Shimano XTR M980 (2011)

M980 este noua versiune a schimbătorului de top, Shimano XTR. Japonezii susțin că nu i-au modificat doar forma ci i-au îmbunătățit și performanțele. Dar cum mai poți schimba ceva ce este deja foarte bun?

Așteptările pe care le ai de la un schimbător de top se reflectă în calitatea materialelor utilizate, greutate scăzută, precizia și capacitatea de a prelua lanțul în plus. Iar noul schimbător Shimano XTR M980 reușește să îmbine cu succes toate aceste calități.

În plus de asta este mai ușor decât schimbătorul Sram XX cu 6 grame, însă mulți consideră că cele două modele nu joacă în aceeași ligă. XTR-ul poate fi utilizat atât pentru competițiile de Cross Country cât și pe biciclete de All Mountain. Practic pe trasee foarte denivelate sau pe trasee cu pietre și rădăcini, XTR a reușit să țină lanțul departe de cadru. Iar datorită tehnologiei Shadow, corpul acestuia nu lovește în basculă și nici nu ar fi fost de așteptat s-o facă.

Schimbările se efectuează așa cum te așteptai precis și rapid, iar cel mai important aspect este că o face în liniște deplină. L-am testat împreună cu un sistem de transmisie XTR, incluzând aici manetele, pinioanele, angrenajul și lanțul iar funcționalitatea a fost ireproșabilă. Comparat cu Sram XX, acesta schimbă o idee mai lent. În orice caz, pe traseu, această aproape insesizabilă diferență nu te va deranja nicicum. De asemenea, deși nu este un aspect foarte important, manetele schimbătorului Sram sunt realizate dintr-un material cu o calitate ceva mai bună. Calitate pe care o vei simți cu ajutorul degetului mare și celui arătător.

Durabilitatea acestui schimbător este suținută și de dotarea cu rulmneți a celor două rotițe ale patinei. Indiferent de modul în care schimbi vitezele, nu te vei lovi de situația în care lanțul va sări de pe pinioane. Și nu va scoate nici acele sunete oribile (produse în general de schimbătoarele low cost) când schimbi în sarcină. Practic, noul XTR este gata pentru a face față oricărui comportament (agresiv sau nu) al riderului.

Shimano rămâne lider de piață și surclasează vânzările Sram (care totuși de află într-o creștere semnficiativă). XTR Shadow M980 reprezintă în continuare punctul de referință atunci când vine vorba de greutate însă se află cu un foarte mic pas în urma lui XX la capitolul viteză de schimbare. Este disponibil cu patină medie sau lungă iar ambele versiuni beneficiază de o patină din carbon (partea din față) și din aluminiu (partea din spate).

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Nu deranjezi absolut deloc. Vom avea acest model la test, nu știu însă cât de repede.

  • Deranjez cu o intrabare: aveti in vedere si un test pentru Shimano Saint RD-M810 short cage?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma