au respectat niciuna din regulile elementare ale codului rutier pentru deplasarea biciclistilor.
In concluzie, dragi tovarasi de pedalat, care continuati sa credeti ca regulile sunt facute sa fie incalcate, incurajati-va copiii sa faca la fel, faceti si voi la fel in continuare; pacat ca nu vor/veti fi alaturi de familie atunci cand petrecandu-i pe ultimul drum acestia vor avea nevoie de imbratisarea lor/voastra.
Ignoranta si iresponsabilitatea voastra ma sperie. Dorim respect in trafic in conditiile in care pe noi ne doare in dos de reguli. Cine ar mai accepta aceasta afirmatie "regulile sunt facute sa fie incalcate" cand circuland corect este accidentat de unul care crede cu fermitate in acest lucru?
Si ca sa inchei, atata vreme cat sunteti accidentati din cauza ca nu circulati conform regulilor din codul rutier, degeaba cautati dreptate; vina este a celui care nu a respectat regulile de circulatie.
N-am ajuns pentru ca nu s-au strans alea 100000 de semnaturi :P
Recunosc ca nu am inteles restul comentariului :D
Holly shit!!! Am ajuns deja la Curtea Constitutionala...
Noroc ca mai sunt cateva zile de pedalat pana vine zapada de care trebuie neaparat sa profit! Ca de la anu, cine-stie? Baietii asta sunt in stare sa "legifereze" pedalatul obligatoriu in tandem pe trotuare cu fixie in colanti cu burta si musai cu ochelari de vedere!
Vedeti ma baieti ce se intampla daca mamele voastre nu v-au lasat la timp sa va jucati pe saturate pe afara? Ati ajuns niste pseudo-adulti panicosi, complexati si complicatori din punct de vedere existential!
@ Marian
Deocamdata poti sa spui ne cam impiedica constitutia, avem nevoie de (citat aproximativ) un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot, iar cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.
Avem voie sa propunem ce vrem, dar slabe sanse sa se concretizeze ceva din cauza logisticii. Tine cont ca asta inseamna doar propunerea unui proiect, care trebuie apoi dezbatut in parlament, se poate modifica inainte de adoptare, trebuie sa treaca de curtea constitutionala si lalala.
Mai simplu e sa faci presiuni la nivelul deputatilor si senatorilor din colegiul de care apartii, scrisori, audiente etc. la nivel de individ sau de asociatie.
Cred ca se poate scrie un articol numai din comentarii la comentarii.
In multe tari, a doua cea mai importanta nemultumire a soferilor din toata lumea (anglofona, cel putin) este legata de biciclistii care merg umar la umar.
Intrebarea mea catre D.M. este daca poate cita sau pune link-ul la cateva din "studiile recente" la care se refera. Am vazut studii care compara mesul pe strada vs. mersul pe trotuar si studii care compara mersul pe strazi cu pista vs. strazi fara piste, dar nu am vazut studii care compara mersul in sir indian vs. mai multi in rand. Sunt chiar curios...
@Soulstorming Bine zis maestre dar as vrea sa completez un aspect. In acest topic toti biciclisti de pe sosea sunt pusi la gramada; cei care fac naveta la munca,cei care se duc la pescuit,tarani mergand in satul vecin, tineri juvenili care vor sa iasa in evidenta si bineinteles ciclisti de la cluburile de profil. Diferenta este enorma intre cei care se joaca pe sosea si folosesc cuvinte[cu mult salam] si ciclisti de la cluburi care sunt costumati adegvat merg distante mari sunt in pluton adica doi cate doi in paralel si nu dau curs altercatiilor de pe sosea.
Sunt perfect deacoord si patit, in ultimul an am 4000km parcursi printre masini care din pacate sunt conduse de soferi ... care se pare ca nu ne agreeaza deloc pe noi biciclistii !
De multa vreme caut pe cineva hotarat sa pornim un proiect cu o posibila modificare la legea abuziva contra biciclistilor , si cu strangere de semnaturi . Consider ca suntem multi pedalatori in tara asta !