Categorii: Trasee bicicleta

Turultrans – ghidul complet, partea a 2a

La începutul lunii septembrie 2014 Freerider a plecat într-o tură de cicloturism pe care am numit-o Turultrans. Turultrans a presupus unirea celor două drumuri asfaltate alpine, Transfăgărăşan şi Transalpina, într-o singură tură de 4 zile. Ştim că nu este prima dată când se face această excursie însă de cele mai multe ori tura este realizată de ciclişti în regim de „personal best” când cei peste 400 km sunt doriţi a fi parcurşi în mai puţin de 20 sau 24 de ore. Noi nu ne-am dorit să facem un concurs ci mai degrabă să realizam o tură de cicloturism accesibilă oricui dispune de puţină voinţă şi un antrenament mediu.

Întrucât acest articol ghid este destul de stufos am ales să-l publicăm în două părţi. În prima parte am vorbit despre pregătirile de acasă, din faţa calculatorului, alegerea traseului, bicicletele şi echipamentul folosit, cazarea din fiecare seară, hrana de peste zi şi nutriţia sportivă care a ajutat când ne era mai greu. Partea întâi o puteţi citi aici.

În partea a 2a de azi povestim despre traseu, cum a fost în fiecare zi, statisticile fiecărei zile şi care au fost provocările peste care a trebuit să trecem.

Ziua 1 Curtea de Argeş – Novaci

Ziua întâi a început cu entuziasm şi un optimism excelent. Vremea era foarte bună, iar noi aveam să parcurgem un drum nou pe care nu-l experimentasem decât din satelit cu Google Earth. Punctul terminus al primei zile urma să fie Novaci, la poalele Transalpinei. Am ieşit repede din Curtea de Argeş si, evident, au început şi căţărările. Însă ne simţeam atât de bine încât nici nu ne-am dat seama când am parcurs cei 35 km până la intrarea în Râmnicu Vâlcea. Aici ne-am oprit pentru o pauză de cafea şi cozonac la Boromir, la intersecţia Târgu Jiu – Râmnicu Vâlcea. Poate o intersecţie nu este chiar locul ideal pentru o cafea însă s-a potrivit de minune spiritului globetrotter care ne-a caracterizat în cele 4 zile ale turului.

Am continuat apoi spre Horezu părăsind DN64 şi intrând pe un drum mai plăcut şi mai puţin circulat DJ650 până la Băile Govora. Şi aici atmosfera era liniştită, iar după o scurtă pauză la o farmacie ne-am continuat drumul pe DN67. Ajunşi în Horezu am părăsit DN-ul şi am intrat aproape imediat pe DJ665 cu direcţia Polovragi şi Novaci. Ne-am bucurat la început că tocmai se lucra la drum asfaltându-se de zor pentru că în doar 6 km asfaltul a dispărut fiind înlocuit de zone răzuite şi pregătite pentru asfaltare. Situaţia s-a agravat în curând întrucât drumul aproape că s-a transformat în forestier. Se vedea că este pregătit pentru a fi asfaltat însă calitatea era groaznică. Pune la socoteală şi căţărările ce trebuiau făcute şi faptul că noi eram pe roţi înguste de cursieră şi rezultă că am parcurs cei 18 km, până când am reintrat pe asfalt bun, în nu mai puţin de 2 ore. Pentru viitor însă această rută va fi numai bună întrucât peisajul este pitoresc, iar asfaltul va fi perfect.

Cine este familiarizat cu drumurile Patriei ştie că şoseaua Polovragi – Novaci (DJ665) este superbă însă deloc uşoară pentru pedalat. O ţii în continuu în urcări şi coborâri care mai decare mai abrupte. Mai sunt însă doar 15 km din cei 115, aşadar ştiind că la finiş te aşteaptă o masă bună, un dus fierbinte şi un pat confortabil vei prinde forţe de care uitasei că le mai ai.

Finalul zilei ne regăseşte în Novaci unde am înnoptat la casa Leuştean. Nu oferă şi masă însă dacă rezervarea o faci din timp oamenii sunt primitori, se organizează şi oferă şi masă.

Ziua 1: Curtea de Argeş – Novaci
Lungime: 115 km
Diferenţă de nivel: 1.470 m (Bikemap.net)
Rampă maximă: 19,8 %
Rampă medie: 2,9 %
Altitudine maximă: 671 m
Kilocalorii: 3.583
Timp: 6 ore 37 minute
Timp cu pauze: 10 ore 36 minute
Download track GPS şi puncte de interes

Ziua 2 Novaci – Şugag

Ziua a 2a urma să ne ofere traversarea Transalpinei. Drumul alpin care te urcă la peste 2.000 m mai fusese făcut de câţiva dintre noi însă niciodată pe cursieră. Ştiind şi că urcarea începe cu o căţărare continuă de 20 km până în Rânca ziua a fost începută precaut şi fără grabă. Vremea se anunţa acceptabilă însă spre prânz părea că va ploua puţin. Nu aveam cum să mergem grupaţi pe această căţărare, fiecare cu ritmul, bicicleta şi bagajul său, aşa că ne-am impus un ritm şi am început să învârtim la pedale. Planul era făcut, orele estimate aşa că nu aveam motive de îngrijorare. Doar norii dinspre pasul Urdele nu anunţau nimic bun aşa cum s-a şi dovedit.

După patru ore de urcare ajungem într-un final la Rânca unde facem o scurtă pauză pentru masă şi hidratare. Eram cam pe fugă fiind constant ameninţaţi de norii negrii, neştiind dacă au de gând să dispară sau să ne plouă. Am aflat 1,5 ore mai târziu, în pasul Urdele, la 2.120 m altitudine şi la doar 5 grade unde ne-a întâmpinat o ceaţă s-o tai cu cuţitul şi o ploaie rece ca gheaţa. A fost totuşi bine pentru că eram încă pe urcare şi încălziţi. Iar norocul a fost totuşi de partea noastră întrucât, odată cu începerea coborârii, s-a oprit şi ploaia. Asta nu înseamnă însă că nu ne-au clănţănit dinţii până jos la Obârşia Lotrului unde am mai făcut o pauză, de data asta mai lungă la restaurantul de la cabană.

Odihniţi, cu rezervoarele pline şi cu vremea acum de partea noastră am părăsit Obârşia Lotrului în urcare însă doar pentru 7 km şi aproximativ 400 m diferenţă de nivel după care nu am mai avut decât coborâre până în Şugag unde am înnoptat la Pensiunea Valea Frumoasei. După două zile de pedalat în total peste 200 km cu o diferenţă de nivel de peste 3.700 m ne simţeam încă foarte bine însă nimic nu avea să ne pregătească pentru ziua 3, aparent o simplă traversare între cele două Trans-uri.

Ziua 2: Novaci – Şugag
Lungime: 110 km
Diferenţă de nivel: 2.880 m (Bikemap.net)
Rampă maximă: 15,5 %
Rampă medie: 5,3 %
Altitudine maximă: 2.120 m
Kilocalorii: 3.665
Timp: 8 ore 35 minute
Timp cu pauze: 15 ore 48 minute
Download track GPS şi puncte de interes

Ziua 3 Şugag – Cârţişoara

A 3a zi a expediţiei a fost superbă, dar şi cea mai grea. A fost o noutate pentru toţi oferindu-ne căţărări şi peisaje de poveste. Noutatea absolută a fost căţărarea de la Jina. Nici nu am ieşit bine dimineaţa din pensiune că am si dat peste o urcare demnă de Trans. Căţărarea spre Jina a avut în jur de 7 km şi o diferenţă de nivel de peste 500m cu o rampă maximă de 18%. A fost greu, dar frumos, efortul fiindu-ne răsplătit cu un peisaj pitoresc sus în Jina. Spuneam mai devreme că ziua 3 a fost, surprinzător, cea mai grea. Nu ne aşteptam ca un drum fără nici o căţărare serioasă să ne obosească atât de mult. Se pare însă că explicaţia este totuşi simplă. Deşi după Jina restul drumului pare a fi doar la vale toţi cei peste 100 km sunt tot timpul în sus şi în jos, fără pauze, fără respiro. La asta s-au mai adăugat încă două lucruri care ne-au pus seara pe butuci: o masă de prânz prea copioasă şi simplul fapt că eram în ziua 3 de pedalat, zi când au început să se simtă kilometrii.

Drumul ne-a purtat şi pe lângă Mărginimea Sibiului, ba am trecut chiar şi pe lângă punctul unde maratonul Geiger MTB Challenge părăseşte asfaltul şi intră în pădure pentru ca într-un târziu să ajungem în Cisnădie şi apoi în Tălmaciu unde am traversat Valea Oltului pentru a continua spre Avrig unde am ajuns în jurul orei 18. De aici nu am mai avut opţiuni pentru drumuri asfaltate slab circulate aşa că a trebuit să ne continuam traseul pe DN1 Sibiu-Braşov. Fiind însă seară traficul nu a fost de speriat ajungând în jurul orelor 20 în Cârţişoara, la poalele Făgăraşului şi Transfăgărăşanului.

În Cârţişoara exista mai multe opţiuni de cazare însă printre puţinele care oferă şi masă este Pensiunea Duşe unde am înnoptat şi noi.

Ziua 3: Şugag – Cârţişoara
Lungime: 124 km
Diferenţă de nivel: 1.250m (Bikemap.net)
Rampă maximă: 18 %
Rampă medie: 2,8 %
Altitudine maximă: 979 m
Kilocalorii: 2.992
Timp: 7 ore 18 minute
Timp cu pauze: 11 ore 4 minute
Download track GPS şi puncte de interes

Ziua 4 Cârţişoara – Curtea de Argeş

Ultima zi a turului nu avea să fie nici pe departe plictisitoare. Urma să traversăm munţii Făgăraş. Transfăgărăşanul îl făcusem de mai multe ori însă din nou, niciodată pe cursieră şi cu ceva bagaje după mine. Aşadar am plecat din nou precaut căutând să-mi dozez forţele cât mai bine şi fixându-mi obiective cât mai apropiate.

Primul a fost Bâlea Cascadă unde am ajuns după 18 km şi 3 ore de pedalare. Ne-am oprit pentru un espresso dublu făcându-ne curaj pentru ce avea sa urmeze, măreţul Transfăgărăşan. Deşi este o căţărare apreciabilă, fiind totuşi un drum mult mai familiar decât Transalpina, Transfăgărăşanul pare mult mai uşor. Fără să ne dăm seama am ajuns la Bâlea Lac după alţi 13 km şi două ore de pedalat. Din Cârţişoara până la Lac am urcat 2.147 m potrivit Google Earth.

De la cabana Bâlea Lac, după ce trecem prin tunel, toată lumea ştie că nu mai este decât coborâre până înapoi în Curtea de Argeş. Sigur, mai sunt ceva urcări în special după ce ajungem la coada lacului de acumulare Vidraru. Cât durează înconjurul lacului pe partea stângă, drumul urcă şi coboară constant însă de la baraj coborârea devine evidentă. Cinci ore mai târziu ne regăseam înapoi în Curtea de Argeş, locul de unde plecam în „epica” aventură acum 4 zile.

Ziua 4: Cârţişoara – Curtea de Argeş
Lungime: 118 km
Diferenţă de nivel: 2.390 m (Bikemap.net)
Rampă maximă: 27 %
Rampă medie: 7,2 %
Altitudine maximă: 2.212 m
Kilocalorii: 3.101
Timp: 7 ore 23 minute
Timp cu pauze: 11 ore 21 minute
Download track GPS şi puncte de interes

Fără să greşim putem spune că Turultrans 2014 a fost o excursie perfectă. Cu mici excepţii vremea a fost foarte bună, traseul l-am respectat în întregime, nu au existat evenimente rutiere nedorite, doar două pene în total, peisajul a fost superb, iar compania mai mult decât selectă. Urmează acum planurile pentru ediţia 2015 când poate vom include şi Valea Jiului.

Foto: Cătălina Şaptelei, Dan Mazilu, Len Corciovei, Sandu Marin.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Salut! In primul rand felicitari si respect maxim din partea noastra(3 pustani trecuti de 18ani :D ). Foarte tare excursia voastra, posibil sa ne fi intalnit pe Trans.. La inceput de septembrie am facut si noi ,,c-am aceasi tura ''. Avem si dovada: https://www.youtube.com/watch?v=mY1zEkibTdY ..e facut cu telefonul, am improvizat o prindere pe casca pt coborari :D Speram sa va placa ce a iesit.

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma