La nici 2.000 de kilometri spre nord-vest de România, se desfășoară o planetă diferită de cotidianul cu care ne-am obișnuit aici. Cifrele sunt seci, atât de mari încât eclipsează capacitatea de a le transpune în fapte reale: 2 milioane de kilometri pedalați zilnic, 500.000 de călătorii zilnice, alte sute de mii de biciclete și 60% din deplasările urbane zilnice realizate pe bicicletă. Asta dacă este să ne rezumăm doar la cele mai importante referințe. Însă olandezilor nu le ajunge. Mai vor.
Autoritățile locale din Amsterdam au conchis că infrastructură acutală a devenit insuficientă. Pistele de biciclete sunt prea înguste, parcările prea aglomerate. Nu e o glumă. Până în 2040, se plănuiește cheltuirea a 200 de milioane de euro pentru piste mai largi și parcări mai spațioase. Edilii nu prea au de ales. Se preconizează o creștere de încă 10% pentru deplasările în oraș și de 25% între zonele rezidențiale și gări. Parcările au devenit deja neîncăpătoare.
Mersul pe bicicletă rentează. „Am economisit 20 de milioane de euro prin restrângerea transportului în comun pentru că oricum nu prea era folosit și încă 20 de milioane privind infrastructura pentru automobile căci nici aceastea nu prea sunt folosite pe aici” declară Maarten van Poelgeest, inginerul de trafic al Amsterdam-ului. Și toate acestea, într-un loc destul de aproape fizic, dar complet străin ca mentalitate. Aproape extraterestru!
Sursa
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Olandezii au știut să spună nu mașinilor și să ceară piste de biciclisti: https://m.youtube.com/watch?v=G4qgzsaNN7s&sns=em. În legătură cu vremea, aici umiditatea este mult mai mare, plus să nu uităm de minunatul vânt olandez care ajunge la 70-100km/h cât clipești. Aici se biciclește indiferent dacă plouă sau ninge (sau amândouă de cele mai multe ori iarna). Întradevăr, bicicliștii au mai multe avantaje aici: orașul e mic, există infrastructură foarte bine pusă la punct, străzi unde mașinile sunt musafiri etc. Am biciclit în București, acum biciclesc în Amsterdam. Din perspectiva vremii, era mai simpatic la București :)
Haideti sa incurajam mersul pe bicicleta
avantaje foarte multe vom avea cu totii
In primul rand sanatate
Un mediu mai curat
Trafic redus
si nu costa nimic sa alimentezi
Alex2,
Mie mi se pare mult mai usor sa pedalez in Romania decat in Anglia/Olanda. Traiesc in Anglia de 4 ani si iarna asta in decembrie am picat cu bita de ori din cauza ca in fiecare zi strada era un pic umeda si alunecoasa de la uleiu de masina care iasa pe teaza de esapament si se pune pe strazi. Duminica asta am iesit la o plimbare 15 km si era sa ma rastoarne vantu. Au fost vanturi cu maxime de 50 km/h... (in Angla iarna bate vantu de auzi vuietu tot timpu) in Timisoara mi-a fost mult mai usor si iarna si vara.
Apreciez curaju olandeziilor de a cicla prin ploi si vant de parca ar fi o rutina a zilei.
Nu vom putea avea niciodata intr-un asemenea procent, mentatilatea si sistemul de valori al acestor oameni. Avem pasi marunti, dar pe un anumit segment de varsta si educatie. Pt a creste segmentul este nevoie si de infrastructura, dar cei care se ocupa de aceasta nu fac parte din segment...
Lucrez aici la Amsterdam de 1 an....tot respectul pt biciclisti.
Nu e sufocant cum zice articolul.Aici aproape toatalume are o bici. De remarcat ca nu prea vezi biciclete de fite ca in ro de sute de euro.
Au si alte reguli de circulatie biciclisti fata de noi.
La trecerea de pietoni nu merg pe langa bici ca si in ro.Trec in mare viteza pe zebra si trebuie sa fi f atent la ei.
Sa stiti ca sunt f caliti nu am vazut sa poarte caciuli pe bici cand noi purtam si in masina cateodata.
de la cel cu tzatza-n gura pana la cel cu barba sura merg pe bici.
Pace.
Vara se poate pedala lejer catre birou, e o placere la 8 dimineata sa faci chestia asta. Cu siguranta olandezii ne invidiaza pentru 20-22 grade ale noastre . Mai greu e iarna la noi, dar nu imposibil.
Alex2 --- in primul rand, umiditatea la ei e mult mai mare. la fel ca si in Anglia, ploua foarte des, cauza fiind influenta oceanica.
in al doilea rand, cu bicicleta se poate merge si primavara si vara si toamna, chiar si iarna, temperaturile ridicate sau scazute nefiind o problema daca sti cum sa te imbraci.
sunt o multime de biciclisti care merg toata perioada anului (ex: curieri din bucuresti)
pentru a pedala nu e prea frig sau prea cald trebuie sa vrei sa pedalezi si gata poate numai asa o sa vedem preturi mai mici la benzina si oameni mai sanatosi.
Trecand peste aspecte cum ar fi civilizatia la care s-a ajuns in Olanda si nu numai, in Romania nu o sa se poata ajunge niciodata la asa ceva pentru simplul fapt ca de ani buni vara este o caldura de mori pe langa umiditatea ridicata (sa nu mai zic de furtuni) si iarna daca nu e zapada este foarte frig. In Olanda temperatura medie vara este de aprox 15 grade si iarna minimele sunt in jur de -2.
Foarte tare. La noi in secolul viitor.
Off topic: cotidian e sinonim cu zilnic, fara suparare