Categorii: Editorial

Cum să bați KOM-urile celor mai buni prieteni ai tăi, trișând

Dacă ne întoarcem un pic în trecutul îndepărtat, să zicem în liceu, cu greu am putea să uităm momentele când făceam tot posibilul să copiem de pe fițuici, măcar așa, pentru un punct în plus. Sau când jucam jocuri de noroc și ne ascundeam un as în mânecă. Sau chiar când le spuneam părinților că am mâncat toată mâncarea, când de fapt noi o aruncam la WC și trăgeam apa: „gata, am băgat și felul unu și felul doi!”

Foto și inspirație pentru acest articol: Iancu Valentin

Plecând de la esență, de regulă folosim scurtături pentru a ajunge mai repede acolo unde ne dorim, însă cum viața este o eternă competiție, atât cu noi înșine cât și cu ceilalți, apar diverse metode care ne pot propulsa un pic mai în față. Deși rușinoș, mulți consideră că riscul merită asumat, chiar și pentru cele mai banale situații. Și indiferent de domeniu, iese la suprafață din când în când că personajele X și Y au folosit metode neortodoxe pentru a se propulsa în top: în corporații – lingușala. În afaceri – fentarea concurenților. În sport – de regulă doping-ul. Dar astăzi ne vom rezuma doar la KOM-urile de Strava (KOM – King of the Mountain – cel mai bun timp pe un anumit segment, măsurat cu un dispozitiv cu GPS). Cele pe plat sau pe urcare sunt cele mai ușor de bătut prin alte metode decât pedalatul prin propriile picioare. Cele pe coborâre, depind de traseu, sunt ceva mai greu de doborât, dar nu imposibil (spre exemplu pe o coborâre tehnică abruptă).

Să diferențiem mai întâi felurile în care ți-o iei: nu o dată mi s-a întâmplat să mă trezesc cu KOM-ul suflat pe Strava, cu o diferență de timp uriașă: 5:04 minute – față de cel mai bun timp, 1:15 minute. Desigur, n-am stat să-mi bat capul să raportez la Strava această neplăcere, dar cu siguranță cel care s-a impus, n-a făcut-o pe o bicicletă. Pe de altă parte, Strava este ograda perfectă a luptei orgoliilor, căci de câte ori nu s-a întâmplat ca un prieten să-ți bată recordul și să-ți strice astfel ziua? Mie mi s-a întâmplat de câteva ori, deci cred că merită menționat. În aceste două situații, un apropiat care-ți bate timpul crează o situație mult mai profund dureroasă decât unul care pur și simplu a urcat cu o motocicletă. Însă, dacă ești de părere că trișatul te definește și chiar vrei să spulberi recordurile prietenilor tăi, în ciuda faptului că ei știu prea bine că n-ai putea să faci asta niciodată, iată câteva variante pe care le poți folosi.

A.Cu alte mijloace decât propria-ți bicicletă

Varietatea în acest caz este uriașă. Dacă vorbim strict de KOM-uri pe șosea, atunci o mașină este suficientă pentru a-ți îndeplini scopul malefic. Te urci la volan, pornești Strava și accelerezi ca un nebun în treapta a 2a până când ești anunțat pe telefon că respectivul segment s-a încheiat. Dacă vrei să fii elegant, o vei face cu o medie cu doar 1.5 km/h mai mare decât cel mai bun timp, iar astfel vei economisi și benzină.

Dacă vorbim despre KOM-urile de pe munte, aici lucrurile se complică un pic. Poți încerca pe un ATV sau pe o motocicletă, însă dacă nu știi să o folosești, împrumutatul unei biciclete electrice va fi benefic. Pe modul Turbo, nici cel mai bun rider din lume nu se va putea ține după tine, așadar vei scoate un timp incredibil de bun. Ai grijă ca la final să nu bifezi opțiunea cum că ai fi parcurs distanța pe o bicicletă electrică! Tot la munte, poți ruga pe cineva cu un 4×4 să te tragă cu o sfoară pe porțiunile de urcare. Ai grijă la faptul că te vei ține cu o singură mână de ghidon, iar dacă nimerești cu roata într-o piatră mai mare vei eșua în a-ți realiza obiectivul.

O alternativă și mai simplă este să cooptezi un rider bun, iar pentru o sumă modică să-i înmânezi Strava-ul pornit pe telefonul tău. Nu este prea ușor de găsit, dar cu puțină insistență cred că se poate realiza. Unul care să nu fie în grupul tău de prieteni, desigur.

B.Cu propria-ți bicicletă, însă cu ajutor pentru performanță

În acest caz, cea mai simplă variantă este doping-ul. Acesta cunoaște o varietate atât de mare, de la Paracetamol la EPO, încât nu-ți rămâne decât să decizi care este cel mai bun pentru corpul tău și care nu este suficient de tare încât să te omoare până la final, cu pulsul și cu ochii dați peste cap. Dacă ai un prieten binevoitor cu o farmacie, acesta s-ar putea să-ți fie mai de folos decât crezi.

Pe anumite segmente, poți să mergi cu cineva semnificativ mai bun ca tine, pe care să-l rogi să te împingă. Pe cât de ciudat sună, pe atât de mult efect poate să aibă. Dacă te-a împins vreodată cineva pe munte, cu siguranță știi foarte bine cât ajută această tehnică. Ca să nu apelezi la prietenii tăi, găsește pe cineva bun de la o echipă, pe care să-l inviți să se plimbe cu tine, apoi fă-te că obosești. Te va ajuta fără să știe ce ai pus la cale.

Legat de segmentele de coborâre, foarte greu de bătut cu ajutorul unui automobil sau chiar motocicletă, potecile fiind foarte înguste sau virajate, există totuși o soluție: te duci pe respectiva porțiune cu o bicicletă de downhill, iar asta-ți va garanta un timp mult mai bun decât cel obținut pe hardtail-ul 29er. Dacă nici așa nu reușești, ceea ce ar fi chiar păcat, poți ruga un prieten care se dă la downhill să parcurgă segmentul pentru tine, cu telefonul tău în buzunar. Cu o bere, rezolvi problema.

Biblia și acatistele – să nu uităm niciodată de partea spirituală, care poate juca un rol benefic. Biblia în rucsac și împărtășania înainte de încercare poate face ca ajutorul divin să fie unul de bun augur. Cel puțin pentru psihic. Suficient, dacă stăm să ne gândim că fizicul este sclavul psihicului.

În oricare din aceste variante, ai posibilitatea de a monta pe bicicleta ta sau a prietenului tău, o cameră de filmat, prin care să faci dovada că recordul îți aparține, în cazul în care cineva te dă în gât la Strava. Dacă nu reușești nici așa, angajează-ți un avocat.

Concluzie

Nu pica în patima jocurilor de noroc și a KOM-urilor de pe Strava! Nu-ți vor aduce nimic bun, îți vor epuiza sufletul și-ți vor ucide buna dispoziție. Totuși, dacă intri cumva în acest cerc vicios din care nu mai poți să ieși, nu uita că există soluții și sunt prezentate mai sus.

Nu sunt prea sigur că trebuie menționat, însă acest text este un pamflet și trebuie tratat ca atare.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

4 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

7 zile in urma

Prologo lansează noua gamă de șei AGX “Slide Control” cu control al alunecării

Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…

o săptămână in urma