Manete schimbător Shimano Dura-Ace 9000 (2013)

Fie că știm acest lucru de mult timp sau de-abia ne lovim de acest aspect, confortul joacă un rol crucial când vine vorba de pedalat. Când acesta este potențat de o ergonomie de invidiat și o funcționalitate precisă ca un ceas, atunci lucrurile cu greu pot deveni mai bune de atât. Pe scurt, așa sună și povestea manetelor dual-control de schimbătoare Dura-Ace 9000.

La prima vedere, asemănarea izbitoare cu forma manetelor seturilor electronice Di2 m-a indus în câteva secunde de confuzie. Dar pe urmă a devenit clar de ce Shimano a optat pentru așa ceva. Forma manetele Dura-Ace 9000 este una pe care palma se așează într-un mod nesperat de firesc. Totul începe de la manșoane a căror textură evocă nivelul de vârf de gamă al acestor piese prin senzația la atingere și confortul oferit, dar și prin aderența bună, fără a fi însă aspre. Muchiile sunt mai rotunjite ceea ce are implicații directe asupra circumferinței manetelor, sensibil mai mică decât generația precedentă a setului Dura-Ace. Totuși, Shimano a făcut un artificiu care contribuie la confortul mare oferit de manete, și anume a păstrat lățimea lor constantă de la punctul de prindere pe ghidon până la vârful lor. Astfel, odată montate, părțile superioare ale manetelor fac un corp comun cu partea de sus a ghidonului aproape perfect, paralel cu solul și ca o prelungire a acestuia. Exemplificarea cea mai bună este în poza principală a articolului.

Levierele responsabile pentru coborârea schimbătorului au partea de acționare mai lată, pentru o apăsare ce nu necesită o întindere forțată a degetelor. Dacă palmele se află în scobitura ghidonului, degetele ajung fără niciun efort la această clapetă. Așadar, ergonomia e la putere. Cât despre aspect, restul corpului acestui levier este perfect ascuns în spatele celui responsabil cu frânarea și mutarea schimbătorului în sus. Și că tot veni vorba despre acesta, și aici am remarcat aceeași grijă la detalii care definește o componentă de cea mai bună calitate, dar și înclinarea în exterior a capetelor manetei pentru o apăsare lejeră atunci când palma se află pe manetă ori în scobitura ghidonului.

O remarcă mai puțin favorabilă merge în direcția greutății celor două manete. Manetele seturilor de top ale celor doi rivali SRAM Red și Campagnolo Super-Record le surclasează pe cele Dura-Ace cu circa 80 de grame, respectiv 30 de grame.

Și nu în ultimul rând, manetele Dura-Ace 9000 impresionează prin funcționalitate. Dar ce ar fi nou sau neașteptat în asta? Niciun set Dura-Ace pe care l-am folosit nu a dezamăgit din acest punct de vedere, indiferent că am pedalat pe ploaie, caniculă sau lapoviță. În plus, Shimano a rearanjat ruta cablurilor de schimbătoare și frâne, un fapt ce contribuie la viteza de schimbare mai mare cu 47% decât a generației anterioare și la acel plus de confort menționat. Deci, din toate punctele de vedere, întreg setul Dura-Ace 9000 și-a moștenit perfect trăsăturile native ale constructorilor săi, mai ales în ceea ce privește devotamentul pentru sarcina pe care o are de executat.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • si ce insinuezi...ca s-au inspirat de la Sram?.... nu cred!
    cand s-a mai intamplat asta?:))))))
    toti baga la greu copy-paste, nu-i de mirare.
    cum e ceva in trend, editia urmatoare apare cu "surprinzator" , chestii inovative dar totusi intalnite si la altii =))))

  • mda... de 3 ori mai scumpe decat 105..si parca la vedere cel putin nu sunt asa de fine si sexy :))..detin 105 :P

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma