Categoria bicicletelor sport este dominată în acest moment de biciclete cu transmisii 2×10 sau 3×9, fiind orientate de principiu către traseele recreaționale, fie ele de pădure sau de munte. Însă există câteva variante oferite cu o echipare mai bogată, precum Apolon-ul de față, care primește o furcă pe aer și o transmisie 1×12, câteva detalii care-ți simplifică viață pe traseele mai dificile. Asta nu face însă din Apolon o bicicletă de racing, ci mai degrabă una sport cu un spectru de aplicații mai larg. Să vedem cum s-a descurcat în acest test.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
Noul Apolon, testat și anul trecut, mi-a plăcut din punct de vedere al design-ului. Cadrul are o formă care iese un pic din peisaj, mai ales datorită acelui artificiu de design al top-tube-ului: o formă cu cocoașă care exprimă agresivitate. Geometria este însă ponderată, headtube-ul fiind amplasat pe la 70 de grade (conform estimărilor și feel-ului, căci date oficiale nu există), iar chainstay-ul măsoară 450mm. Cu aceste date la pachet, poți aborda și trasee ceva mai dificile de munte, mai ales că în această versiune de echipare ai și o furcă cu cartuș de aer care să te susțină. Greutatea cadrului este de 2.23 kg, iar rigiditatea măsurată a acestuia, de 104.9 Nm/grad. Cum s-ar spune, primești un cadru rigid torsional, însă plătești puțin tribut pentru greutate.
Cablurile sunt trase prin interior, prinderea etrierului spate se face după standardul post mount, headtube-ul este conic, așadar standarde moderne, aduse la zi, cu excepția prinderii roții de spate care se face în continuare cu cheiță rapidă QR9. Finisajele sunt de asemenea bune, însă segmentul care rigidizează top tube-ul și seat tube-ul, s-ar putea să nu fie pe gustul tuturor, datorită dimensiunilor ceva mai mari.
Ghidonul cu o lățime de 720mm este acceptabil, deși aș fi preferat unul mai lat pentru o poziție agresivă, iar în combinație cu pipa de 75mm – acesta oferă un control situat undeva între agil și docil. Dacă vrei să pui mai multă presiune pe roata de față, adică dacă abordezi urcări mai abrupte, este necesar să cobori poziția ghidonului prin îndepărtarea celor 3 distanțiere și montarea lor deasupra pipei.
Altfel spus, o să te descurci rezonabil cu această bicicletă în off-road, iar dacă nu ai pretenții de racing, cu siguranță vei fi mai mult decât mulțumit.
Ce echipare are?
Pentru 3.899 de lei primești o echipare bogată, însă Apolon-ul, în mod surprinzător – nu este best buy-ul segmentului. În centrul atenției stă transmisia Sram SX cu 12 pinioane, care schimbă mulțumitor și este suficient de silențioasă. Poate nu la fel de rapidă precum transmisiile superioare, însă pentru acest buget nu putem avea alte pretenții. Avantajul unei transmisii 1×12 este că-ți simplifică mult procesul de schimbare al vitezelor (ai doar o manetă), în schimb, îți oferă mai puține rapoarte din care poți alege, iar în acest sens, ideal ar fi să ai un picior antrenat astfel încât să te adaptezi la ceea ce oferă range-ul 50-10.
Furca Rock Shox Judy are o cursă de 100mm și oferă suficient confort datorită cartușului de aer cu care este dotată. Feedback-ul din teren a fost bun, însă brațele superioare de 30mm n-o face potrivită și pentru trasee mai dificile. O comandă de Lock-out se află instalată pe brațul drept al furcii.
Frânele, Shimano MT-201, sunt hidraulice și funcționează cu un disc de 180mm instalat pe roata de față și unul de 160mm, pe cea de spate. Modulația nu este grozavă însă sunt stoppere decente pentru acest buget, iar discul mare pe roata de față este binevenit căci oferă o putere mai mare de frânare.
Iar la capitolul roți, avem un set de butuci Shimano entry, jante duble și capsate plus anvelopele Schwalbe Smart Sam din gama Active Line – construite dintr-un cauciuc mai dur, care vor avea o durată de viață mai mare, dar care nu oferă maximul de aderență. Pe de altă parte, zona centrală a carcasei acestei anvelope este bine gândită pentru a oferi o viteză de rulare mare, perfectă pentru potecile de pădure.
Am apreciat manșoanele cu Lock-On, destul de groase dar și șaua Selle Italia – cel puțin la nivel de calitate. La nivel de confort, va fi necesară o pereche de pantaloni cu bazon dacă nu vrei să te deranjeze după primii 20 de km de pedalat.
Așadar, în concluzie?
Chiar dacă nu este best-buy-ul din segment, Apolon vine cu unul dintre cele mai atrăgătoare design-uri din segment și cu o echipare decentă pentru traseele montane. Cei fără pretenții la podium, pot participa fără probleme și la maratoane cu această bicicletă, iar ceilalți – pot savura un weekend de plimbări pe o bicicletă capabilă să ofere confort și care nici nu cântărește mai mult de 14 kg.
PLUS: preț bun, furcă pe aer, poziție comodă, disc de 180mm pe roata de față
MINUS: anvelope din gama Active Line de la Schwalbe, șaua oferă puțin confort, poziția inițială a ghidonului este foarte sus
Preț: 3.899 Lei
Greutate: 14 kg
Prezentare video:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…