Categorii: Diverse

Test – levier Tyrekey

Levierele pentru dejantat anvelopa de pe bicicletă le considerăm poate niște obiecte cât se poate de banale. Până la urmă ce au de făcut decât să dea jos cauciucul? Și totuși iată că niște oameni s-au gândit să le facă mai bune. Defapt să “îl” facă pentru ca în viziunea celor de la Tyrekey este suficient un singur levier pentru scos și pus anvelopa pe jantă.

Tyrekey este un levier cu o formă specială, nouă, despre care producătorul spune că este mult mai bun decât ce foloseam până acum, fiind util în două situații. Pe de o parte ajută să nu „ciupești” camera atunci când pui sau scoți cauciucul de pe jantă, iar pe de altă parte ajută la instalarea anvelopelor „încăpățânate”, care intră greu pe jantă. Tyrekey este momentan disponibil doar pentru roțile de cursieră.

Tyrekey este fabricat în Anglia, dintr-un material plastic rigid și care se îndoaie foarte puțin. Însăși modul cum este utilizat și anume diferit față de levierele clasice, face ca Tyrekey să nu se îndoaie. Greutatea noului levier este de doar 21 grame, mai puțin decât o pereche normală de leviere care cântărește în jur de 28 grame. Dimensiunile sunt de 148 x 48 x 6mm, așadar intră fără probleme și într-o gentuță de șa de dimensiuni mici.

Pentru prima situație, cea în care scoți anvelopa de pe jantă, Tyrekey este folosit prin culisare sau alunecare. În general pentru operația asta ai nevoie de două leviere, însă un singur Tyrekey este suficient. Ce trebuie să faci mai întâi este ca după dezumflarea completă a roții să poziționezi cauciucul în canalul mai adânc din mijlocul jantei.

După care introduci levierul Tyrekey dedesubtul anvelopei și începi mișcarea continuă de-a lungu jantei. Tyrekey este dotat cu crestătură cu o formă specială. Aceasta ajută la o alunecare destul de lină a levierului de-a lungul jantei, similar cu procedeul pe care îl vezi la vulcanizările auto când anvelopa este scoasă de pe jantă. Acest mod de detașare a cauciucului face ca șansele să ciupești camera, dacă nu folosești tubeless, să fie aproape zero.

A doua situație este și cea mai importantă și anume instalarea anvelopelor dificile pe jantă. Există suficient de multe cauciucuri care, fiind mai strâmte, se inserează greu sau chiar foarte greu pe janta de cursieră. Cu Tyrekey am aflat că operația asta devine extrem de ușoară. Tot ce trebuie să faci este să instalezi o latură a talonului anvelopei și apoi pe a doua până când anvelopa se întinde la maxim. De aici greul îl preia Tyrekey.

Levierul se fixează cu „gheara” peste anvelopă după care începi să miști centimetru cu centimetru, sau chiar mai puțin dacă anvelopa este strâmtă, introducând ușor cauciucul în jantă. Dacă nu folosești roți tubeless, camera de la interior este tot timpul protejată pentru că Tyrekey acționează doar pe exteriorul roții. Până și cele mai încăpățânate cauciucuri nu se pot împotrivi modului de instalare folosit de Tyrekey, iar cel mai frumos este faptul că nici nu pare ca anvelopa să fie întinsă prea mult. În timp ce cu levierele clasice împingi din exterior spre interior, Tyrekey este folosit exclusiv la exteriorul anvelopei.

Tyrekey ne-a plăcut extrem de mult și îl recomandăm cu căldură. Funcționează întocmai “ca în reclamă” și cu siguranță vom continua să-l folosim de acum înainte. Producătorul anunță că se lucrează și la o versiune pentru anvelopele de mtb.

  • Greutate măsurată: 21 g
  • Dimensiuni: 148 x 48 x 6 mm
  • Preț: 8,99 £ + 3,50 £ livrare
  • Producător: Tyrekey

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma