Scari poate sa coboare oricine cu bicicleta. Si poate sa o faca in siguranta, fara sa imbratiseze asfaltul. Aici survine insa o intrebare : cat de corect cobori scarile, astfel incat sa afectezi cat mai putin bicicleta?
Se stie deja ca orice bicicleta exploatata incorect, chiar si pentru mici trick-uri, poate duce la degradarea rapida a acesteia. Mai ales cand vine vorba de coborat scari. Datorita faptului ca socurile sunt dese si scurte, sunt afectate atat rotile bicicletei cat si unele componente, precum schimbatorul de pinioane care poate suferi mici dereglaje sau pedalele daca sunt din plastic.
In acest tutorial iti vom explica o tehnica corecta de a aborda aceste coborari, fie ca le faci rapid, fie ca le faci la viteza redusa.
Coborarea scarilor cu viteza
Nu este nimic dificil in realizarea acestui trick, este importanta doar abordarea obstacolului. Pentru inceput va trebui sa rulezi la o viteza medie. Tine cont de faptul ca trick-ul este unul reusit daca bicicleta nu troncane in timpul coborarii scarilor si nici la aterizare.
Pentru a amortiza foarte bine, va trebui ca roata din fata sa ramana permanent paralela cu solul. Astfel, va trebui sa tragi de ghidon in momentul cand te apropii de scari. La inceput poti trage mai putin, ca in timp sa-ti perfectionezi tehnica. Sfatul nostru este sa incepi la trepte mai mici, deoarece exista doua riscuri majore la scarile mai mari :
1.Risti sa tragi prea putin de ghidon si sa cazi direct peste bicicleta.
2.Risti sa tragi prea mult de ghidon si sa cazi pe spate. Cu spatele de scari. Si crede-ne, ca este foarte dureros.
3.Te sfatuim sa porti neaparat o casca cand inveti acest trick, deoarece te scuteste de foarte multe alte complicatii.
Dupa ce tragi corespunzator de ghidon, ai sa observi ca roata de spate doar va sterge marginile scarilor, asadar troncanitul din timpul coborarii este eliminat.
Insa amortizarea este cea mai importanta : imediat ce roata de spate a atins solul, va trebui sa te apleci cu partea dorsala catre posteriorul bicicletei (fundul deasupra rotii), astfel incat sa atenuezi aterizarea si sa elimini zgomotele produse de schimbatorul de pinioane la impact. De asemenea va trebui sa flexezi si genunchii in momentul aterizarii. Nu folosi franele deloc, decat dupa ce te aflii cu ambele roti pe sol, adica dupa ce ai efectuat trick-ul.
Trick-ul este invatat pe deplin, atunci cand il executi cu anvelopele umflate la maxim iar zgomotele produse sunt aproape nule.
Coborarea scarilor cu viteza mica
Acest trick te poate ajuta si la munte, la coborarea unor pante foarte abrupte. Atat in terorie cat si in practica nu sunt foarte multe de realizat. Important este controlul bicicletei, pe care-l obtii daca-ti lasi toata greutatea corpului spre partea posterioara a bicicletei (fundul cat mai in spate). Bineinteles, proportional cu unghiul pantei pe care o cobori, trebuie sa fie si pozitia pe bicicleta.
Am vazut suficiente exemple de coborari abrupte care s-au soldat cu o cazatura zdravana. Secretul este cum spuneam si mai sus, plasarea greutatii corpului cat mai in spatele bicicletei posibil. Iar mainile tale vor trebui sa fie intinse la maxim pentru a-ti asigura controlul necesar.
Important : la coborarile cu viteza mica ai ocazia sa folosesti franele bicicletei. Si-ti recomandam s-o faci din plin. Cu cat tii franele mai apasate cu atat vei cobori cu viteza mai mica. Atentie insa sa nu-ti pierzi echilibrul de pe bicicleta. Pentru pantele foarte abrupte te sfatuim sa nu folosesti frana de fata decat moderat, deoarece exista riscul sa fi aruncat peste ghidon.
In teorie, oricine se descurca cu astfel de coborari. Aici, am incercat sa-ti oferim cat mai multe sfaturi despre controlul bicicletei in astfel de momente. Mult succes la antrenament si nu uita: casca te scapa de necazuri.
Pentru a intelege mai bine trick-ul, urmareste filmul de mai jos oferit de Freerider TV :
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…