Sram Automatix (2012)

Luna aceasta ne-am plimbat cu o bicicletă echipată cu noul butuc de la Sram, Automatix, construit pentru bicicletele de oraș. Alături de alternativele oferite de Shimano (prin Nexus sau Alfine), Rohloff sau Sturmey-Archer, cei de la Sram doresc să aducă în atenția potențialilor cumpărători un butuc cu două rapoarte integrate, schimbare automată a vitezelor și cu o greutate relativ decentă. Sună bine!

Nostalgia m-a lovit imediat ce am pedalat pe bicicleta echipată cu Sram Automatix. Vechiul butuc Fichtel & Sachs Torpedo Duomatic pe care-l aveam instalat pe o bicicletă din 1970 mi-a reamintit că mai există butuci eficienți, cu doar două viteze integrate. Dacă concurența oferă chiar și până la 11 sau 14 rapoarte integrate, cele precum Sram Automatix oferă doar două, însă suficiente pentru deplasările scurte prin oraș.

Mai mult decât atât, Automatix este gândit pentru cei mai leneși dintre voi, deoarece schimbările celor două rapoarte (1 la 1 și 1 la 1.37) se fac automat, în funcție de cadență. Aminteam de butucul Fichtel & Sachs pentru că oferea un număr asemănător de rapoarte, cu mențiunea că le puteai schimba acționând pedala în spate.

Dar cum vremurile moderne trebuie să fie reprezentate de un salt tehnologic, cei de la Sram au dus ideea mai departe, reușind să creeze un butuc care schimbă raportul atunci când pedalezi mai repede sau când începi să pedalezi mai încet. În mod evident, pe măsură ce cadența ta crește, următorul raport de 1:1.37 necesită o forță mai mare de pedalare.

Schimbările se produc rapid, dar există un mic gol când faci trecerea de la un raport la altul. De aceea, nici n-ar fi foarte indicat să faci schimbarea pedalând în picioare, deoarece există riscul să-ți alunece piciorul de pe pedală.

Are integrată și o frână de tip coaster, iar în momentul acționării angrenajului în spate, bicicleta va opri negreșit. Pinionul instalat pe butuc poate fi de 15,16,17,18,19,20 sau 21 de dinți. Viteza maximă pe care o poți atinge cu cel mai mic pinion este de 18 km/h, conform producătorului. Dar poți să mă crezi, că Sram Automatix poate și mai mult decât atât. Bineînțeles, trebuie luat în calcul și numărul de dinți al foii prezente pe brațele pedalierului.

Prinderea roții se face însă cu piulițe și nu cu quick release, destul de incomod de depanat în cazul în care ai o pană de cauciuc.

Cu o greutate de 980 de grame, nu se numără printre cei mai ușori butuci, dar cu siguranță este unul dintre cei mai ușor de utilizat. Îl recomand pentru cei care dețin biciclete de oraș și nu vor să se complice cu manete de schimbător montate pe ghidon sau cu o casetă de 10 pinioane.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma