Categorii: Trasee bicicleta

170 km de cicloturism la poalele Făgărașului

În toamna lui 2018, la invitația celor de la Martin Velo Sport, am documentat un traseu de cicloturism. Firma se ocupă de comercializarea remorcilor de bicicletă pentru copii, iar acest traseu este cât se poate de potrivit pentru a te plimba cu bicicleta alături de cei mici, fie pe bicicletele lor fie în remorci dacă sunt și mai mici.

Pe scurt, traseul este excelent și foarte liniștit din punct de vedere al traficului motorizat. Cei 173 de kilometri mai precis, pornesc din Zărnești și sfârșesc tocmai în Păltiniș, lângă Sibiu. Dacă veți downloada track-ul acestui traseu veți observa că este împărțit în trei secțiuni. Noi am documentat doar partea din mijloc, cu o lungime de 63 km, pentru că este zona cea mai “sălbatică”, cea mai mare parte din drum făcându-se pe forestiere. Traseul face parte dintr-o rețea de drumuri care merge pe la poalele Făgărașilor în jurul curbei de nivel de 600 m. Drumurile sunt în stare faorte bună, dar ocazional, după ploaie poți întâlni și noroi.

În zonele cele mai izolate ale drumului, mai precis între Recea și Avrig, sunt șanse să te întâlnești cu animale sălbatice cum ar fi urși, însă localnicii ne-au asigurat că șansele sunt foarte mici. Este bine de știut că urșii din această parte sunt sălbatici, nedomesticiti și neobișnuiți cu omul. Asta înseamnă că te vor simți de la distanță și nu vor dori să fie în preajma ta. Fiind pe bicicletă, din cauza zgomotului făcut nu vei avea cum să suprinzi și să sperii animalele. Până te vei apropia, ele vor fi demult plecate. Noi nu ne-am întâlnit cu Moș Martin și, poate mai important, nici cu câini de stână sau vagabonzi pentru că după data de 10 iunie turmele urcă la munte. Altfel, este posibil să întâlnești căprioare multe, acvile țipătoare, cocoși de munte, iepuri, mistreți sunt de asemenea, dar și aceștia nu se arată ziua potrivit celor de la Martin Velo.

Celelalte două secțiuni din traseu se desfășoară pe drumuri asfaltate naționale cu trafic redus sau drumuri județene cu trafic și mai redus. Întrucât am spus mai sus deja că vreo 60 km sunt pe forestier, este evident că bicicleta recomandată pentru acest traseu este fie clasicul mtb, fie bicicleta de trekking sau mai nou gravel bike-ul. Cum secțiunile sunt de 50, 63 și 60 km, traseul ar putea fi parcurs în 3 zile. Însă organizarea ți-o faci singur în funcție de nivelul grupului și dacă distanțele sunt prea mari, mai poți adăuga nopți întrucât de-a lungul celor 173 km vei întâlni multe posibilități de cazare și restaurante pe marginea drumului.

Excursia pornește din Zărnești. Aici poți ajunge cu mașina desigur, sau cu trenul. Secțiunea întâi a traseului se desfășoară între Zărnești și Recea. Distanța totală este de 50 km cu o diferență de nivel de doar 536 m. Deși din Zărnești pornești în urcare, mare parte din traseu este la vale, până în Șinca Veche. De aici începe iar urcare însă rampa medie este foarte mică, doar 1%. Vei pedala mai întâi pe DN 73A după care, începând cu Șinca Veche, intri pe DJ104A.

Google Street View
Google Street View
Google Street View
Google Street View

Cele mai importante localități prin care treci sunt: Zărnești, Poiana Mărului, Șinca Nouă, Șinca Veche, Mărgineni, Recea. Pe acastă sectiune drumul este în întregime asfaltat.

Următoarea secțiune este între Recea și Avrig. Avem o lungime de 63 km și 885 m diferență de nivel. Este cea mai frumoasă parte a traseului întrucât majoritatea se face pe drumuri forestiere, peste câmpii și prin păduri.

Pornind din Recea, traseul merge spre orașul Victoria, trecând prin mai multe sate cum ar fi Lisa sau Viștișoara. De la Victoria ajungi la Sumerna, un cătun la poalele muntelui, după care treci spre Valea Arpașului Mare și mai departe spre Arpășel și barajul Albota.

Între timp vei trece și pe lângă mănăstirea Sâmbăta. Din Victoria se continuă pe forestier spre Păstrăvăria Albota, mănăstirea Cârțișoara, după care mai departe spre Transfăgărășan pe care vei merge doar puțin. Aici în zonă poți face pauză o zi pentru a urca Transfăgărășanul până la Bâlea Lac. După Transfăgărășan continuăm pe forestiere spre Porumbacu de Sus pentru ca la final să ajungem în Avrig unde găsim alte posibilități de cazare.

Spre Păltiniș – Google Street View

Mai departe urmează ultima secțiune a traseului, Avrig – Păltiniș. Este și cea mai grea pentru că urcăm. Avem o lungime de 60 km cu 1600 m diferență de nivel, drum asfaltat pe DJ105G, DJ106C, D, A și la final puțin DJ106N. Dacă este prea mult pentru tine să pedalezi toată distanța dintr-un foc te poți opri în Cisnădie sau Rășinari pentru a mai sta o noapte. Cam din Rășinari începe urcarea, care până în Păltiniș are o lungime de 19 km, 1060 m diferență de nivel, 5% rampă medie și 17% rampă maximă.

Google Street View
Google Street View
Google Street View
Google Street View

În Păltiniș, la altitudinea de 1442 m, excursia noastră se încheie. Despre Păltiniș se spune că este stațiunea montană aflată la cea mai altitudine din țară deși Rânca din Gorj este la 1600 m. Dacă ai ajuns până în Păltiniș înseamna și că ai făcut și una din cele mai grele cățărari de asfalt de la noi.

Download track GPS.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Salut. Noi am fost pe data de 23 iulie 2018, iar forestierul era de nota 8, iar asta a fost dupa o lunga perioada de torentiale, daca mai tii minte. Vei mai intalni zone de noroi insa nu mari, iar majoritatea sectiunii de forestier este buna. Nu uita si despre canii de stana. După data de 10 iunie turmele urcă la munte.

    • Salut. Noi am fost pe data de 23 iulie 2018, iar forestierul era de nota 8, iar asta a fost dupa o lunga perioada de torentiale, daca mai tii minte. Vei mai intalni zone de noroi insa nu mari, iar majoritatea sectiunii de forestier este buna. Nu uita si despre canii de stana. După data de 10 iunie turmele urcă la munte.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma