Sunn Prim S1 (2017)

Nu multe biciclete am întâlnit anul acesta care să se prezinte o combinație fericită de culori. Iar aceasta de față nu face decât să exprime perfect esența: o bicicletă premium, pentru competiții. Nu știu de ce, dar acel gri de pe cadru îmi amintește de vopselele mate de pe mașinile supersport și cumva, se potrivește de minune și pe acest Sunn. Faceți cunoștiință cu Prim S1, vârful de gamă al francezilor.

Cadru/Pe traseu

Carbonul este la ordinea zilei în acest segment, dar un cadru construit din acest material nu este de multe ori suficient pentru a satisface pretențiile cumpărătorilor. Trebuie să vii cu artificii de design care să se dovedească și funcționale într-un final, ca să captezi atenția publicului. Iar în cazul de față, formele exprimă exact această funcționalitate: un downtube de dimensiuni generoase, o țeavă superioară aproape aplatizată, o zonă de Bottom Bracket foarte solidă pentru o rigiditate crescută, seat stay-uri subțiri pentru a amortiza din denivelări, urechi de cadru ce pot fi înlocuite și nu în ultimul rând, o prindere pentru schimbătorul de foi subtil ascunsă în spatele seat tube-ului. Mai mult decât atât, cele două găuri pentru cabluri de pe headtube par a fi două guri de aerisire fioroase, care în lipsa cablurilor, evident n-au niciun rol. Dar arată excelent. Protecția pentru chainstay este integrată și alte două protecții în preajma angrenajului îți vor menține cadrul integru în caz că lanțul cade de pe foaie, spre interior.

Legat de rigiditatea cadrului, mașinăria noastră a relevat o valoare de 78.2 Nm/grad, foarte apropiată de cea a unor cadre din aluminiu, ceea ce este notabil, deoarece prin definiție cadrele din carbon sunt mai elastice. Din acest punct de vedere, raportul Stiffness-to-weight, care definește eficiența unui cadru, este printre cele mai mari măsurate anul acesta, mai mare decât în cazul multor cadre din aluminiu. Greutatea cadrului însă nu este extrem de mică, punând pe cântar 1.35 kg.

Ce așteptări ai de la o bicicletă de peste 17.000 de lei? În primul rând, să te urci pe ea și să te simți perfect, ceea ce s-a și întâmplat cu modelul de față. Apoi, îți dorești să fie ușoară (10.46 kg) și să fie dotată cu componente de top (un capitol pe care Sunn-ul îl bifeză). Odată ce aceste date sunt în ordine, vei simți cât de controlabilă este bicicleta pe coborâri, câtă libertate de mișcare îți oferă și cât de ușor trece peste obstacolele care-ți ies în cale. Nu am simțit nevoia unui headtube mai degajat de 69.5 grade și nici a unui chainstay mai scurt de 435 de mm. Împreună cu pipa de 70mm și cu ghidonul de 720mm, toate aceste date se combină perfect, oferindu-ți o poziție foarte bună chiar și pe cățărările mai abrupte. Pe urcare totuși, foaia de 32 de dinți a necesitat un extra efort din partea mea, unul pe care personal nu-s tot timpul dispus să-l depun. Posibil ca mulți dintre voi să se gândească la un eventual upgrade și să treacă la o foaie mai mică, acesta fiind cazul tuturor Sunn-urilor cu transmisie 1x pe care le-am testat anul acesta.

La nivel de detalii, logo-ul, adică cele 4 pătraturi, se repetă obsesiv. Pe top tube sunt ieșite în relief, pe urechile cadrului de asemenea. Pot fi întâlnite pe protecția de la chainstay, pe șa și pe pipă. Și sunt sigur că mi-a mai scăpat un loc de care nu-mi amintesc în acest moment.

Fiind o bicicletă de XCO, așa cum o încadrează francezii, ai la dispoziție o singură prindere de bidon, care s-ar putea să fie insuficientă pentru maratoanele lungi, mai ales dacă te hidratezi corespunzător.

Echipare

La nivel de sistem de transmisie cei de la Sunn păstrează pentru modelele de top sistemul 1×11. În acest caz, reprezintă o combinație dintre un angrenaj Race Face Turbine cu foaie Direct Mount și cu o formă de care m-am îndrăgostit iremediabil (cu decupături interioare), un schimbător de pinioane de top Shimano XTR M9000 Shadow Plus, o casetă de pinioane Shimano SLX în formatul 11-42 și o manetă Shimano XT M8000. Totul redus la esențial după cum se vede, căci dacă o luăm după logică, nu ai avea nevoie de componente și mai bune la nivelul transmisiei.

Furca Rock Shox SID cu o cursă de 100mm lucrează perfect în orice situație, iar frânele provin din noua gamă Shimano SLX. Dacă ar fi să le compar cu ceva cunoscut și aș fi legat la ochi, aș spune că sunt de fapt XT-uri. Shimano a lucrat pentru a aduce întreaga gamă SLX la un alt nivel, iar acest lucru se simte imediat.

În ceea ce privește roțile, nu mai este niciun loc de upgrade. Mavic-urile Crossmax Pro Tubeless sunt o încântare absolută pentru privitor, sunt rigide și rezistente, iar calitatea lucrării este impresionantă. La nivel de anvelope, cei de la Sunn au optat pentru un Hutchinson Cobra pe față, în dimensiunea 29×2.25 și pe spate pentru un Hutchinson Python, de 2.10, combinația fiind similară cu cea găsite de regulă pe bicicletele de enduro. Doar lățimea anvelopelor diferă.

Concluzie

Sunn Prim S1 vine cu o echipare mai mult decât suficientă, chiar dacă pe snobi ar putea să-i deranjeze logo-ul SLX care apare pe alocuri. Nu am găsit niciun minus în ceea ce privește echiparea, mai puțin tija de șa care se coboară doar cu ajutorul unui imbus și foaia, care pentru mine este un pic cam mare pe urcările extreme. O bicicletă care rulează ușor și stabil, fie că vorbim despre urcări, fie că vorbim despre coborâri și care ar merita un premiu de design, nu doar pentru forma cadrului, ci și pentru combinația de culori aleasă. Ideală pentru competiții și pentru ieșiri pe munte, atunci când nu vrei să cari foarte multe kilograme după tine, dar și o alternativă diferită, de luat în seamă, la toate mărcile premium de pe piață.

Date relevante

Greutate totală: 10.46 kg
Greutate cadru: 1.351 grame
Greutate roți*: 4.300 grame
Greutate furcă: 1.580 grame (cu tot cu comandă)
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 740 grame
Rigiditate headtube: 78.2 Nm/grad
STW**: 60.1

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 9/10
La vale: 9/10

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

BikeXpert anunță datele pentru concursurile din 2025, Maratonul Vinului și Alpine Challenge

Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…

3 zile in urma

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

2 săptămâni in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma