Categorii: Diverse

Test – produse de întreținere GT85

Întreținerea bicicletei este la fel de importantă ca întreținerea unei mașini. Vrei să te țină cât mai mult? Vrei să schimbi consumabilele cât mai rar? Trebuie să îngrijești bicicleta și să o menții curată. Avantajul nu este doar financiar, faptul că se uzează mai greu componentele, dar vei obține și performanță mai mare din partea bicicletei. Nu în ultimul rând, bicicleta va arăta mult mai bine când este curată. Cea mai importantă piesă de pe bicicleta, după care se poate chiar judeca nivelul de întreținere, este lanțul. Dacă este curat, strălucitor și lubrifiat, mai mult ca sigur că și restul bicicletei este la fel de îngrijit.

De la Rovelo Biciclete am primit la test o serie de produse de întreținere de la GT85, gamă creată special pentru biciclete. GT85 este o marcă britanică ce a luat naștere în anii ’80. Este un produs special în sensul că a fost creat de oameni pasionați de  ceea ce făceau. John Chapman și-a dat seama că este nevoie de un lubrifiant mai bun față de ce exista pe piață la vremea respectivă. Trebuia ceva pe care să-l poată folosi cu încredere nu doar la compania sa de transporturi ci pe care îl putea recomanda și colegilor lui de echipă de la British Motor Racing, una din marile sale pasiuni. Pentru a oferi caracter, dar și un element specific de identificare, Chapman a inclus uleiul de levănțică în produsele sale. Pare un detaliu nesemnificativ însă puține lucruri sunt mai plăcute decât o bicicletă curată, dar și parfumată. Acest lucru l-am simțit și apreciat de fiecare dată când am folosit produsele GT85.

Seria GT85 Bike conține 6+1 produse pentru întreținerea bicicletei. Este vorba de două tipuri de ulei pentru lanț – uscat și umed (se referă la condițiile meteo), un degresant universal, un degresant pentru discurile de frână, un spray cu silicon și șamponul. Al 7lea produs este lubrifiantul universal GT85 cu PTFE (Teflon).

Vital pentru bicicleta este uleiul de lanț. Fără ulei pe lanț o bicicleta nu doar că scârțâie îngrozitor, dar și lanțul se uzează cu o viteză mult mai mare. Pe de altă parte prea mult ulei pe lanț, sau un ulei de slabă calitate, îl va îmbâcsi și va deveni mult mai greu, spre imposibil, de curățat în viitor.

Uleiul GT85 pentru condiții uscate este un ulei subțire, discret, făcut să funcționeze bine când nu plouă. L-am testat destul de mult, inclusiv la maratonul pe etape Mitas 4 Islands MTB din Croația la care am participat în aprilie. Dezavantajul uleiurilor pentru uscat este că unele sunt prea “discrete” și dispar de pe lanț foarte repede, unele chiar și în câțiva zeci de kilometri. Mai mult, dacă este zi cu soare, dar totuși traversezi unul-două râuri, sigur va fi nevoie peste doar câțiva kilometri să mai pui un strat de ulei.

Dar uleiul pentru uscat de la GT85 s-a descurcat bine. La concursul din Croația aplicam zilnic în fiecare seară după fiecare etapă, după ce spălam bicicleta. Iar în timpul concursului uleiul ținea bine 70-80 km de pedalat în condiții extreme, de concurs, dar pe uscat. L-am folosit și pe lanțul cursierei cu care fac ture de antrenament de 60 km plus indoor pe rulou. Personal consider că s-a ținut bine. Cert este că lanțul nu apucă să scârțâie, dar și pentru că acesta este spălat aproape săptămânal.

Uleiul GT85 pentru ud s-a ținut la fel de bine. Proba de foc a fost pe Transfăgărășan în mai. Fiind prognoză de ploaie pentru respectiva zi, bicicleta a fost „echipată” preventiv cu acest ulei pentru ud. La jumătatea cățărării spre Bâlea Cascadă a început ploaia, așa că urcarea s-a încheiat la cascadă. Întreaga coborâre s-a făcut pe torențială la 10 grade, plus alți zeci de kilometri pe DN1 înapoi spre pensiune. De-a lungul întregului traseu lanțul nu a scârțâit. La finiș lanțul era murdar și negru însă pe degete încă se simțea uleiul aderent.

Următorul produs încercat a fost degresantul GT85 Disc Brake Cleaner pentru discurile de frână. În general nu folosesc așa ceva pentru că nu am avut nevoie. Discurile de frână la bicicletele pe care le folosesc, aparent se curăță foarte bine săptămânal când le spăl cu șampon de bicicletă. La un concurs însă, la Maratonul Vinului mai precis, am simțit frâna pe față fiind extrem de slabă și ineficientă. Din 70-80% cât ar fi trebuie să aibă randament, dacă ajungea la 40-50%. Așa că după concurs și după spălarea bicicletei, am degresat discurile cu acest spray. Nu are rost să mai spun cum se simțeau frânele după. „Înghețau” este puțin spus. Deci da, funcționează.

GT85 Silocone Shine este un produs mai de nișă. Poți trăi și fără el. Însă cu el bicicleta va arăta mult bine. Ajută în plus și la conservarea culorilor sau a părților din cauciuc, plastic sau piele artificială. Siliconul este un produs pentru „detailing”, iar rolul său este ca la mașini, să le facă să arate și mai frumos. La bicicletă îl poți aplica pe toate suprafețele cu excepția discurilor de frână și brațelor culisante de la suspensii. Totul va străluci mult mai frumos. Dacă îl folosești de la început, de când este bicicleta nouă, culorile vii ale cadrului, componentelor și șeii vor rezista mai mult în timp.

Șamponul GT85 mi-a plăcut mult. Nu doar parfumul de levănțică mi-a plăcut ci faptul că este unul din puținele șampane active pentru bicicletă. Desigur, nu vei vedea imaginea de la spălătoria auto unde mașina este acoperita în întregime de spumă. Pulverizat pe bicicletă, acest șampon produce spumă când clătești bicicleta. Rezultatele sunt foarte bune indiferent dacă spălarea o faci cu burete și găleată sau cu un curățitor cu presiune.

Lubrifiantul universal GT85 cu PTFE este și acesta eficient. Am rămas chiar surprins când, după ce l-am aplicat pe câteva șuruburi ruginite la o pedală, rugina a dispărut în câteva minute. Desigur, era rugină superficială, dar efectul a fost clar. L-am folosit cu succes pentru lubrifierea pivoților la schimbătoarele de viteze, la pedale și mai ales la degriparea șuruburilor plăcuțelor din talpa pantofilor de ciclism.

Produsele GT85 mi-au plăcut și le-am găsit eficiente. Cel mai mare semn de întrebare a fost la lubrifianții pentru ud și uscat însă aceștia s-au comportat peste așteptări. Mi-a plăcut și că în ulei este integrat parfumul de levănțică ce se împrăștie apoi în toată casa. Preferatul a fost șamponul care nu doar că și acesta lasă pe bicicletă un parfum de levănțică după ce bicicleta se uscă, dar spuma activă „curăță vizibil” dacă este să parafrazăm reclamele la pastele de dinți.

  • GT85 – Lubrifiant cu PTFE – 17 lei
  • GT85 – Silicon – 26 lei
  • GT85 – BIKE WASH Sampon – 29 lei
  • GT85 – Solutie curatare frane – 29 lei
  • GT85 – Degresant – 32 lei
  • GT85 – Ulei lant vreme uscata/umeda 80ml – 35 lei
  • Importator – Rovelo Biciclete
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma