Categorii: AccesoriiDiverse

Garmin Edge 530/830 (2019)

După o lungă perioadă de la apariția computerului de ciclism cu touchscreen Edge 820 și chiar mai lungă de la cea a popularului model cu butoane Edge 520 – care a primit recent doar o versiune puțin îmbunătățită Edge 520 Plus – iată că Garmin a decis că e momentul să scoată pe piață două noi modele care să le înlocuiască și care să se integreze perfect în seria x30 începută cu Edge 1030 acum aproape 2 ani și cu Edge 130 acum un an. Astfel, au fost lansate pe piață noile Edge 530 și 830 care cu bunăvoința Trisport, importator autorizat Garmin, au ajuns extrem de repede și pe masa Freerider.ro pentru a le testa și a vă împărtăși vouă părerea.

Spre deosebire de alte modele anterioare, Garmin au decis ca Edge 530 și 830 să fie două computere în proporție de 99% identice ca funcționalitate, diferența dintre ele fiind în principal faptul că modelul 530 se comandă de la butoane iar 830 beneficiază de un touchscreen, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale.

Am decis să prezentăm ambele modele deodată deoarece practic ar trebui să publicăm același test de 2 ori cu mici modificări. Dar din acest motiv începem cu prezentare diferențelor dintre ele, apoi urmând să vă arătăm caracteristicile și funcțiile comune, text care va fi destul de stufos pentru că sunt dispozitive extrem de complexe. Dar ca să știți repede care e cel potrivit pentru voi, am făcut un mic video în care încercăm să vă ajutăm să alegeți modelul și în care vă explicăm exact diferențele dintre ele.

Diferențele dintre Edge 830 și Edge 530

Interfața este diferența principală dintre cele două computere.

  • Edge 530 folosește o interfață bazată pe meniuri controlate din butoane. Cu 2 excepții toate funcțiile sunt prezente. Singurul dezavantaj e că trebuie apăsate 2-3 butoane pentru a ajunge la ele. Sunt folosite 7 butoane, totul fiind aproape identic cu vechiul 520. Avem pentru navigarea prin meniuni butoanele speciale up/down, ok/back, apoi mai avem cele 3 butoane care se regăsesc și la 830: un buton pentru on/off iar în partea inferioară butoanele fizice Lap și Start/Stop. Noutatea față de 520 este că acum butonul ok poate fi apăsat lung pentru accesarea unor funcții suplimentare, lucru ce face posibilă mișcare hărții, ceea ce era imposibil la 520 – revenim imediat asupra subiectului. Practic totul e organizat sub forma meniului principal (accesibil cu tasta down), meniul de comenzi rapide Status (accesibil cu tasta up) și meniul de selectare a profilului de activitate (accesibil cu tasta ok).
  • Edge 830 folosește interfața bazată pe touchscreen. Pe ecranul principal avem 6 meniuri accesibile rapid. Este vorba de cel de alegere a profilului de activitate, situat în centrul ecranului, meniul principal accesibil din stânga jos și meniul status de comenzi rapide accesibil prin tragere în jos, similar cu cel de pe smartphone-uri. În plus, mai avem acces rapid la meniurile Training, Navigation și ConnectIQ. Acestea se regăseau la 530 în meniul principal, deci pentru a le accesa era nevoie de 2-3 click-uri față de o singură atingere de ecran la 830. În meniul principal de la 830 acestea au fost eliminate.

Navigația cu ajutorul hărții este puțin diferită la cele două modele, dar ambele au implementată navigarea turn-by-turn și au inclusă baza de date cu străzi și numere.

  • Edge 830 funcționează complet intuitiv datorită touchscreen-ului. Putem face zoom in/out și putem mișca harta foarte ușor cu degetul. Pentru navigare, avem posibilitatea de a scrie efectiv adresa în forma țară/oraș/stradă/număr sau putem alege dintr-o bază de date serioasă de POI-uri ce cuprinde tot ce e nevoie – cazări, restaurante, baruri, obiective turistice, etc… și care pot fi găsite după nume sau în funcție de locația unde ne aflăm. Practic totul merge ca la un GPS auto normal, doar că în plus știe să ne ruteze și pe rețeaua de poteci și piste de biciclete.
  • Edge 530 a primit pentru prima dată funcții serioase de navigație, însă acest lucru se face un pic mai complicat. Harta poate fi mișcată cu ajutorul tastelor up/down și a tastei ok cu o interfață similară cu cea de pe ceasurile Fenix 5x și 5 Plus. În primul rând acum putem face zoom imediat prin apăsarea lungă a butonului ok și folsirea tastelor up/down. La 520 era necesară intrarea în meniuri pentru asta. Acum putem însă și mișca harta. Pentru asta, intrăm în meniu din modul hartă și avem prima opțiune, cea de navigare. Practic e vorba de două apăsări rapide pe butonul ok. După asta, în dreptul butonului ok apar pe ecran trei puncte ce semnifică funcția actuală a butoanelor up/down. Primul este pentru zoom in/out, al doilea pentru up/down și al treilea pentru left/right, iar comutarea intre ele se face prin apăsarea scurtă a butonului ok. Cu puțin exercițiu se poate naviga foarte repede pe hartă, dar nu e la fel de intuitiv ca la 830. Nu putem însă să alegem ca destinație o adresă, pentru că interfața de scris cu butoane de pe 530 e foarte greoaie și ne-ar lua foarte mult timp să scriem practic numele unei străzi, a unui oraș și a unei țări, așa că putem naviga doar către un punct ales de pe hartă sau către un punct salvat în baza de date a Edge-ului. De asemenea, nu avem baza de date cu POI-uri deoarece tot așa, ar fi aproape imposibil să căutăm prin ea ceva. Odată însă ales punctul de destinație, navigația este identică cu cea de pe 830.

Concluzia despre alegerea între cele două modele ar fi că e până la urmă o opțiune personală. Din constatările noastre, butoanele sunt mai potrivite pentru MTB și chiar și pentru șosea dacă se merge sportiv, deoarece odată creată obișnuința, ele se găsesc ușor din mers și putem da diverse comenzi intuitiv, din reflex, în timp ce la touchscreen, atunci când bicicleta se mișcă, mai ales la MTB, e destul de greu să nimerim, mai ales cu mănuși, fix opțiunea dorită și se întâmplă des să ”dăm pe lângă” și să intrăm în meniuri nedorite. Pe de altă parte folosirea touchscreen-ului e clar mai rapidă și mai comodă. Depinde cât butonează fiecare computerul în mers… Și mai e partea de navigație. Dacă turele tale implică să cauți foarte des adrese și POI-uri, 830 e necesar. Dacă de obicei urmărești ture încărcate anterior, 530 e suficient. Și nu în ultimul rând e diferența de preț de aproape 100 de euro între ele…

În continuare vom prezenta pentru simplificare modelul Edge 830, precizând unde e cazul existența unor diferențe la 530!!! Pentru cine preferă, am făcut și o prezentare video a modelelor noi:

Caracteristicile fizice


Ambele computere au fix aceleași dimensiuni, de 50x82x20 mm, fiind mai mari considerabil față de vechile 520/820 dar destul de mici în comparație cu 1030. Diferă între ele doar greutatea, de 79.1/75.8 g, 530 fiind mai greu cu 3.3 g probabil datorită celor 4 butoane în plus. Dimensiunile mi se par potrivite și suficiente, mărirea lor fiind binevenită. Pentru cine vrea un ecran foarte mare există opțiunea 1030, cu un preț corespunzător.

Ambele au un ecran de 2.6 inch cu o rezoluție de 246×332 pixeli, color. După părerea mea, ecranul este punctul forte dintotdeauna la dispozitivele Garmin, mult peste majoritatea modelelor concurente, iar de data asta nu face excepție. Claritatea și contrastul sunt exemplare iar vizibilitatea pe lumină puternică e fantastică, practic pe soare puternic ele se văd mai bine, spre deosebire de ecranele de telefon care au probleme în aceste condiții. De asemenea ecranul se vede perfect din orice unghi. Mereu am considerat că ecranul contribuie cu o mare parte mare din prețul destul de premium al acestor computere. Ambele computere beneficiază acum de senzor de lumină iar intensitatea ecranului se poate regla automat (se poate dezactiva pentru economie de baterie, la intensitate 0 se vede oricum perfect). Un lucru interesant e că informațiile de la senzorul de lumină pot fi folosite și pentru a controla luminile față și spate ale bicicletei, în cazul în care se instalează unele din seria Garmin Varia!

Doar pentru 830, trebuie să remarcăm progresul imens al interacțiunii cu touchscreen-ul față de 820 care nu era pe placul tuturor. Comenzile sunt preluate acum imediat, indiferent de condițiile meteo și de mănușile de pe mână. Nu e nevoie de mănuși speciale. Probabil un rol important îl are și partea de procesor, mult mai rapidă, deoarece mie la 820 mi s-a părut de multe ori că ecranul reacționează, dar computerul întârzie să preia comanda. Nu mai e cazul. 830 zboară prin meniuri. Nu se mai poate însă regla senzitivitatea ca la 820, dar nu mi s-a părut necesar.

Puterea de procesare a fost mult mărită. Acest lucru se simte mai ales când folosim navigația. La 820/520 Plus calcularea și recalcularea unei rute dura foarte mult, uneori de ordinul minutelor! La noile modele 2-3 secunde sunt suficiente pentru orice calcul, senzația e oarecum șocantă. În plus, la 530 meniurile funcționează impecabil, fără latența de pe 520.

De fapt, 520/820 au avut procesoare bune după părerea mea la lansare, însă între timp ele au primit o mulțime de funcții noi prin update de soft și au ajuns să fie încărcate ducând procesorul la limită, probabil tot de aceea și autonomia lor a scăzut constant. Din acest motiv probabil Garmin a decis mărirea considerabilă a puterii de procesare iar acest lucru se simte din plin!

Bateriile au fost de asemenea îmbunătățite. Autonomia medie anunțată este de 20 de ore, însă din propriile constatări bateria ține mult mai mult decât la modelele anterioare. Practic la o tură unde înainte terminam cu 40-50% baterie, cu modelele noi am ajuns la final cu 85-88%!!! Asta în condițiile în care înainte țineam ecranul cu luminozitatea 0 iar aici l-am folosit doar pe modul automat! Sincer vorbind, dacă înainte autonomia reală cu toate funcțiile pornite era de vreo 7-8 ore, avem motive să credem că noile modele pot atinge 15 ore în aceleași condiții fără probleme, iar dacă sunt tăiate din funcții și nu se folosește navigația se pot depăși lejer cele 20 de ore.

Încăracarea se face tot pe microUSB însă acesta a fost mutat între butoanele de jos, unde poate fi accesat ușor din mers și conectat la o baterie externă simplă. Edge funcționează și în timp ce e încărcat. De asemenea, pe sistemul de prindere noile Edge au primit contactele necesare pentru a folosi bateria suplimentară originală Garmin ce se montează sub suport și care era înainte destinată doar modelului 1030.

Alte diferențe la nivel fizic includ un suport outfront inclus ce e compatibil cu bateria suplimentară și, doar pentru pachetul bundle cu sezori, sunt incluși noii senzori de puls, viteză și cadență ce funcționează atât pe ANT+ cât și pe BTLE. În plus, noul senzor de viteză se pare că are o memorie internă ce păstrează distanța parcursă chiar și dacă computerul Edge e deconectat, așa că dacă am uitat computerul acasă sau s-a terminat bateria rămânem cu distanța parcursă memorată.

Salut păstrarea micii bucle din șnur elastic de care eu sunt nedespărțit. Mulți au pierdut computerele de pe suport, iar această mică buclă evită acest lucru simplu și eficient.

Senzorii interni și externi incluși

Noile Edge au implementate două circuite separate de orientare după sateliți, ca înainte, diferența fiind că acum pe lângă sistemul american GPS și cel rusesc GLONASS avem posibilitatea de a folosi și sistemul european GALILEO, însă puteam folosi doar două dintre ele în următoarele combinații: GPS simplu pentru economisirea bateriei, GPS+GLONASS sau GPS+GALILEO. Am testat ambele variante duble și am constatat că GALILEO momentan dă o eroare constantă de poziționare, cel puțin în România, așa că recomandăm momentan opțiunea GLONASS. În plus, dacă în casă am semnal cu GPS+GLONASS, dacă comut pe GALILEO pierd semnalul imediat. GALILEO însă nu e complet funcțional, fiind de așteptat ca acest să depășească precizia celui GLONASS cât de curând.

Senzorii interni de temperatură, umiditate și altitudine sunt folosiți acum într-un nou mod. Pentru prima dată, algoritmii ce calculează efortul depus și timpul necesar pentru recovery iau în considerare temperatura și altitudinea de unde s-a efectuat antrenamentul! Cu siguranță același efort la 25 de grade la nivelul mării nu e același lucru dacă e depus la 5 grade la 2500 m! În plus, mai suntem informați de nivelul de aclimatizare cu altitudinea și temperatura, dar încă nu putem spune exact cum funcționează, am primit doar niște informări de aclimatizare într-o zi foarte călduroasă. Trebuie să ajungem în munții înalți să vedem exact!

Ca până acum, Edge vin cu tot pachetul de senzori interni incluși, cum ar fi cel de temperatură, umiditate, busola electronică și senzorul de altitudine barometric. Trebuie să remarc funcționarea mult îmbunătățită a acestuia din urmă. Eu merg mereu cu informații pe ecran despre Grade (panta instantanee) și Total Ascent iar la vechile Edge am constatat câteva lucruri deranjante. Total Ascent nu se incrementa dacă pe traseu aveam un mic dâmb de 1-200 m lungime de trecut, trebuia să treacă aproximativ 30 de secunde de urcare să înceapă să se incrementeze. Acum funcționează mult mai precis și se adaugă mereu 2-3 m, cât e nevoie. Dar marea problemă înainte era la indicatorul Grade care pe unele urcări, mai ales pe cele prin pădure, se reseta inopinat la 0 și rămânea așa multă vreme, deși Total Ascent se incrementa corect. Acest neajuns a dispărut, Grade e afișat corect, cu un mic delay de maxim 1-2 secunde față de teren, necesar pentru a filtra erorile. Totuși am avut probleme cu măsurarea altitudinii la o tură pe furtună și ploaie torențială, când efectiv erorile au fost inacceptabile. În cazul acesta, tot ce trebuie e ca după salvarea turei pe Connect și pe Strava să alegem opțiunea de corectare a altitudinii. Nu se va întâmpla des pentru că până la urmă nu iese aproape nimeni pe ploaie puternică de plăcere.

Conectivitatea și funcțiile asociate cu aceasta

Noile Edge au conectivitate foarte bună, ce includ standardele ANT+, BTLE – acum și cu senzorii nu doar cu telefonul și WiFi, acestea fiind asociate cu multe funcții noi și vechi foarte interesante pe care o să încerc să le prezint în acest paragraf.

Conectarea prin cablu se face prin mufa de încărcare microUSB, care e capabilă și de transfer de date. Pentru conectarea prin USB la calculator/laptop se poate folosi orice cablu capabil de transfer de date, unul fiind inclus în pachet. Conectarea la laptop se face doar prin cablu! Edge nu se pot conecta la un calculator prin WiFi sau BTLE, doar prin cablu! Calculatorul detectează Edge-ul ca un disc și avem acces direct la structura internă de fișiere, lucru util pentru diverse operații avansate pe care nu vi le recomand fără să știți exact ce faceți. E vorba de instalări de hărți de la alți producători, ștergerea diverselor fișiere salvate, însă puteți defecta grav computerul dacă nu știți exact ce faceți. Accesarea Edge-ului de pe PC se recomandă să se facă cu ajutorul aplicației Garmin Express. Conectarea la PC nu e neapărat necesară, dar cu Express se pot face update-uri la hărți mari și se pot configura diverși parametrii ai aplicațiilor ConnectIQ instalate (mai multe despre asta mai încolo). În momentul conectării prin Garmin Express, Edge-ul e sincronizat automat cu serverele Garmin, inclusiv încărcare/descărcare de ture, segmente, etc… și descărcarea update-urilor de soft necesare.

Conectarea prin WiFi are rolul de a sincroniza rapid Edge-ul cu serverele Garmin fără ca utilizatorul să mai fie nevoit să facă nimic. Pe Edge se salvează datele rețelelor WiFi dorite (acasă, la muncă, la hotel, în mașină). Apoi, odată intrat în raza de acțiune a rețelei, Edge automat încarcă turele și importă actualizările necesare ale datelor personale, segmentelor și cele de soft fără ca utilizatorul să fie nevoit să facă ceva. Conexiunea WiFi e oarecum închisă pentru utilizator, adică nu avem controlul asupra datelor ce se transferă.

Conectarea prin ANT+ este o caracteristică specifică a dispozitivelor Garmin de multă vreme, acesta fiind un protocol simplu și eficient de comunicare între computere și alte dispozitive: senzori, accesorii, trainere, etc… Avantajul conexiunii ANT+ față de cea BTLE (folosită de alți producători) este că nu e o conexiune prin împerechere între două elemente ci una de tip broadcast. Asta înseamnă că dacă prin BTLE un senzor poate comunica datele unui singur computer, un senzor ANT+ transmite datele iar acestea pot fi preluate de oricâte computere care îl ascultă. Edge 530/830 se conectează prin ANT+ cu orice alt dispozitiv compatibil: senzori (de viteză, cadență, puls, putere), lumini smart, transmisii electronice de bicicletă, afișaje suplimentare, trainere smart, camere video, telecomenzi etc… Noutatea la 530/830 este posibilitatea de a realiza aceste conexiuni și prin BTLE

Conectarea prin BTLE (Bluetooth) a existat și înainte la computerele Garmin, însă putea fi folosită doar pentru împerecherea cu un telefon smart. Noile modele urmează trend-ul și au primit conectivitate BTLE și cu senzorii compatibili. La noile Edge, BTLE permite o mulțime de funcții utile pe care le vom prezenta în continuare.

Conectarea la sezori se face acum deci și prin BTLE, mai mult, senzorii de viteză, cadență și puls incluși împreună cu modelele în pachet Bundle sunt compatibili și ei atât ANT+ cât și BTLE. Până acum senzorii Garmin erau compatibili doar ANT+, așa că asta e o mare deschidere. Practic acum Edge poate citi cea mai mare parte a senzorilor de pe piață și invers, noii senzori pot fi citiți de majoritatea dispozitivelor de pe piață. Mai ales e important că noii senzori pot fi citiți acum cu orice telefon smart, deoarece modelele de telefon cu ANT+ erau foarte puține. Putem deci comunica bidirecțional și chiar trimite sau primi comenzi de la toate dispozitivele enumerate deja la conexiunea ANT+.

Conectarea la smartphone a existat și înainte, însă la noile modele aduce funcții noi și interesante. Împerecherea Edge cu telefoanele cu Android și Apple se face doar prin intermediul aplicației Garmin Connect! Nu încercați să le împerecheați direct din meniul telefonului că nu va funcționa. Aveți deci nevoie înainte de orice să instalați această aplicație gratuită. Odată făcut acest lucru, aplicația va deveni pentru voi ”centrul universului Garmin” unde veți regăsi toate datele dorite și de unde puteți face o mulțime de configurări, cu condiția să acordați aplicației toate permisiunile pe care le cere – inclusiv să facă apeluri și să trimită mesaje! Totuși, dispozitivele Garmin se configurează în mare parte din meniul propriu, lucru care are avantaje și dezavantaje, alte modele de pe piață fiind configurabile aproape exclusiv din aplicația de pe telefon sau PC. Prin conexiunea cu Garmin Connect, computerul Edge se sincronizează mereu cu serverele Garmin, accesează datele de care are nevoie și vă dă acces la multe funcții utile. Edge funcționează perfect însă și neconectat, însă fără funcțiile care depind de acest lucru. Altfel, aplicația Garmin Connect necesită zeci de pagini de descriere separată și nu putem să facem acest lucru aici. Dar să vedem la ce funcții ne dă acces:

  • notificările smart sunt cea mai simplă funcție dar și una extrem de utilă. Astfel, pe ecranul computerului putem primi notificări rapide despre cine ne sună la telefon (inclusiv numele dacă s-a permis accesul la contactele telefonului), lucru extrem de util când avem telefonul în buzunar. Știm astfel dacă e nevoie să ne oprim să răspundem sau nu. Dacă nu, putem respinge apelul direct de pe computer, mai mult chiar, putem să trimitem înapoi un mic SMS predefinit de genul ”I will call you later”, ”I am out riding” sau ”I will be home soon”. Putem de asemenea citi mesajele SMS și alte notificări din mers. Putem alege aplicațiile de la care vrem să primim notificări, în funcție de cât de mult vrem sau e nevoie să fim deranjați în tură.
  • live tracking-ul e o funcție utilă și poate să ne scoată din necaz. Activând-o, un mesaj cu un link va fi transmis unor persoane alese, care pot să vă vadă în timp real pe hartă în tură. Beneficiile sistemului sunt evidente.
  • apel de urgență e o altă funcție ce ar putea să vă scoată din necaz. Când Edge detectează o situație ce ar putea fi un accident (frânare bruscă, răsturnare), acesta trimite un mesaj de informare ce include coordonatele geografice către până la 3 numere de telefon predefinite. De la detectarea situației, aveți 30 de secunde să dezactivați mesajul dacă alarma este falsă. Și după alarmare există posibilitatea de a trimite un mesaj că alarma nu a fost reală. Dar dacă e cazul, această funcție ar putea să vă salveze.
  • find my Edge este o funcție nouă care îți arată ultimul punct de unde computerul a transmis date de localizare, în cazul în care l-ai pierdut de exemplu de pe ghidon pe o coborâre. Astfel, cu condiția că nu era închis când a dispărut, îl vei regăsi ușor.
  • alarma antifurt e o altă funcție nouă care aduce un mic plus de siguranță dacă lăsați bicicleta undeva nesupravegheată, cât beți o cafea la o terasă de exemplu. Dacă alarma e activată, când bicicleta e mișcată se declanșează o avertizarea sonoră atât pe computer cât și pe telefon. Avertizarea poate fi oprită doar cu un cod PIN.
  • group tracking este o funcție ce permite vizualizarea pe hartă și trimiterea de mesaje între membrii unui grup care au toți computere Garmin compatibile cu această funcție. De multă vreme ne-am propus să o testăm dar încă nu am făcut-o, urmează.

Se poate observa multitudinea de funcții ce pot fi accesate dacă conexiunea între Edge și telefon e activă. Noi vă recomandăm să o păstrați așa, dacă nu aveți motive serioase să nu faceți asta.

Profilele de activitate

Computerele Garmin, inclusiv noile Edge, funcționează pe baza unor profile de activitate complet personalizabile. Este vorba de câteva moduri de funcționare a computerului pe care le puteți modifica astfel încât să se muleze perfect pe tipul de ture de bicicletă pe care le faceți. În mod normal, Edge vine cu profilele Mountain, Road și Indoor, plus încă câteva gen Commute, Cyclocros, Gravel, etc… ce pot fi adăugate la configurarea inițială. Totul e gândit pentru a da drumul computerului și a ieși la tură, însă e păcat să nu vă personalizați aceste profile după nevoile fiecăruia. Orice profil permite schimbarea denumirii, culorii, pot fi șterse profilele existente și pot fi create unele noi, de la zero sau prin dublarea unuia existent, ultima versiune fiind ideală dacă vrem doar o mică modificare. Ca să exemplific, vă zic cum le am eu făcute. Eu mi-am făcut două profile de șosea, ROAD FLAT și ROAD MTN, diferența fiind că la cel de munte am pe ecranul principal informații despre pantă și diferența de nivel totală urcată, câmpuri care la FLAT sunt înlocuite de cadență și puls. De asemenea FLAT nu mai are activă pagina de profil de altitudine. Mai am și un profil de MTB, care nu are câmpurile de putere și Di2 ce le folosesc la șosea. În final, e bine să păstrați profilul INDOOR pentru antrenamentele de iarnă pe trainer sau la sală la cycling. Dar să vedem detaliat cum puteți modifica un astfel de profil, în afară de nume și de culoare. Evident, numele e ceva mai dificil de scris la 530 decât la 830.

Câmpurile de date

Putem configura foarte multe ecrane cu date pentru fiecare profil, însă e bine să le păstrăm la minimul necesar deoarece nu o să avem oricum timp în tură să ne uităm la toate. Să vedem care sunt acestea și cum se pot personaliza.

    • câmpul de date normal este cel mai folosit și este cel care ne prezintă valorile parametrilor ce ne interesează, în formă numerică sau grafică. Edge 530/830 permit afișarea de până la 10 câmpuri separate de date pe un ecran, dacă numărul acestora este mai mic existând și câmpuri de date mai mari ca dimensiune. Metricile afișate se pot schimba ușor iar câmpurile se pot inversa între ele foarte simplu, mai ales la 830. Numărul de metrici dintre care se poate alege e impresionant și o să vi le enumerăm doar, așa cum sunt ele aranjate în computer:
      • Popular: aici regăsiți rapid cele mai folosite metrici, toate sunt prezente și în categoriile următoare
      • Speed: speed, avg speed, lap speed, last lap speed, max speed
      • Distance: distance, lap distance, last lap distance, distance ahead, odometer
      • Timer: timer, elapsed time, lap time, avg lap time, last lap time, time ahead
      • Elevation: elevation, grade, total ascent, total descent, VAM, 30sVAM, Avg VAM, Lap VAM, Ascent Remaining, Asc to next course point
      • Navigation: distance to dest, time to dest, ETA at dest, dest location, distance to next, time to next, ETA at next, next point location, ascent remaining, ascent to next course pt, course pt distance, heading
      • MTB Performance (acestea sunt metrici noi introduse pe 530/830 specifice pentru MTB): grit (reprezintă dificultatea traseului), lap grit, 60s grit, flow (reprezintă cursivitatea de abordare a traseului), lap flow, 60s flow
      • Graphical (prezintă informațiile grafic, e nevoie de 2 câmpuri de date minim): speed, speed bars, speed graph, elevation graph, cadence, cadence bars, cadence graph, HR, HR bars, HR graph, power, power bars, power graph
      • Other: laps, battery level, calories, GPS accuracy, GPS signal strength, time of day, performance condition, sunrise, sunset, temperature
      • Cadence: cadence, avg cadence, lap cadence
      • Heart rate: heart rate, avg heart rate, lap heart rate, last lap heart rate, %max heart rate, avg %max heart rate, lap %max heart rate, %heart rate reserve, avg %hrr, lap %hrr, heart rate zone, time in HR zone 1/2/3/4/5, hr zone graph, aerobic training effect, anaerobic training effect, EPOC, respiration rate
      • Power: power, avg power, 3s power, 10s power, 30s power, lap power, last lap power, max power, max lap power, kilojoules, watts/kg, avg watts/kg, 3s watts/kg, 10s watts/kg, 30s watts/kg, lap watts/kg, power zone, time in power zone 1/2/3/4/5/6/7/8/9, pedal smoothness, torque effectivness, balance, avg balance, 3s balance, 10s balance, 30s balance, lap balance, intensity factor, TSS, normalized power, lap NP, last lap NP, %FTP
      • Cycling dynamics: time standing, lap time standing, time seated, lap time seated, platform center offset, avg PCO, lap PCO, right power phase, avg right power phase, lap right power phase, right peak power phase, avg r peak power phase, lap r peak power phase, left power phase, avg left power phase, lap left power phase, left peak power phase, avg l peak power phase, lap l peak power phase
      • Gears: gears, front gear, rear gear, gear battery, gear ratio, gear combo, di2 battery level, di2 shift mode
      • Lights: battery status, beam angle status, light mode, lights connected
      • Workouts: distance to go, time to go, reps to go, calories to go, heart rate to go, workout steps, workout comparison
      • Indoor trainer: target power, target resistance
      • eBike: assist mode, shifting advice, eBike battery, travel range
      • ConnectIQ – aici puteți instala o grămadă de alte metrici și forme grafice de prezentare ale acestora din Garmin Store. Este vorba de cele din categoria Data Fields. Unele ocupă doar un mic câmp de date, altele sunt ecrane întregi, un fel de Edge Face, de multe ori cu funcții suplimentare interesante! Posibilitățile aici sunt infinite!
    • Lap summary ne arată informații despre ture (laps) plus încă 1-4 câmpuri de date la alegere. Este util doar dacă facem antrenamente în ture pe circuit (de exemplu pe velodrom), caz în care poate e o idee bună crearea unui profil dedicat.

  • Map este câmpul cu harta, folosit la orientare. Acesta poate fi configurat să fie afișat permanent sau doar când se navighează. Poate să fie afișat peste hartă și un mic profil de altitudine. De asemenea, pe hartă putem afișa până la 2 câmpuri de date simple – eu prefer speed și distance. Vom reveni la partea de navigare să vedem cum interacționăm cu harta.
  • Elevation este câmpul ce ne arată profilul de altitudine. Acesta poate conține și el până la 2 câmpuri de date, eu prefer grade și total ascent. Tot de aici se activează funcția ClimbPro ce desparte orice traseu încărcat în cățărări și ne prezintă automat pe traseu informații în timp real despre lungimea și diferența de nivel rămase, panta medie, totul și sub formă grafică și cu culori pentru diverse pante. Funcția ClimbPro va primi o prezentare separată.
  • GroupTrackList este un ecran ce se activează când folosim această funcție, aici putem vedea ceilalți colegi de tură și putem interacționa cu aceștia
  • Segment este o pagină specială ce ne ajută când alergăm pe un segment Strava sau Connect. Putem selecta dacă vrem ca aceasta să intre pe ecran când ne apropiem de un segment. Putem de asemenea configura două câmpuri de date pe această pagină.
  • Cycling dynamics este o pagină grafică ce ne oferă informații despre dinamica pedalatului, dar necesită un senzor de putere dual Garmin Vector.
  • Compass este o pagină cu busola și care poate și ea să conțină două câmpuri de date. E utilă de exemplu la concursurile sau activitățile de orientare.
  • Virtual partner e o pagină ce ne dă informații în timp real dacă alergăm cu un partener virtual pe un traseu. Asta se întâmplă de fiecare dată când mergem pe un track, pentru că vom concura cu timpul celui ce a făcut track-ul. Dacă e o tură mai veche de-a noastră, concurăm cu timpul propriu. În pagină vedem cu ce distanță și timp suntem în față sau în spate, în fiecare moment.
  • Workout este pagina ce ne ghidează prin intervalele unui antrenament, fie unul ce provine din calendar de la un program complex de antrenament, fie unul creat de noi
  • eBike și STEPS Metrics sunt două ecrane ce ne afișează informații despre sistemele de asistare când acestea sunt disponibile, inclusiv până la 4 metrici la alegere.

Alți parametri

  • Default ride type permite alegerea tipului de ciclism pentru profilul respectiv, tip ce se va regăsi apoi și pe internet la salvarea turei pe Connect și pe alte aplicații conectate cum e Strava. Putem alege între Road, Commuting, Mountain, Gravel, Cyclocross, Indoor, eBike, eMountain
  • Segments permite activarea sau dezactivarea segmentelor Strava, nu mereu dorim să se pornească funcția specifică de câte ori ajungem pe un segment
  • Alerts ne permite să activăm diverse alerte ce să apară dacă e nevoie în timpul turei:
    • workout target alerts – on/off
    • time alert – alertă după o perioadă de timp
    • distance alert – alertă după o distanță anume
    • calorie alert – alertă când se atinge un număr de calorii arse
    • heart rate alert – alertă pentru ieșirea dintr-un interval ales de HR (se pot alege doar zonele 1-5)
    • cadence alert – alertă la ieșirea dintr-un interval de cadență, se pot alege valori din 10 în 10 între 40-140
    • power alert – alertă pentru ieșirea dintr-un interval ales de power (se pot alege doar zonele 1-9
    • turn around alert – on/off, alertă dacă am părăsit traseul și e nevoie să ne întoarcem
    • eat alert – alertă că trebuie să mâncăm, noutate la 530/830, se poate seta la o anumită distanță, un anumit timp sau în modul smart
    • drink alert – alertă că trebuie să bem, la fel cu eat alert
  • Auto features ne permite să activăm câteva funcții automate
    • auto lap – permite declanșarea funcției lap în mod automat. Acest lucru se poate face la o anumită distanță, la un anumit timp sau când se revine la aceiași poziție GPS. Când se intră într-o nouă tură se afișează un ecran cu 3 câmpuri de date configurabile
    • auto pause – computerul poate să intre automat în modul pauză. Poate face acest lucru atunci când ne oprim sau atunci când viteza scade sub o anumită valoare pe care o putem noi alege. În general am constatat că la MTB e bine să fie dezactivată funcția deoarece apar probleme în zonele de push bike. La șosea poate sta activată.
    • auto scroll – permite ca ecranele configurate să ruleze permanent într-un slideshow pe ecran. Se poate alege o viteză mică sau mare pentru asta.
  • Timer start mode permite alegerea modului în care se pornește înregistrarea turei. Se poate alege să se facă doar manual, automat când se trece de o anumită viteză sau tot manual, dar cu o avertizare pe ecran, putând fi aleasă o viteză la care avertizarea să apară.
  • Nutrition/hydration permite configurarea mărimii bidonului, pentru funcția drink alert și activarea înregistrării datelor despre asta
  • Navigation permite configurarea sistemului de navigatie
    • harta poate fi configurată să fie prezentată cu nordul în sus, cu direcția de deplasare în sus sau în modul 3D, zoom-ul poate fi automat sau doar manual, textul de ghidaj poate fi afișat permanent, doar când se navighează sau niciodată, se poate alege schema de culori a hărții (zi/noapte) sau se poate pune în modul automat, se poate alege o hartă din cele din memorie
    • rutarea poate fi configurată să se facă special pentru un anumit tip de bicicletă – putem alege road cycling, mixed surface cycling, gravel cycling, mountan biking, automobile driving, motorcycle driving, pedestrian, straight line, iar rutele alese vor fi cele potrivite pentru modul selectat, cu condiția ca harta să conțină informațiile necesare. Popularity routing face să fie alese traseele cele mai folosite de cicliștii din zonă. Traseul poate fi ales astfel încât să aibă lungimea minimă, durata minimă sau diferența de nivel minimă. Traseul poate fi forțat să urmărească drumuri sau nu. Se poate alege dacă se dorește să se evite următoarele situații: major highways, toll roads, unpaved roads, ferries, narrow trails. Recalcularea traseului dacă e nevoie se poate face automat, doar cu aprobare sau se poate dezactiva total.
    • navigation prompts ne permite să alegem dacă atunci când ni se indică un viraj, acest lucru să se facă doar în mod text sau să fie afișată și o hartă ce prezintă virajul în mod grafic
    • sharp bend warnings e o funcție interesantă ce ne avertizează sonor și vizual dacă pe drumul pe care mergem urmează o curbă strânsă. E o funcție destul de deșteaptă, deoarece pe serpentine nu ne dă fiecare curbă, doar dacă înainte de ea este o linie dreaptă cât de cât lungă.
  • GPS Mode ne permite alegerea modului de funcționare a receptorului GPS:
    • GPS folosește doar sateliții americani și e perfect pentru economia de baterie
    • GPS+GLONASS folosește și sistemul rusesc și are o precizie mai bună și o localizare mai rapidă, dar consumul de baterie e ceva mai mare
    • GPS+GALILEO folosește noul sistem european, acesta însă nu e complet operațional și cel puțin la momentul redactării articolului nu are o precizie la fel de bună ca sistemul GLONASS, dar odată complet funcțional se așteaptă ca precizia acestuia să fie superioară
    • off – se folosește pentru profilele de ciclism indoor, pentru trainer sau cycling la sală, pentru economie considerabilă de energie atunci când nu e nevoie de date de localizare.

Toate aceste lucruri se pot configura pentru fiecare profil de activitate în parte! Posibilitatea de personalizare este extrem de complexă!

Funcții de navigație

Atât Edge 830 cât și 530 sunt computere cu funcții complexe de navigație, cu un mic plus pentru 830, după cum am prezentat mai sus, deoarece acesta știe să navigheze și la o adresă sau un POI. Navigația se face turn-by-turn, după străzi sau poteci de bicicletă, în funcție de cum a fost configurată la profilul curent de activitate, a se vedea mai sus.

Există multe posibilități de a alege un traseu pe aceste computere, le vom aborda pe rând.

Browse Map este modul care permite alegerea unui punct anume pe hartă. Odată ales punctul, Edge ne oferă într-un meniu câteva destinații posibile din jurul acestuia, la care noi ne putem referi. Putem și salva un punct pentru a-l găsi apoi mai ușor, lucru util la Edge 530 care nu știe navigație după adrese.

Courses permite navigarea după un anumit traseu. Aici avem mai multe posibilități de a alege:

  • saved courses reprezintă traseele pe care le avem salvate. Traseele le putem crea în Garmin Connect fie după un traseu al nostru, fie să le edităm pe hartă. Putem găsi și trasee făcute de alții, dacă sunt publice. Din Connect, selectăm Send to device și vor fi trimise pe Edge la prima sincronizare. Tot din acest meniu putem creea un nou traseu, după una din turele ce le avem salvate în memorie. Un mic meniu suplimentar ne permite să filtrăm lista cu trasee în funcție de aplicația de unde provin (Connect, Strava, TrailForks, să le ordonăm alfabetic, după lungime, după dată sau după cât de aproape sunt de locația curentă. Putem să căutăm în lista de trasee, să activăm/dezactivăm ghidarea sau avertismentul de părăsire a traseului.
  • course creator ne permite să creem pe loc un traseu ce va trece prin mai multe puncte, pe care le putem selecta noi. Putem alege locația curentă, un punct de pe hartă, o adresă din baza de date sau din căutările anterioare, un POI sau chiar un set de coordonate. Putem alege mai multe puncte prin care să trecem. Putem selecta modul de alegere a rutei, adică dacă să fie folosite rutele populare, ce fel de traseu să fie ales (road cycling, MTB, car, etc…), dacă să se caute lungime, timp sau diferență de nivel minime, dacă să fie doar pe drumuri publice și ce fel de tipuri de drumuri să fie evitate
  • round trip creator e o funcție foarte utilă de la Garmin ce generează 3 trasee în circuit, cu startul din punctul ales de noi (locația curentă sau altul), cu o lungime aproximativă pe care o alegem și, opțional, într-o anumită direcție. Funcția e genială dacă vrem să dăm o tură undeva unde n-am mai fost niciodată și nu avem informații. Eu am testat funcția în zonele pe unde mă dau și alegerile sunt extrem de pertinente, deoarece iau în calcul traseele cele mai des folosite de cicliști. Alegerea direcției ne permite de exemplu să obținem trasee pe un munte care e într-o anumită direcție de unde ne aflăm. Vă recomand să o încercați cu încredere!

MTB Trail Navigation găsește trasee de MTB cu ajutorul aplicației Trailforks, o bază de date ce conține o mulțime de poteci de MTB. Nu am apucat încă să testăm această funcție, o vom testa cu siguranță când se mai opresc ploile și vom face un articol separat. Ce am văzut pe pagina Trailforks e că există ceva trasee și în România. E nevoie de un cont Trailforks pentru ca această funcție să fie activă.

Search ne permite să căutăm adrese sau POI-uri și este o funcție specifică pentru 830. Putem căuta orașe, adrese, intersecții, coordonate sau POI-uri clasificate în categoriile Shopping, Food and drink, Fuel Services (aici intră și magazine alimentare 🙂 ), Lodging, Entertainment, Recreation, Attractions, Transportation, Auto Services, Community, Hospitals, Others. Fiecare mai are o grămadă de subcategorii pe care nu le mai enumerăm aici, ideea e că găsești rapid ce ai nevoie.

Saved locations conține locuri salvate anterior, ce le putem regăsi rapid. Preinstalate vin doar trei sedii Garmin din Europa, SUA și Taiwan.

Se poate observa deci că nu ducem lipsă de nimic în ceea ce privește funcțiile de navigație, în special 830 fiind capabil să ne ducă oriunde imediat ce i-o cerem. 530 face același lucru, doar că alegerea destinației e ceva mai anevoioasă.

Funcții de antrenament – Training

Computerele Edge 530/830 sunt dedicate sportivilor, așa că sunt pline de funcții de antrenament pentru toate necesitățile. Există și computere Garmin Edge, cum e gama Explore, cărora le lipsesc o mare parte din aceste funcții, dar 530/830 le au pe toate implementate.

Training plan permite selectarea unui antrenament dintr-un plan de antrenament stabilit anterior și încărcat pe dispozitiv. Planuri de antrenament se pot configura pe pagina Garmin Connect, de unde pot fi trimise pe Edge, acesta la rândul său ghidându-ne prin fiecare antrenament în parte, indiferent că e vorba de intervale de putere, puls, viteză, cadență sau alte tipuri. Din câte știu, se pot importa și antrenamentele din Training Peaks, dar nu am încercat acest lucru. Eu folosesc planul de antrenament din aplicația XERT care folosește o aplicație separată Connect IQ, voi reveni la aceasta.

Workouts permite efectuarea unui antrenament complex cu intervale. Aceste intervale complexe pot fi foarte ușor editate în Connect, însă ceva mai anevoios se pot edita și direct pe Edge. Putem alege intervale de timp, distanță, calorii, putere, puls, acestea pot avea durată fixă sau până la apăsarea butonului lap, se pot organiza în mici grupuri ce pot fi repetate de mai multe ori, apoi se poate introduce o pauză și un alt grup de intervale. Complexitatea posibilă e aproape infinită.

Strava Live Segments e o funcție ce necesită abonament Strava Summit cu plată și care permite concurarea pe segmente de Strava având mereu informații în timp real despre timpul necesar pentru a atinge un anumit scop. Putem alege noi din mers dacă vrem să batem KOM-ul sau timpul nostru cel mai bun. Dacă nu alegem nimic, Edge va alege el cel mai potrivit scop, acesta putând fi KOM-ul, PB-ul, timpul următorului prieten (ne arată și numele lui) sau timpul nostru de la ultima încercare. Odată ce Edge consideră că ne-am depărtat prea mult de un obiectiv, îl alege automat pe următorul. Totul e afișat foarte intuitiv pe ecran. Funcția se declanșează automat cu 2-300 m înainte de un segment, având posibilitatea de a o opri dacă dorim acest lucru. În meniu regăsim o listă cu segmentele noastre preferate, marcate cu stea în pagina Strava. Putem la fiecare să vedem o mică hartă, un profil și un mic clasament cu KOM-ul, timpul nostru și următorul timp de bătut. De asemenea, putem dezactiva un segment manual dacă dorim.

Indoor trainer ne permte să împerechem Edge cu un trainer smart, pe care acesta îl poate controla! Putem astfel să facem antrenamentele complexe la interior sau chiar să simulăm un traseu din cele salvate, fără a mai avea nevoie de un calculator, doar cu trainerul și computerul Edge.

Intervals ne permite să edităm și să efectuăm un antrenament simplu cu intervale. Funcția e mai simplă ca cea de workouts, putem alege un număr de intervale cu pauze și de câte ori acestea să se repete. Avantajul e că se poate configura foarte rapid. E o funcție veche păstrată pentru nostalgici.

Set a target ne permite să fixăm o țintă de distanță, distanță și viteză sau distanță și timp, urmând ca Edge să ne informeze când am atins ținta și dacă suntem în urmă sau în fața scopului propus. E tot o funcție veche, înlocuită azi de intervalele complexe, dar care a fost păstrată pentru nostalgici.

Race an activity e tot o funcție veche, dar foarte utilă, ce ne permite să concurăm cu timpul nostru pe un traseu parcurs anterior. Putem alege unul fie din lista de trasee salvate, fie din turele salvate în history. Edge ne va ține la curent mereu dacă suntem în față sau în spate, având chiar și un ecran special pentru asta.

Și pe partea de antrenament se poate observa că e greu să ne imaginăm ceva ce Edge 530/830 nu știe să facă. Asta îl face practic un instrument util chiar și celor mai tari sportivi. Trebuie remarcat că prezența unui powermetru pe bicicletă e foarte utilă la acest capitol, iar unul dual permite obținerea a mult mai multe informații despre dinamica pedalatului.

Statisticile personale de antrenament

Edge 530/830 nu e doar un instrument de ghidaj la antrenament ci și unul de analiză complexă a acestuia. Împreună cu serverele Garmin, sunt calculați o mulțime de parametrii. Mai mult, aceștia se sincronizează mereu prin intermediul funcției Physio TrueUp cu alte dispozitive Garmin ce le avem, cum ar fi ceasul de alergare, astfel încât toate activitățile noastre sunt luate în calcul, nu doar cele făcute cu Edge.

Training status este un instrument foarte util în analiza modului în care ne antrenăm. Acesta ne prezintă în primul rând Training Load (încărcarea antrenamentului) pe ultimele 7 zile și ne spune dacă cantitatea de antrenament e potrivită, prea mică sau prea mare. Analiza este însă mai complexă, astfel încât putem afla dacă condiția noastră fizică scade, se menține, crește sau avem un vârf. Primim informații și despre cantitatea de antrenament, dacă crește, scade sau se menține. Avem informații precise despre VO2 Max și Încărcare cu grafic pe ultimele 7 zile, nivelul de antrenament anaerobic, aerobic intens și aerobic relaxat dar și informații despre aclimatizarea cu căldura

Recovery ne indică timpul de pauză potrivit după fiecare activitate. Valoarea ia în considerare toate activitățile, și cele de alergare sau înot de exemplu. Mie mi se pare cât se poate de pertinent. Timpul pentru 2 ore de tras tare poate fi și de 2 zile în timp ce pentu 2 ore de rulaj îți dă 4-5 ore de revenire.

Stress Score e o funcție de măsurare a stresului fizic (nu psihic) și necesită centura de puls. Se măsoară la solicitare. Dacă aveți un ceas Garmin cu senzor de puls, este măsurat constant de acesta. Văd că valoarea nu se actualizează prin Physio TrueUp. Pare un instrument intersant doar pentru cei ce nu au și un ceas.

Performance notifications permite ca Edge să ne dea direct pe ecran notificări despre nivelul de performanță, în timpul și la finalul turei. Astfel, după câteva minute aflăm dacă stăm mai bine sau mai prost ca în ultima tură iar la final aflăm dacă valoarea VO2Max a crescut, precum și ce efect anaerobic/aerobic a avut antrenamentul dat.

Personal records stochează câteva recorduri personale simple: cea mai lungă tură, cel mai bun timp pe 40 km, cea mai mare altitudine urcată într-o tură și cea mai mare valoare a puterii pe 20 minute.

Training zones ne dă acces să vedem și să configurăm cele 5 zone de puls și cele 7 zone de putere. Tot aici putem introduce manual valorile pentru FTP, HR maxim și Lactate Threshold, dar putem alege și calculul automat al acestora. Datele de aici sunt foarte utile când e vorba de antrenamentele cu intervale, deci e recomandat să fie cât mai corecte. Dacă avem informații precise despre zonele noastre de puls și de putere în urma unor analize medicale complexe, le putem edita așa cum dorim.

Power curve ne arată pentru prima oară pe un Edge curba de putere, un instrument foarte important pentru cicliștii serioși ce ne informează despre puterea maximă ce o putem susține timp de 1, 2, 5, 10, 20, 30 de secunde, 1, 2, 5, 10, 20, 30 de minute și 1 sau 2 ore. Teoretic menținând puterea respectivă putem să ne asigurăm că dăm tot ce putem pe intervalul respectiv de timp, mergând constant. E un lucru folosit extrem de des de sportivii de performanță. Curba o putem vedea și grafic, pe un interval de 1 an, 3 luni sau o lună.

User profile ne permite să alegem sexul, anul nașterii, înălțimea și greutatea. Trebuie precizat că greutatea se sincronizează automat cu Connect, astfel că dacă avem un cântar smart cum e cel Garmin ce introduce automat greutatea în Connect sau dacă o schimbăm noi manual pe pagina de internet, o vom regăsi și aici schimbată după prima sincronizare.

Alte funcții și opțiuni

History prezintă istoria turelor și numărul total de km efectuați la fiecare profil de activitate. Datorită noii funcții de sincronizare între dispozitivele Garmin Physio TrueUp, putem vedea în meniuri separate doar turele de bicicletă făcute cu Edge-ul – Rides sau toate activitățile, inclusiv cele de alergare, înot sau alte sporturi, făcute cu alt dispozitiv cum ar fi un ceas Forerunner sau Fenix. Pentru fiecare activitate putem vedea:

  • summary – un sumar al datelor principale
  • map – harta traseului urmat
  • elevation – profilul de altitudine al traseului
  • laps – durata fiecărei ture
  • training effect – eficiența aerobică și anaerobică a antrenamentului
  • time in zone – timpul petrecut în fiecare zonă de puls și de putere (dacă există un powermetru instalat)

Safety & tracking include niște funcții utile în special pentru securitatea proprie, care pot fi considerate deranjante de unii utilizatori dar eu personal le consider foarte bune.

  • incident detection trimite un mesaj automat către maxim 3 numere de telefon alese ca emergency contacts. Alegerea numerelor se face în aplicația Garmin Connect și se sugerează să se facă la inițializarea computerului. În cazul în care Edge sesizează o frânare bruscă sau o răsturnare, trimite un mesaj text cu o informare de posibil incident către numerele alese, împreună cu coordonatele. Avertizarea poate fi oprită în 30 de secunde, atât de pe computer cât și de pe telefon. Contactele se regăsesc și în meniul Emergency contacts dar se pot schimba doar de pe telefon.
  • get assistance face cam același lucru dar la cerere, de exemplu dacă ni se face rău sau avem o problemă ce nu implică un accident.
  • group track permite ca mai mulți utilizatori de computere Garmin compatibile să se vadă unii pe alții pe hartă și să comunice prin mesaje rapide. Deși mi-am propus de multă vreme să testez această funcție, recunosc că nu am reușit, dar pare într-adevăr una utilă.
  • bike alarm este o alarmă utilă când lăsăm bicicleta singură pentru câteva zeci de secunde. O activăm rapid iar în cazul în care bicicleta e mișcată, alarma se declanșează sonor atât pe computer cât și ca notificare pe telefon. Pentru a o opri sau dezactiva e nevoie de un cod PIN ce se introduce la activarea funcției, de obicei la inițializarea computerului.

Battery save mode este un mod de funcționare ce permite prelungirea cu mult a duratei de viață a bateriei. Printre altele, ecranul este oprit și pornește la o simplă atingere de buton sau de ecran (în cazul 830).

Extended display mode e o funcție ce permite computerului Edge să funcționeze ca display pentru datele de pe un ceas compatibil, cum e seria Fenix 5. Astfel, înregistrarea turei are loc pe ceas iar pe ecranul Edge-ului sunt afișate fix aceleași câmpuri de date cu cele ale ceasului, plus două câmpuri suplimentare: Multisport Time și Lap Time. Funcția este concepută pentru sporturi cu mai multe discipline, cum e triatlonul, unde ceasul e folosit în modul multisport pentru a înregistra toată competiția iar la partea de bicicletă acesta nu mai trebuie dat jos de pe mână. Schimbarea paginilor de date de pe ceas le schimbă și pe cele de pe Edge iar o mare parte din funcțiile Edge rămân disponibile.

Aplicațiile Connect IQ

În continuare ceea ce face ca dispozitivele Garmin să fie mult în fața concurenței este posibilitatea de a adăuga funcționalități noi cu ajutorul aplicațiilor Connect IQ. Acestea se încarcă de pe pagina specială tip Market și sunt de multe feluri, de la aplicații complete de antrenament și orientare, sporturi noi sau ecrane grafice interesante până la metrici noi, pratic posibilitățile sunt nelimitate. Majoritatea aplicațiilor sunt gratuite, dar unele necesită plată pentru activare sau chiar un abonament. Edge 530/830 vine cu câteva preîncărcate: Strava Routes, Best Bike Split și Trailforks, dar nu este obiectul acestei prezentări să analizăm aceste aplicații deoarece fiecare e foarte complexă în parte. Eu folosesc mult aplicația de antrenament pe bază de putere XERT, care funcționează cu abonament lunar sau anual.

Există mai multe tipuri de aplicații Connect IQ, în funcție de complexitate:

  • câmpuri de date sunt exact ceea ce par, adică câmpuri de date numerice sau grafice care se pot configura să fie afișate în locul celor standard. Există câmpuri simple care se pot afișa în locul celor numerice, chiar și cu 10 active odată, dar și câmpuri care necesită mai mult spațiu pe ecran. Unele câmpuri folosesc tot ecranul. Trebuie studiată documentația fiecăruia pentru a vedea cum se folosesc.
  • widgets sunt niște mini-aplicații suplimentare ce pot să fie accesate și în timpul funcționării înregistrării standard și chiar și a altor aplicații. Acestea se accesează din meniul Status (săgeată în sus pe 530 sau tras în jos pe 830). Computerul vine cu widget-uri pentru meteo și segmente Strava instalate dar pot fi adăugate și altele
  • aplicațiile sunt cele mai complexe și le regăsim în meniul IQ de pe ecranul principal. Acestea practic preiau cu totul funcționalitatea computerului, peste modul său de funcționare din fabricație. După cum spuneam mai sus, eu folosesc aplicația XERT Player pentru antrenamente ghidate pe bază de putere, cu abonament lunar. Există o mulțime de alte aplicații, majoritatea gratuite, ce pot fi utile.

Concluzie

Aș putea să scriu mult mai multe despre fiecare funcționalitate a computerelor Edge, acestea sunt dispozitive făcute pentru ca fiecare ciclist să regăsească în ele ce are nevoie. Noile 530/830 aduc multe îmbunătățiri, amintite la începutul articolului, dintre care le mai remarc o dată pe cele mai importante: putere de calcul mărită, baterie cu autonomie mult mai bună și ecran mai performant și mai mare. Totuși s-ar putea să nu fie potrivite pentru oricine, deoarece cu siguranță sunt și cicliști ce își doresc ceva mai simplu, înregistrarea datelor principale și afișarea câtorva valori, pentru aceștia există Edge 130. Iar pentru cei ce vor un ecran mare, la nivel de smartphone, există în gamă modelul Edge 1030. Concluzia e că odată cu adăugarea modelelor 530 și 830, gama Edge x30 de la Garmin e completă și oferă tot ce se poate în acest domeniu pentru o gamă largă de pretenții și de bugete.

Primite la test de la Trisport, importator autorizat Garmin, disponibile la toți distribuitorii autorizați Garmin.

Preț: Edge 530 – 1449/1779/1949 lei, Edge 830 – 1949/2299/2399 lei

prețul este pentru computerul simplu/pachet MTB/pachet Performance

pachetul MTB conține husă, telecomandă și suport special MTB

pachetul Performance conține senzorii de puls, viteză și cadență

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Salutare,

    "În plus, noul senzor de viteză se pare că are o memorie internă ce păstrează distanța parcursă chiar și dacă computerul Edge e deconectat, așa că dacă am uitat computerul acasă sau s-a terminat bateria rămânem cu distanța parcursă memorată."

    Ai incercat/reusit sa conectezi senzorul de viteza(2) in Garmin Connect?
    De fiecare data cand am incercat ajung intr-un "pairing" failed. Am incercat pe 3 telefoane android cu acelasi rezultat

    https://photos.app.goo.gl/dwru8KRTr6rxP88k9

    Mersi!

    • Ai încercat cu el pe masă sau cu el pe roata ce se învârte? El intră în standby dacă nu se rotește, o idee ar fi să încerci în timp ce se rotește, după vreo 10 secunde de când începe.

      • Am facut totul ca la carte - am invartit roata ca sa il "trezesc", clipeste o data rosu si apoi de 5 ori verde si apliatia GC il detecteaza ca si SpeedSensor2, cu tot cu poza lui.
        Doar ca moare la partea de pairing - dupa ce pare ca se conecteaza apare Pairing Failed.
        Am trimis intre timp intrebari si la Garmin Support, sa vedem daca si ce iese de acolo.

    • Nu, din păcate n-am încercat, mi s-a părut o funcție lipsită de interes practic și nu mi-am prea bătut capul cu ea... :)

      • La ture nu uit sa iau Edge-ul cu mine.
        Dar, pentru a contoriza cei ~10km zilnici spre/dinspre munca, fara sa mai iau si Edge-ul dupa mine, mi s-a parut foarte interesanta optiunea.

        In plus, probabil defect profesional - daca zice ca are un feature, trebuie testat si verificat cum functioneaza(sau nu ;))) )

  • Foarte bună și utilă prezentarea! De multă vreme nu am mai citit un articol atât de bine documentat. Mulțumesc, Horațiu!

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma