Shimano XTR 2020: Regele a murit, trăiască Regele!

Există un simplu motiv pentru care am o afinitate de neclintit pentru Shimano XTR: a reprezentat idealul meu în viață, țelul de neatins, încă de când eram june. Când priveam la 15 ani bicicleta cuiva echipată cu o linie de piese Shimano XTR parcă-l vedeam pe trimisul luminii. De fapt, sentimentul era atât de puternic, încât deseori confundam ființa cu respectivele obicete: erau unul și același lucru. Ai XTR, ești puternic!

Cu timpul m-am mai liniștit însă sechelele din copilărie m-au dus în punctul de a avea mereu o bicicletă echipată cu Shimano XTR, cel puțin de vreo 10 ani încoace. Pur și simplu nu m-am putut abține. Așadar, pe vremea când SRAM era prea puțin cunoscut, XTR-ul trezea fantezii nebănuite în entuziaștii scenei de MTB.

Luna aceasta am tot avut ocazia să ies cu bicicleta echipată cu noua linie Shimano XTR. Deși am luat contact cu ea încă de la lansare, mi-am putut face o cu totul altă idee despre aceasta. Și nu e vorba neapărat de funcționalitate, căci aceea am anticipat-o și am dibuit-o de la primele pedale cu bicicleta de prezentare, însă am reușit cumva să integrez ideea de top-level în bicicleta mea și în plimbările care-au urmat. Este un avantaj psihic major, faptul că știi că pedalezi pe o bicicletă echipată cu asemenea piese și cumva tragi de tine mai mult și parcă reușești să-ți bați toate recordurile anterioare. Și ca să vedeți clar că factorul psihic joacă un rol extrem de important, am reușit să bat KOM-ul pe coborârea de la Trofeul Muscelului, chiar dacă în fond, piesele nu aveau cum să-și aducă contribuția într-un mod evident. Aș putea menționa poate doar frânele, dar și aici e discutabil, căci știi cum se zice când te dai la vale: lasăăăă frânaaaaa!

Imediat după coborâre, m-am tras în poză.

Încă de la apariție noul design al gamei XTR a produs o undă de șoc: linii drepte, aspect agresiv, soluții tehnice noi. Ca funcționalitate, în linii mari, pot sublinia reprizele de schimbări care se pot face acum foarte eficient chiar și sub sarcină mare, adică atunci când pedalezi (deși sincer, inima nu mă lasă să fac asta), un range de 510% care ar trebui să-ți acopere necesitățile în funcție de orice teren pe care rulezi, funcția de a coborî lanțul direct pe două pinioane (și nu doar unul), frâne compacte și foarte capabile – cu o manetă foarte rigidă. Așadar, pe scurt, la asta te poți aștepta la noul XTR – o funcționalitate fără reproș cu un strop de feeling de SRAM la schimbarea vitezelor: mult mai precis și mai dur.

Instalarea a fost facilă, dar mai șocant a fost felul în care am reglat piesele odată instalate: totul este joacă de copii, totul se potrivește la fix, nu-ți bați capul cu absolut nimic, instalarea noului XTR este pură poezie. Mai mult decât atât, având un angrenaj cu o singură foaie, lucrurile sunt mult simplificate. Și parcă uneori în lipsa unui schimbător de foi și având mai puține piese, parcă stai să te întrebi pe ce dai banii: doar un shifter, un schimbător și o casetă de pinioane? Păi da, căci asta este toată transmisia. Singura diferență notabilă față de restul de componente Shimano se face la prinderea brațului angrenajului (cel fără foi), care nu folosește sistemul cu două șuruburi și siguranță și are un singur șurub de prindere și un distanție care se desfiletează după montaj și acoperă axul rămas descoperit. Caseta se montează de asemenea foarte simplu pe noua MicroSpline, identic cu orice altă casetă.

Performanța este desigur remarcabilă. Este de departe cea mai zdravănă linie de la Shimano produsă vreodată, iar așa cum spuneam mai sus, inima sistemului sunt reprizele de schimbare: în primul rând, poți schimba vitezele în orice condiții, cu oricâtă presiune ai pune în pedale, grație tehnologiei HyperGlide Plus. Apoi, acestea se face foarte rapid și nu în ultimul rând, extrem de precis și de dur. Simți că se întâmplă ceva. Prin comparație, când schimbi vitezele cu un Shimano Acera parcă bagi mâna într-un burete plin cu apă. Când le schimbi cu Shimano XTR, parcă bag mâna într-o bezea mare. M-am făcut înțeles?

Pinioanele în formatul 10-51 au fost suficiente pentru mine, căci m-am adaptat la transmisia cu o foaie de ceva ani, dar nu uita că ai oricând posibilitatea să optezi și pentru un angrenaj 2x, conectat la o casetă 10-45. Asta dacă vrei să ai mai multe alegeri în ceea ce privește rapoartele, dacă ești fan ture lungi sau maratoane mai dificile.

Apoi, maneta schimbătorului dispune de două zone de cauciucate cu rizuri în punctul de atingere al degetului, oferind astfel multă încredere și precizie.

Tot legat de transmisie, trebuie amintit schimbătorul care-și primește laurii victoriei, alături de design-ul inconfundabil, venit parcă din altă lume. O patină blocabilă este de asemenea în meniu, așa cum era de așteptat. Îți recomand să o ții permananet blocată pentru a stabiliza lanțul și pentru a scăpa de zgomotele greu de tolerat care apar atunci când te dai la vale.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat angrenajul, care urmează același limbaj de design și care vine cu o foaie cu montaj Direct Mount, așadar fără clasicele 4 șuruburi. În pachet vei găsi și o cheie specifică cu care poți demonta foaia de pe braț, o cheie similară cu cea pentru inelul de Centerlock – însă nu identică. Astfel, înlocuirea foii este simplă, fără niciun stres. Cu toate că transmisia poate fi folosită fără chainguide, pe bicicleta mea există unul la care n-am dorit să renunț, tocmai pentru că am impresia că-i strică tot aspectul. Shimano ne asigură însă că lanțul n-o să cadă de pe foaie, chiar și în lipsa unui chainguide. Și îi cred pe cuvânt, doar suntem în 2020.

Frânele, testate aici în versiunea de XC, sunt incredibil de performante, mai ales împerecheate cu un set de discuri IceTech Freeza, discuri care au un aspect la superlativ. Controlul este superb, lever feel-ul excelent, manetele sunt mici și foarte bine lucrate și au colierul de prindere mutat undeva pe la jumătatea manetei, astfel încât să mai permită instalarea unui punct de sprijin lângă levier, rigidizând astfel incredibil de mult maneta pe ghidon. Discurile de 180/160mm au fost arhisuficiente pentru a mă opri pe mine (67 de kg), bicicleta (12 kg) și singurul kilogram de bagaj pe care-l mai aveam pe mine (apa plus câteva nimicuri).

Comparativ cu concurentul direct SRAM, Shimano parcă vine cu o altă filosofie. Japonezul este cel clasic, pe când Sram pare a fi revoluționarul în materie de bling-bling. Greutatea celor două linii este undeva tot pe acolo, cu mențiunea că angrenajul și caseta de pinioane de la Sram sunt mai ușoare, așadar cei obsedați de distribuția greutății pe bicicletă s-ar putea să opteze pentru transmisia americanilor, iar prețurile pentru Sram X01 au mai scăzut. Apoi mai este problema casetei, MicroSpline. Momentan este disponibilă pe roțile de la Shimano și de curând și de la alți producători mari, precum Mavic sau DT Swiss. De reținut că nu se găsește vreun adaptor de MicroSpline pentru butucii obișnuiți pentru că sunt folosite cu totul alte cote pentru casetă. Chiar dacă ai vrea, n-ai avea cum să montezi pinioane Shimano de 12 pe un butuc normal. Nu în ultimul rând, de reținut, salturile dintre pinioanele de la Shimano sunt mai logice, cel puțin pentru ultimele 4 pinioane: 33-39-45-51 față de 32-36-42-50 la Sram, un lucru pe care l-am apreciat foarte mult pe traseu.

Prezentare video:

Angrenaj cu foaie de 30 de dinți: 540 grame – 490 euro
Casetă pinioane: 363 grame – 399 euro
Manetă schimbător: 122 grame – 149 euro
Schimbător pinioane: 252 grame – 299 euro
Lanț: 238 grame – 69 euro

Total: 1.515 grame

Prețurile sunt cele recomandate, însă pe diverse site-uri poate fi găsită noua linie Shimano XTR cu un preț de achiziție de aproximativ 970 de euro, cu tot cu frâne și discuri, față de prețul de listă de aproximativ 1.900 de euro (cu tot cu frâne și discuri).

Preț în România: 6.630 de lei (cu tot cu frâne și disc).

În concluzie, Shimano XTR este din punctul meu de vedere noul Rege al transmisiilor, amenințat fiind poate de prezența lui XX1 Eagle, mai ales în versiunea wireless AXS. Vorbim aici despre componente de top, pentru competiții, care sunt disponibile desigur și pentru vasta majoritate a clienților dispuși să investească sume consistente de dragul pasiunii. Dacă nu ai mare pretenții, te vei putea descurca de minune și cu noua linie Shimano SLX 1×12, dar dacă greutatea, performanța și bling-bling-ul trebuie să fie la cote maxime, nu există niciun alt pretendent la titlu în afară de XTR.

Montajul pe bicicletă:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma