Categorii: AccesoriiDiverse

Garmin Edge 820 (2016)

Modelul de computer cu GPS Garmin Edge 820 este unul dintre cele mai populare modele din lume, notorietate câștigată fără drept de apel în cei doi ani de când a fost lansat pe piață. Am profitat de ocazia unei reduceri substanțiale de preț oferită direct de Garmin la acest produs pentru a-l testa și noi, fiind singurul model actual de Edge (în afara celor Explore) care nu a trecut pe la redacția Freerider.ro. Astfel, Trisport Concept Store, distribuitor autorizat Garmin, ne-a pus unul la dispoziție.

Practic, 820 se situează undeva la mijlocul gamei de ciclism Edge a producătorului Garmin, fiind între vârful de gamă 1030 și modelul fără touch screen 520, acum disponibil în varianta Plus. Dacă adăugăm și micuțul dar puternicul 130, cam asta e oferta actuală pentru cicliști a renumitului fabricant care își dezvoltă o mare parte din produse în România, cu ajutorul inginerilor de la sediul din Cluj.

În această prezentare vom încerca atât să vă prezentăm caracteristicile și facilitățile principale ale lui 820, cât și să vă ajutăm să faceți o alegere între acesta și celelalte modele. Am încercat să prezentăm cât mai multe și într-un mic video, dar puteți găsi și informațiile scrise mai jos.

Edge 820 este primul model din gamă care are comenzile bazate pe touchscreen, fiind dotat doar cu 3 butoane fizice: ON/OFF, Lap și Start/Stop. Garmin a avut în ofertă modelele mai vechi 810 și 1000, tot cu touchscreen, ultimul fiind și el testat de noi. Practic, 820 are dimensiunile aproape identice cu 520, cu care poate fi ușor confundat la o privire rapidă, dacă e montat pe o bicicletă și nu se văd butoanele.

Aș începe cu răspunsul la întrebarea care stă pe buzele tuturor: touch-screen-ul, cum e touch-screen-ul? Ei bine, e mult îmbunătățit față de Edge 1000. În primul rând este vorba de un touch rezistiv, care pare ciudat în comparație cu cele moderne capacitive de pe ultimele modele de smartphone, extrem de sensibile și care permit gesturi multiple complexe. Dar există un motiv pentru care a fost păstrată această tehnologie: la Edge avem nevoie să putem accesa comenzile și cu mănuși! Acest lucru e aproape imposibil la ecranele capacitive. Dar cum funcționează? Păi cu mâna goală merge ireproșabil. Acest lucru e valabil și cu ecranul ud. Cu mănuși… merge. Nu pot să spun că excelează, depinde de mănuși, dar dacă nu sunt foarte moi la zona de contact se folosește absolut OK. Pot spune că la 1030 treaba stă ceva mai bine, dar mi-e greu să zic dacă e touch-ul mult mai sensibil sau e mai ușor de apăsat pe ecranul mult mai mare. Concluzia: e OK, putem da ecranului nota 10/10 în condiții bune și așa, un 7/10 în condiții vitrege. Ca vizibilitate este așa cum ne-a obișnuit Garmin, impecabil fără să aibă nevoie de lumină de fundal decât noaptea. Doar cu ochelari de soare cat 4 și cu ecranul în umbră se citește ceva mai greu.

Interfața e foarte interesantă, diferită de cea de la 520 (evident) și oarecum asemănătoare cu cea de la 1030, dar mai simplificată. În centru avem posibilitatea de a alege profilul turei ce urmează să o facem (vine din fabrică cu profilele Race, MTB și Indoor). Pot fi adăugate profile noi și toate pot fi modificate după preferințe. Ecranul acceptă 10 câmpuri de date standard, dar acestea pot fi extinse cu aplicații ConnectIQ de tipul Data Field care permit fie afișarea mai multor date în același câmp, fie redesenează în mod grafic întreg ecranul.

Mai jos avem două icoane mari pentru Navigație și Antrenament. De aici putem alege diferite tipuri de tură.

Știe și amărâta de uliță pe care locuiesc eu

La Navigație putem alege să urmăm un traseu salvat, dar și să creem automat unul între două sau mai multe puncte sau unul în circuit. Cel între puncte poate folosi sau nu rutele populare de ciclism din baza de date Garmin, poate fi de mai multe tipuri (Road Cycling, Mixed Surface, Gravel Cycling, MTB, Automobile Driving, Motorcycle Driving, Pedestrian sau Straight Line), poate fi ales să prioritizeze distanța/timpul/altitudinea urcată minimă, poate să evite autostrăzi, drumuri cu taxă, drumuri neasfaltate, feriboturi sau drumuri înguste, poate să fie doar pe drumuri sau și pe poteci. După cum se vede, e vorba de algoritmi de rutare mult mai complecși decât în cazul unui GPS auto… deși se poate folosi și ca GPS auto, evident. Putem să alegem ca puncte de destinație fie unele salvate anterior, fie din baza de date bogată de POI-uri. Mai mult, 820 știe și căutarea după adresă… Iar în cazul în care suntem într-o tură, putem să alegem să ne ghideze înapoi la start fie pe același drum, fie pe cel mai scurt drum. Pentru funcția de trasee în circuit, putem alege distanța, punctul de plecare și opțional direcția, după care vom primi 3 sugestii diferite de trasee în zonă pe baza rutelor folosite de alți cicliști. După cum se vede, 820 este un instrument de navigație absolut complet, spre deosebire de 520 care în varianta standard nu știe decât o navigație foarte sumară pe hărți de dimensiuni mici, iar în varianta Plus știe navigație dar îi lipsește baza de date cu POI-uri și alte câteva funcții. Atenție, tot ce știe 820 în domeniul navigației se face folosind datele din harta din memorie, care nu se actualizează în timp real! Ocazional 820 trebuie conectat la PC pentru a verifica dacă nu există hărți actualizate ce se pot instala!

Ca funcții de antrenament, 820 este un instrument complet. Poate rula antrenamente complexe, cu intervale variate, importate din Garmin Connect, antrenamente pe care le poate stoca într-un calendar. Poate să genereze el intervale, se poate merge cu o țintă de distanță, distanță și timp sau distanță și viteză, se poate concura pe o activitate trecută salvată și, bineînțeles, se poate folosi Strava Live Segments pentru informații în timp real pe segmentele de Strava. Segmentele de Strava au două moduri grafice de prezentare, unul cu harta și unul cu profilul, care pot fi alese din mers. De asemenea, tot din mers, putem alege dacă concurăm cu KOM-ul, PR-ul sau cu persoana din fața noastră din clasament. Pentru Strava Live e nevoie de un abonament plătit. Nu în ultimul rând 820 lucrează cu trainerele smart, știind să le și controleze. Puteți practic reface un traseu preferat salvat în memorie, acasă, pe trainer. Posibilitățile de antrenament sunt incredibil de vaste, mai ales dacă adăugăm și aplicații suplimentare cum e XERT din imaginea de mai sus.

Pe bara de jos se află meniul principal. Aici putem regăsi activitățile trecute la History, precum și valorile totale de la ultima resetare. La MyStats regăsim informații utile despre performanțele și starea noastră: timpul de repaos recomandat, valorile VO2 Max, FTP sau Stress Score. Pentru FTP se poate efectua și un test ghidat. Tot aici regăsim recordurile și datele personale, dar și definirea zonelor de HR și de putere care se poate face automat sau manual, după preferințe. Opțiunea Contacts ne arată contactele alese de noi pentru a primi alerte în cazul detectării automate a unui accident, dar și manual. În ultimul meniu, Settings, se pot activa și dezactiva o mulțime de opțiuni, se pot modifica profilele de activitate, mult prea multe pentru a le enumera aici.

În dreapta jos avem meniul IQ unde se află aplicațiile suplimentare instalate din magazinul ConnectIQ. Există o multitudine de aplicații, unele mai simple și altele mai complexe, toate mărind cu mult facilitățile și utilitatea lui 820.

Harta vine deja preinstalată, împreună cu o colecție mare de POI-uri. Spre deosebire de 520 unde harta nu poate fi mișcată, aici ea poate fi mișcată, micșorată sau mărită în voie. Există 3 niveluri de detaliu ce pot fi selectate. Apoi, la atingerea ecranului în modul hartă, se activează butoanele + și – pentru Zoom dar și cel Hand pentru panning (deplasarea hărții). Harta poate afișa și două câmpuri de date dacă se dorește. La fel și în cazul profilului. Profilul este afișat în avans doar pentru turele încărcate de pe Connect, pentru cele din memorie sau pentru segmentele Strava. Pentru turele calculate folosind harta internă am observat că nu se oferă profilul în avans, doar cel până la poziția curentă. Pe hartă apar și segmentele Strava preferate ale noastre, marcate ca atare cu steluță. Spre deosebire de 1030, nu apar toate segmentele populare din zonă.

O funcție utilă e cea de Power Save care oprește ecranul când nu e nevoie de el. De asemenea, 820 are senzor de lumină și e capabil să își regleze automat intensitatea ecranului.

Alte funcții interesante includ cea de Extended Display pentru ceasurile Fenix/Forerunner, cea de urmărire pe hartă a prietenilor cu dispozitive compatibile, afișarea prognozei meteo, transmiterea de mesaje audio în căști și multe altele, gama fiind foarte mare dacă se folosesc aplicații ConnectIQ.

Conectivitatea e asigurată prin ANT+ cu senzorii, prin Bluetooth cu telefonul ce are aplicația Garmin Connect și prin WiFi cu rețelele din listă prin care poate să încarce/descarce informații, ture și actualizări de soft. Ca senzori, 820 se conectează cu aproape tot ce există pe piață: pe lângă clasicii senzori de viteză, cadență și puls, el lucrează cu powermetre, cu Varia Radar și Varia Lights, cu transmisii electronice și cu trainere smart, lista dispozitivelor conectabile fiind extrem de lungă.

Pentru localizare, 820 folosește senzorii de GPS și GLONASS alături de un altimetru barometric. Din păcate fiind model mai vechi nu are implementat sistemul GALILEO și nu se știe dacă va fi introdus ulterior. Oricum localizarea e bună, rapidă, pe mine mă mulțumește. Nu pretind că nu există dispozitive mai performante la capitolul acesta, dar 820 e absolut suficient dacă vrei să faci sport, nu să faci topografie.

Mai rămâne de adăugat memoria internă de 16 GB, o autonomie declarată de 15 ore și reală de vreo 7-8 ore cu toate conexiunile pornite, o greutate de 67.7 g și dimensiuni de 49.0 x 73.0 x 21.0 mm, toate într-o carcasă protejată la apă după norma IPX7. Specificațiile complete le găsiți pe pagina Garmin.

Revenim la întrebarea care am primit-o de foarte multe ori de la cititori: ce alegem, 520, 820 sau 1030? În mod clar, diferența de bază dintre 520 (simplu sau plus) și 820 este harta și mai ales modul de interacționare cu aceasta. Practic pot spune că datorită lipsei posibilității de zoom/pan al hărții, 520 e destul de inutil pentru orientare în teren. Dacă aveti nevoie de așa ceva destul de des, 820 e alegerea. Altfel, 520 e un computer extrem de puternic. Evident, veți alege 520 și dacă nu doriți comenzi pe touch screen, adevărul e că butoanele oferă comenzi mai ferme și mai ușor de accesat din mers. Nu în ultimul rând, 520 clasic (nu plus) e disponibil la prețuri promoționale foarte bune.

Prețul în plus pentru 1030 îl vor plăti doar cei ce sunt atrași de ecranul mult mai mare și de autonomia bateriei care mai poate fi și extinsă, pentru ture de 30-40 de ore. Altfel diferențele funcționale la 1030 sunt minore. În mod evident, 130 va fi ales de cei ce vor un computer mic, ieftin, deștept și care să le arate doar informațiile de care au nevoie.

Concluzia ar fi că fiecare dintre modelele 130, 520, 820 și 1030 are un loc bine stabilit în gamă și pe piață iar alegerea ar trebui să fie simplă. Dintre toate, 820 mi se pare alegerea cea mai echilibrată în ceea ce privește funcțiile oferite versus preț, mai ales acum că prețul a scăzut. În ceea ce privește apariția unei variante noi, la fel ca în cazul 520 Plus, am stat și am povestit cu mulți cunoscători Garmin și am stabilit că nu prea există tehnologii noi ce să fie implementate, exceptând poate GALILEO, astfel că nu ar fi de așteptat un 820 nou în viitorul foarte apropiat. Spre deosebire, 520 rămăsese în urmă și avea nevoie de versiunea nouă cu memorie internă extinsă. Evident e doar o presupunere… Garmin s-ar putea să ne surprindă!

Preț:

  • pachet bundle cu senzori – 2199 lei redus la 1799 lei
  • pachet simplu – 1880 lei redus la 1399 lei

Importator: primit la test de la Trisport Concept Store, disponibil la toți distribuitorii Garmin

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Salut. Ce aplicatii de pe IQ Store ai instalate? Ma intereseaza cea cu multiple Data Fields. Nu gasesc ceva care sa semene cu ce vad in pozele tale.
    Merci,
    Cosmin

    • Cred că e vorba de XERT Player, o aplicație excelentă cu abonament lunar de antrenament pe baza de putere

  • Salut,
    Nu ma intereseaza ft mult un computer de bicicleta ci caut un GPS de bicicleta performant (ceva cat mai aproape de calitatea Google Maps dar cu autonomie de 8 ore+). In urma review-ului vostru considerati ca pentru Romania, Garmin Edge 820 s-ar potrivi nevoii mele?
    Multumesc,
    Dragos

    • Salut!

      Ințeleg că ai nevoie de el mai mult pentru partea de hărți/orientare. Pentru asta e mai potrivit un model din seria Explore care nu are funcții avansate de antrenament dar e mai ieftin. De exemplu modelul acesta:
      https://www.trisport.ro/garmin-edge-explore.html?search=Edge explore

      Edge 820 este potrivit pentru cei ce folosesc toate funcțiile sale avansate. Trebuie să vezi exact ce te interesează.

      • Salut,

        Multumesc frumos de recomandare. M-am tot uitat peste modelul nou de la Garmin Explorer si pare facut pt nevoia mea. In mare este ca un ciclocomputer dar fara functiile de antrenament - in rest iti arata frumos datele de inregistrare ale cursei.

        O zi buna!

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma