Categorii: AccesoriiDiverse

Garmin Varia Radar RTL510 (2018)

La aproximativ doi ani de la lansarea sistemului inovator Varia Radar pe care am avut ocazia și noi să-l testăm atunci, iată că anul acesta Garmin au venit cu o versiune nouă, care este radical modificată ca aspect și funcționare, modelul RTL510 pe care Extreme Riders, distribuitor autorizat Garmin, ni l-a pus la dispoziție pentru testare.

Principala problemă pe care Garmin au încercat să o rezolve bănuiesc că e autonomia redusă de vreo 2-3 ore a vechiului sistem, care-l făcea destul de inutil pentru multă lume. Astfel, noul RTL510 promite o autonomie de 8 ore iar testele făcute de noi confirmă acest lucru, el oprindu-se după ceva mai mult de 7 ore. Evident autonomia depinde de numărul de mașini pe care le detectează.

Marea diferență față de vechiul model este forma și sistemul de iluminat. Acum Varia Radar este montat pe verticală, dar și mai important e faptul că ledurile mici ale vechiului sistem au fost înlocuite cu un singur led de mare putere care funcționează continuu în modul de așteptare și trece în funcționare intermitentă la detectarea unei mașini. Schimbarea tipului de iluminat are rolul de a atrage atenția șoferului, dar și de a trimite un mesaj de genul ”te-am văzut”…

În afară de comportamentul sistemului de iluminat, cea mai importantă funcție a lui Varia Radar este însă de a avertiza ciclistul asupra mașinilor care vin din spate, o sarcină pe care o îndeplinește surprinzător de bine. Avertizarea este atât sonoră cât și vizuală și este generată pe un computer compatibil, majoritatea modeleor din ultimele generații Garmin funcționând cu Varia Radar, iar în cazul în care nu există un computer compatibil sistemul poate fi comandat cu un afișaj propriu.

Ca funcționare, pe lateralul ecranului apare o bară unde sunt reprezentate mașinile sub formă de puncte albe. Nu știu să fie un număr maxim, dar 5-6 mașini afișează fără probleme. Viteza mașinilor e corelată cu cea a punctelor, astfel că putem vedea și dacă se depășesc între ele. Sunt detectate și dacă e o șosea cu mai multe benzi. Mașinile de pe contrasens sau oprite nu apar, de asemenea nu apar alți cicliști decât dacă vin cu o viteză mult mai mare decât cea a bicicletei pe care e montat sistemul, adică nu e afectat de alți 3-4 cicliști care pedalează împreună. Culoarea benzii se transformă din verde în roșu trecând prin galben și portocaliu în funcție de viteza mașinilor.

Varia Radar transmite pe ANT+ ceea ce m-a făcut să descopăr că la un singur radar putem conecta computerele tuturor din grup, iar avertismentele să apară la toți. Lucrul acesta nu era posibil dacă comunicația se făcea prin BTLE. Am testat legând la Varia computerul meu Edge 520, al Roxanei Edge 130 și ceasul meu Fenix 5 de pe mână. Avertismentele au apărut pe toate trei deodată fără probleme, cât timp nu se depărtează la mai mult de 20-30 m de bicicleta cu senzorul.

Sistemul se atașează pe bicicletă cu un suport cu prindere prin rotație compatibilă cu cea pentru computerele cu GPS, acesta venind cu un adaptor pentru tijă rotundă și unul pentru tijă aero.

Utilitatea sistemului mi se pare foarte mare, indiferent de tipul de ciclism practicat. Eu l-am folosit mai mult la cursieră. Vitezele mari fac ca vântul să vâjâie în urechi și nu auzim de multe ori mașinile care vin din spate. Cu sistemul Varia Radar putem să ne folosim liniștiți de tot drumul dacă traficul e redus, fiind avertizați din timp de la 2-300 m dacă se apropie o mașină pentru a ne retrage spre marginea drumului. Pe coborâri e de asemenea foarte util. Cel puțin pentru mine nivelul de securitate psihică ce mi-l oferă e foarte mare și mă simt mult mai în largul meu cu sistemul montat, lucru valabil cu atât mai mult cu cât merg mai tare. La o sesiune de intervale efortul poate deveni atât de intens încât percepția asupra mediului înconjurător e grav afectată. Cu Varia Radar avertismentul apropierii mașinilor e transmis audio și vizual și e greu să treacă neobservat chiar și în timpul celui mai intens efort.

În concluzie nu știu dacă Varia Radar se dovedește util pentru oricine, dar cu siguranță există o categorie de cicliști în care mă includ și eu care considerăm că e un gadget ce ne poate salva într-o zi, dar nu doar atât ci ne și permite efectiv să ne optimizăm mersul pe șosea în funcție de trafic. Da, e atât de precis încât te poți încrede în el aproape orbește, eu nu am avut vreun caz de mașină pe care să nu o detecteze, în plus dacă cumva se termină bateria și se oprește, computerul ne avertizează sonor și prin mesaj, iar pictograma care ne arată că sistemul e conectat devine roșie.

Dimensiuni: 98.6 x 19.7 x 39.6 mm

Greutate: 71 g

Distribuitor: primit la test de la Extreme Riders, disponibil la toți distribuitorii Garmin

Preț: 935 lei

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma