Viața cu arc: merită upgrade-ul?

Amortizorul cu arc a fost prezent pe biciclete de munte încă de la apariția primelor full-suspension-uri, însă ulterior s-a făcut trecerea la amortizorul pe aer din considerente de greutate și de reglaje. Cu toate acestea, arcul rămâne și în ziua de astăzi prima opțiune pentru aplicațiile mai dificile, spre exemplu când te dai cu bicicleta pe un traseu foarte dificil. Cu toate acestea, ar trebui să știi că există rideri care folosesc arc pe biciclete full-suspension cu o cursă de 140 de mm sau ca în cazul de față, pe una cu o cursă de 150mm. Căci am instalat un Rock Shox Super Deluxe Coil Ultimate pe un Specialized Stumpjumper Evo LTD, cu mențiunea că producătorul indică utilizarea acestui amortizor pe bicicleta respectivă. În primă instanță nu aveam prea mari așteptări, mai ales că-n mintea mea era doar cursa mică a cadrului, iar instalarea unui astfel de amortizor mi se părea exagerată.

Așa arată un amortizor serios.

Dimensiunea amortizorului compatibilă cu acest cadru este 210x55mm (210mm fiind lungimea acestuia, iar 55mm fiind cursa de compresia a amortizorului – nu cursa suspensiei cadrului). Apoi, alegerea arcului se face cu ajutorul unui calculator, în funcție de greutatea ta, dimensiunea amortizorului și tipul suspensiei. A reieșit că am nevoie de un arc de 450 lbs. Asta înseamnă că ai nevoie de o forță de 450 lb pentru a comprima arcul cu aproximativ 1 inch, deoarece arcurile sunt liniare și nu progresive precum amortizoarele cu cameră de aer.

În spatele arcului se poate observa indicatorul de SAG. În stânga, cu maneta roșie, este setarea vitezei de revenire (rebound).

Din momentul în care te apuci să montezi amortizorul ai impresia că e aproape la fel de greu ca o furcă: aproximativ 900 de grame. Apoi, când îl demontezi pe cel pe aer, ai impresia că e construit din hârtie, căci nici măcar nu-i simți greutatea. Apoi tot ce-ți mai rămâne să-ți spui este: sper să merite upgrade-ul! Prin asta am trecut și eu, apoi m-am lamentat că o să-mi fie greu să mai urc cu bicicleta și tot felul de smiorcăieli care-i enervau pe cei din jur. Apoi am ieșit cu bicicleta la dat și toate lucrurile astea s-au oprit. Când am înțeles cât de mult s-a transformat bicicleta, nu a mai contat nimic din ceea ce spuneam mai devreme. Pur și simplu acum aveam o altă bicicletă, mult mai avansată decât cea anterioară, deși schimbasem doar arcul. Am înțeles cât de uimitoare este performanța unui amortizor cu arc, cât de sensibil este pe denivelări mici și cât de bine absoarbe denivelări mari. Toată bicicleta este per total mai hardcore și ai impresia că ai suspensie nemilitată pe spate. Mi-a plăcut atât de mult încât m-am gândit serios să montez chiar și o furcă cu arc. Nu-s multe din care să alegi și trebuie s-o faci cu cap, așadar mai aștept. Trecând mai departe, am ales un SAG de 30%, iar preload-ul se face facil, învârtind de un element care comprimă arcul. În momentul când setezi preload-ul acestui amortizor, de fapt setezi forța inițială necesară pentru a comprima arcul. Altfel spus, îl comprimi din prima. La polul opus, un arc care nu are preload-ul făcut corect, va juca în interiorul amortizorului. Dar nu face nimeni asta oricum, da?

Maneta de Lock-Out. În acest moment amortizorul este blocat. Cursa este infimă.
Reglajul Low Speed Compression. L-am setat pe mijloc. Cea mai bună alegere.

Odată ce-ți dai seama de lucrurile acestea începi să te joci cu reglaje. Din fericire, acest Super Deluxe Coil Ultimate are și blocaj, prin urmare urcările n-au fost atât de rele pe cât mi-am imaginat. O să ai ceva greutate în plus, dar eu consider că merită din multe puncte de vedere acest upgrade.

Arată mai agresiv cu arc, zic eu.

Apoi mai este prețul, nu chiar mic. Modelul acesta de amortizor are un preț de aproximativ 1.500 de lei, plus arcul care mai costă 150 de lei (prețurile diferă totuși în funcție de scopul utilizării). Cu toate acestea, aș recomanda oricând un arc celor care se dau mai mult la vale și nu au mari pretenții de cățărători și nici nu-s dependenți de Strava. Dacă ai norocul să ai o bicicletă de All-Mountain sau Enduro, care să fie compatibilă cu amortizor cu arc, eu cred că asta este următoarea cea mai bună investiție pe care o poți face. Verifică doar compatibilitățile și amortizoarele recomandate de producător.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

o săptămână in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma