Sram NX Eagle 2018: test al transmisiei 1×12 entry-level

Despre rapoartele oferite de transmisiile 1×12 am tot vorbit, iar dacă vrei să te pui la curent cu alternativele, ai la dispoziție acest articol. O mică problemă era faptul că acestea erau destul de scumpe comparat cu alternativele 1×11 sau 2×11, însă acum poți avea o transmisie 1×12 pentru bicicleta contra unui cost de aproximativ 300 de euro. Prin comparație, un grup Shimano Deore 2×10, este oferit pentru un cost similar (prețul conține însă și frânele). Ca regulă generală, 1×11 nu era chiar pentru oricine, însă odată cu lansarea grupurilor 1×12 lucrurile s-au mai simplificat și pe lângă faptul că ai plajă de rapoarte mai mare, ai la dispoziție și un pinion uriaș cu 50 de dinți. Chiar și așa, este bine să-ți faci un calcul la rapoarte ca să fii sigur că ți se potrivește nevoilor tale. De asemenea, ai libertatea de a înlocui foaia angrenajului cu una mai mare sau mai mică (există chiar și foi cu 28 de dinți after-market sau cele cu 30, 32, 36 sau 38 de dinți direct de la Sram).

Aspectul curat și simplitatea în utilizare sunt cele mai mari avantaje ale unui sistem de transmisie 1×12.

Am primit la test transmisie entry-level de la Eagle, botezată în buna tradiție a producătorului, NX. Pe scurt, aceasta oferă aceleași rapoarte precum gamele superioare, GX (testat aici), X01 sau XX1, însă materialele din care este construit NX-ul sunt evident ceva mai grele. Diferența de greutate între NX și XX1 este 530 de grame, iar față de GX, acesta cântărește cu 278 de grame mai mult. Din punct de vedere al funcționalității însă, este destul de greu să-ți dai seama de diferențe, căci toate schimbă foarte precis și cu sunetul clasic marca Sram: tac-tac-tac!

Scos din cutie: asta este tot ce ai de montat.
Și ne-am pus pe treabă, cu camera video la piept. În copac sunt gutui, nu lămâi.

La o primă vedere însă, materialele par absolut în regulă, doar cântarul ne dă de înțeles că vorbim de componente entry-level. Dacă te uiți mai atent o să vezi că pentru schimbătorul de pinioane este folosit mai mult oțel sau plastic (tradus prin 50 de grame în plus față de GX), maneta are pedale din plastic dur dar plăcut la atingere (10 grame în plus față de GX), angrenajul este frumos sculptat pentru a pierde cât mai multă greutate (60 de grame în plus față de GX), iar la final, o să constați că pinioanele din oțel cu distanțiere din plastic au o greutate destul de mare, de 620 de grame (diferență de aproximativ 150 de grame față de GX). În fond, consider că pinioanele sunt singurele care vin cu un dezavantaj în ceea ce privește greutatea.

Construcție robustă și solidă. Pare să suporte abuzuri mari.
Angrenajul este frumos finisat, nici n-ai spune că este vorba despre un produs entry-level.
Pinioane individuale separate de distanțiere din plastic.

Instalarea se face foarte facil, până la urmă o transmisie 1x fiind o joacă de copii pentru oricine are o trusă de imbusuri. Problema intervine la instalarea angrenajului, căci pe bicicleta de test trona noul GX care are un ax pedalier mai subțire, pe când NX-ul are unul mai gros. Prin urmare, este necesar să înlocuiești rulmentul de tip pressfit, pentru care ai nevoie de o presă specială (eu am adaptat una de cuvete și funcționează de minune). Asta se întâmplă deoarece NX-ul este disponibil doar cu tehnologia DUB, pe când GX-ul poate fi achiziționat în ambele versiuni (non-DUB-ul este cu vreo 10 grame mai ușor).

Foaie de 30 de dinți, atenție însă la alegerea acesteia: dacă ai un cadru boost (ax de 148mm spate) trebuie să alegi o foaie cu off-set!
Shifter-ul face întocmai ceea ce trebuie să facă.

Odată instalat pe bicicletă, l-am reglat rapid (minimele și maximele schimbătorului plus tensionarea cablului din shifter) și am fost gata de drum. Reprizele de schimbare sunt extrem de precise și după cum spuneam și mai sus, este greu să distingi pe ce transmisie pedalezi dacă ești legat la ochi. Așadar, din acest punct de vedere, n-am putut să sesizez nicio diferență față de GX Eagle, poate doar un zgomot ceva mai pronunțat la schimbări dat fiind faptul că pinioanele casetei sunt individuale și nu construite dintr-un bloc întreg. Pe de altă parte, pentru cei mai zgârciți dintre voi, asta poate însemna că poți înlocui pinionul uzat, deși în acest moment nu se găsesc separat pentru achiziție. Maneta se acționează de asemenea facil, are padelele din plastic, dar asta nu deranjează cu nimic, mai ales în ceea ce privește prestația. Urcările dure sunt mult mai ușor de abordat față de o transmisie 1×11 (ai raport de 0.71 pentru 11 vs 0.6 pentru 12) și aproape la fel de simplu precum cu o transmisie 2×10 (foaie mică 24 cu pinion 42 – raport de 0.57). Mai departe este vorba doar despre rapoartele intermediare, însă îți vei găsi până la urmă cu ritm bun și cu 1×12. Cei care se duc foarte des la maratoane, s-ar putea să simtă totuși nevoia unei transmisii 2×11. Iar când vine vorba de viteză, ai la dispoziție pinionul mic cu 11 dinți.

Important: instalarea casetei se poate face pe un butuc clasic, fără a fi nevoie de adaptorul XD proprietar celor de la Sram.

Distanțierul se montează pe brațul opus celui cu foaia.
Iar aici se poate vedea mai clar cum sunt sculptate brațele pe interior.
Cu o transmisie 1×12 cockpit-ul este mult mai aerisit.

Câteva mențiuni legate de tehnologiile utilizate

Schimbătorul Type 3 are o patină rigidă, asta înseamnă că transmisia nu produce zgomote pronunțate pe denivelări. Totodată, aceasta poate fi blocată într-o poziție fixă astfel încât să demontezi roata de spate foarte ușor. Brațele angrenajului sunt sculptate și sunt construite din aluminiu 6000 (AL7000 în cazul lui Sram GX). Foaia de pe NX este mai grea decât cea de pe GX. Shifter-ul funcționează clasic: padela de jos ridică lanțul pe pinioane și are mai multe poziții, pe când cea de sus coboară unul câte unul. Manetele pot fi acționate doar într-o singură direcție.

Concluzii

Sram NX Eagle este cu adevărat transmisia 1×12 pentru tot poporul. Factorul greutate este unul destul de important însă contează cel mai mult pentru cei în căutare de performanță. Dacă te afli la nivel de începător și nu dorești să-ți mai complici viața cu un schimbător de foi în plus, iar cântarul nu este dușmanul tău, cu această transmisie ești bine servit, mai ales că prețul este foarte decent. Plătești în principiu ca să-ți simplifici viața, căci pentru mulți începători, alternarea foilor cu pinioanele reprezintă o bătaie de cap. Pe de altă parte, este de apreciat că cei de la Sram au reușit să păstreze funcționalitatea, chiar dacă materialele utilizate nu sunt de top. Transmisia NX Eagle este de asemenea potrivită și pentru bicicletele electrice și poți vedea aici de ce este capabil un e-bike dotat cu această transmisie.

Greutăți:

Angrenaj: 698 grame
Schimbător: 338 grame
Casetă pinioane: 620 grame
Shifter: 111 grame
Lanț: 272 grame
BB DUB: 68 grame

Preț: 300 euro
Disponibilitate: septembrie 2018

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma