Încălțăminte Shimano GR5 (2019), la test: model de buget, on- și off-road

Pe lângă sistemul SPD patentat de Shimano, disponibil desigur sub alte denumiri și forme la alți producători, japonezii au început să atace mai serios și segmentul încălțămintei pentru pedalele platformă. Adică fără pinderea clasică pentru plăcuță, cu o talpă care flexează atunci când calci pe sol și care vin desigur și cu o construcție solidă. Mai mult decât atât, modelul de față – GR5 – poate fi folosit și atunci când ieși prin oraș, fără să fii privit precum un ciudat care se încalță doar cu pantofii de bicicletă. Căci design-ul lor aduc mai degrabă cu un pantof de skate/outdoor/urban decât cu unul specific pentru pedalat.

Albastru cu albastru mai deschis și cu negru: o combinație care funcționează. Pentru cei care urăsc culorile, există și versiunea neagră. Totuși, hai să fim mai veseli!

Mai dificil în cazul lui GR5 este să-i evaluezi prin prisma prețului. Acesta diferă atât de mult de la un magazin la altul, încât prin unele magazine online poți cumpăra două perechi cu aceeași sumă cu care achiziționezi în altele o singură pereche. Da, prețul minim pe care l-am găsit pentru GR5 este de 65 de euro, iar prețul maxim, de 120 de euro. Așadar, fă-ți cercetarea cum trebuie înainte, iar dacă dispui de bani, s-ar putea să-l fericești cu un cadou pe măsură și pe cel mai bun prieten al tău.

Acum, ce avem în fața ochilor este de fapt o pereche de încălțăminte pentru MTB de buget as spune, comparând cel mai mic preț găsit cu ceea ce oferă concurența. La nivel de preț de raft, diferențele nu sunt de fapt atât de mari, însă am simțit nevoia să menționezi că poți găsi oferte foarte variate pentru GR5. Dar ceea ce este special la GR5 este talpa, una nu foarte rigidă, care reprezintă din punctul meu de vedere un compromis bun în utilizarea pe pedale și a mersului pe jos. Greutatea este și ea rezonabilă și contribuie la confortul general bun. Nu cred că aș putea vizita un oraș încălțat cu ei, dar cu siguranță aș putea să-i port câteva ore pe zi prin oraș, în speranța că remarcă cineva cu ce-s încălțat și mă apreciază: „uhm, băiatul ăsta poartă Shimano casual, ar trebui să fie un adevărat cunoscător!”. Desigur, este o glumă, căci logo-ul Shimano este atât de mic încât doar melcii de la nivelul asfaltului îl pot recunoaște. Persoanele cu piciorul mai lat îi vor aprecia cu siguranță, căci partea frontală oferă un spațiu generos. Atât de generos, încât când i-am încălțat prima dată mi s-au părut exagerat de lați. Apoi m-am mai obișnuit cu forma.Dacă te gândești să-i porți cu pantaloni foarte strâmți… mai bine nu, căci există o posibilitate să arăți ridicol. Se potrivesc însă de minune cu pantalonii largi sau cu cei scurți, dat fiind faptul că au ceva volum.

Zona din spate nu are o ranforsare puternică după cum bine se poate observa. Călcâiul stă excelent.
Hexagonul central, pentru a se acomoda rapid cu orice tip de pedale.

Pe bicicletă, talpa se prezintă rezonabil de aderentă, însă am avut la dispoziție pantofi de test cu o talpă mai moale și mai aderentă. Și desigur, mai scumpi. Shimano încearcă să vină cu cel mai bun compromis cu acești GR5, iar din acest punct de vedere sunt o reușită. La nivel de protecție nu ai zonele frontale și posterioare puternic ranforsate și sincer nu știu ce se întâmplă dacă lovești un ciot de copac, dar cu siguranță vor oferi mai multă protecție decât o pereche nespecifică de bicicletă. Aerisirea este bună, iar prinderea se face foarte facil cu șireturi. Șireturi pe care dacă nu le legi bine se înfășoară în jurul axului pedalei. Iar când vei vrea să pui piciorul jos după o oprire vei constantat că ești prizonierul propriei neatenții. De aceea prefer mereu prinderile de încălțăminte cu curea însă aici nu era neapărat o problemă estetică, ci una de cost. Limba este suficient de mare încât să poți ascunde nodul șiretului în spatele ei, fără să te deranjeze. Talpa are pe zona de mijloc un șablon de fagure, astfel încât pinii pedalei să prindă rapid oricând este necesar, iar partea frontală și cea din spate are crampoane unidirecționale care ar trebui să ofere aderență atunci când împingi bicicleta la deal. În realitate aceștia sunt destul de mici și nu se vor ridica niciodată la nivelul unor SPD-uri. Dar nici cu SPD-urile nu poți merge la piață. Așa că lucrurile sunt chit.

Nici partea frontală nu este blindată. Dar forma este plăcută ochiului.
Aerisirea de pe laterale, atât pe stânga cât și pe dreapta.
Confortabili și în interior. Lați, dar fără să devină instabili.

La nivel de construcție, pielea sintetică de la exterior pare de bună de calitate și va oferi un plus de protecție. Și fiindcă este vorba despre piele sintetică, aceasta se curăță și foarte simplu și rapid. În plus, așa cum bine îi șade unui producător de renume, mai primești cadou și un set de șireturi. Asta ca să fie pachetul complet și să mai găsești și o surpriză în interior.

Pe scurt, pentru suma de 64 de euro, Shimano GR5 își găsește cu greu un concurent pe piață în segmentul All-Mountain/Enduro. Făcând o mică paralelă, este ca și cum ar trebui să vorbești despre o transmisie Deore: nu este cea mai ușoară, dar este bine finisată și funcționează așa cum te-ai aștepta pentru banii pe care-i plătești. Cam așa sunt și acești GR5, care reprezintă o alternativă reală și tentantă când vine vorba de achiziția unui produs cu un buget mai redus. Materiale OK, aderență bună. Rămâne doar să-i probezi înainte de achiziție, pentru a te asigura că-ți plac atât forma cât și confortul oferit. Iar apoi nu-ți mai rămâne decât să scoți cardul și să-l sprijini de POS. Și să-i încalți. Și să te duci în secunda doi să te dai.

Importator: RomEurorade SRL
Preț: de la 64 – 121 euro, în funcție de magazin
Greutate: aproximativ 800 grame (perechea)

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma