UMF Freddy 2 2011

Yes i can! Cu siguranta asta si-a spus Freddy inainte de primul jump pe traseul de Freeride, pentru a se incuraja. Desi reprezinta entry-level-ul in gama bicicletelor de Freeride de la UMF, modelul Freddy 2 vine cu o echipare buna si in plus este gandit pentru cei cu bugete ceva mai reduse care vor sa faca primii pasi spre competitiile de sport extrem. Freddy este capabil, asadar tie iti ramane decizia de a alege dificultatea traseului.

Diferentele fata de modelul anului anterior pot fi rezumate la schimbarea catorva componente dar si la inlocuirea rulmentilor pentru bascula cu bucsi, deoarece cei de la UMF au considerat ca rulmentii sunt mai sensibili la fortele laterale care actioneaza asupra basculei. Doar timpul ne va spune insa, daca bucsile isi vor face bine treaba iar bascula nu va capata joc.

La capitolul greutate, Freddy a fost supus la o cura de slabire reusind sa scape de 1.6 kg. Astfel, noul Freddy 2 2011 cantareste 18,2 kg, o valoare ce reprezinta media segmentului de greutate al bicicletelor pentru Freeride si Bikepark-uri.

Cadru / Pe traseu

Pe traseele de Freeride, UMF Freddy ofera un control general bun. Te poti baza pe capacitatile acestui full suspension in special pe traseele tehnice, virajate. Isi aduc contributia in acest sens ghidonul foarte lat, tija de ghidon scurta care mentine un control agil al bicicletei dar si unghiul headtube-ului.

Calitatile lui Freddy inceteaza a se mai face remarcate doar pe coborarile foarte rapide. Datorita centrului de greutate plasat destul de sus, pozitie la care contribuie si angrenajul, Freddy nu mai ofera acelasi feedback precis in viraje. Totusi situatiile in care rulezi cu o viteza foarte mare si esti obligat sa iei si viraje rapide sunt destul de rar intalnite.

O sa te surprinda vointa lui Freddy de a sari fiecare rampa de pe traseu. Aterizarile sunt precise, iar bicicleta ramane controlabila, atat in timpul cat si dupa saritura. Toate laudele se duc catre sistemul de tip paralelogram al basculei dar si al amortizorului Marzocchi Roco R, amortizor care preia socurile excelent. Nu poate fi comparat cu un sistem de amortizare al unei biciclete de downhill, insa pentru traseele de freeride este mai mult decat suficient. In orice caz, daca ai probleme cu feedback-ul oferit de bicicleta la aterizari, mai poti regla rebound-ul.

Tot pentru o mai buna stabilitate, cei de la UMF au optat pentru un design asimetric al partii inferioare a basculei. Bineinteles, aceasta nu flexeaza deloc si absoarbe cu cea mai mare placere orice fel de soc.

Urechile cadrului sunt reglabile, asta inseamnand ca poti mari ampatamentul bicicletei cu pina la 10 mm si il poti regla in functie de necesitatile tale pe traseu. Un ampatament marit, va spori stabilitatea lui Freddy.

Finisarile se ridica la nivelul asteptarilor, atat sudurile cat si vopseaua fiind calitative. Iti lasa impresia ca cineva chiar a petrecut ceva timp construind cadrul lui Freddy, conferindu-i astfel aspiratii premium.

Echipare

Un capitol la care Freddy sta bine, raportat la bugetul de 6.750 de lei cu care va trebui sa te pregatesti in momentul in care te decizi sa-l achizitionezi. Una din piesele de rezistenta este furca Marzocchi Bomber 55 RV cu ax de 20 mm si cu o cursa de 160 de mm. Nu este genul de furca ce-si face simtita prezenta pe denivelarile line, pentru ca nu este cazul. Aceasta intra in actiune exact acolo unde ai mai mare nevoie de ea si anume pe denivelari mari sau la sarituri. Ofera reglaj pentru rebound si pentru preload, separat pe fiecare brat al furcii. Constructia solida a acesteia iti ofera o incredere sporita indiferent de tipul de traseu pe care te decizi sa pedalezi.

Rotile sunt costruite pe masura cerintelor : rezistente, spite groase, jante solide si butuci cu rulment pentru o durabilitate crescuta. Anvelopele Maxxis High Roller in formatul 2.35 ofera o aderenta foarte buna pe traseu, in special pe virajele foarte stranse dar au o viteza medie de rulare pe pamant sau macadam. Pe portiunile nisipoase sau cu noroi acestea te incetinesc destul de mult, asadar va trebui sa compensezi din pedale.

Franele nu se numara printre cele mai inspirate decizii pentru Freddy 2, dar presteaza bine. Tektro Auriga Pro fac parte din gama mid level. Sunt destul de grele iar modulatia nu a fost cea la care ne-am fi asteptat. Discurile de 203 mm te vor opri la timp, insa forta de franare este medie pe portiunile foarte abrupte. Vei utiliza intotdeauna doua degete pentru franare, in conditiile in care in prima jumatate a cursei levierului, nu se intampla mare lucru. Dupa care devin brutale. Ar putea consitui un dezavantaj atunci cand iti doresti s-o controlezi mai mult din frane pe trasee foarte virajate, dar cu putina experienta vei trece usor peste aceste mici obstacole. In orice caz, acestea sunt echipate cu o functie de tip „reach adjust” prin care poti ajusta distanta levierului fata de ghidon.

Pedalele de la Wellgo au o suprafata mare si ofera o aderenta remarcabila. Inaltimea celor 10 pini este suficient de mare incat sa-ti fixeze talpa de pedale. Nota 10 si pentru Chainguide : are o greutate foarte scazuta si tine lantul la locul lui, indiferent daca faci o coborare dificila sau sari o rampa mare.

Schimbatorul Sram X.5 poate fi luat in considerare pentru un viitor upgrade. Ne-a oferit cateva reprize de „ghost-shifting”, in special pe pinioanele superioare iar pentru maneta schimbatorului am fi preferat un sistem similar celui de la Shimano, „2 way release” pentru rapiditate in schimbari.

Angrenajul este una din componentele care au facut cariera in aceasta disciplina : Truvativ Ruktion dotat cu o foaie de 36 de dinti si cu brate cu o lungime de 175 de mm. Si-a dovedit in timp calitatile, asadar este una din componentele pe care te poti baza.

Concluzie

UMF Freddy 2 este o bicicleta de freeride capabila iar pretul face ca aceasta sa fie prima alegere pentru cei care vor sa-si faca debutul in aceasta disciplina. De asemenea este o platforma excelenta de upgrade, pe care poti construi ulterior putand astfel sa mai scazi din greutatea totala de 18.2 kg.

O recomandam in acelasi timp si celor care nu se gandesc neaparat sa faca o cariera din aceasta disciplina dar vor un full suspension potrivit pentru distractiile de weekend la munte. Iar Freddy stie cum sa-ti ofere toata distractia de care ai nevoie.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma