Shimano XT M780 (2012)

Noul schimbător de pinioane Shimano XT M780 se află pe piață deja de o lună, dar cel mai probabil îl vom întâlni mai des din toamnă, ca echipare standard a unor biciclete mid- sau top-level.  Acesta a suferit modificări față de modelul anterior, situându-se în prezent, din punct de vedere tehnic, la nivelul schimbătorului Shimano XTR din anii trecuți. Este cunoscut faptul că Shimano împrumută tehnologia de la componentele de top și pieselor plasate mai jos în gamă, sporindu-le astfel performanțele.

Timp de două zile am efectuat diferite ture cu noul Shimano XT M780, în versiunea cu patină lungă. În ciuda faptului că aș fi preferat modelul cu patină medie, bicicleta era echipată cu un angrenaj cu trei foi iar patina lungă a fost în acest caz, o necesitate. Diferențele la reprizele de schimbări se fac la nivel de acțiune, noul XT fiind ceva mai rapid decât versiunea precedentă. De asemenea, nu mai are o întârziere la schimbări (lag) la fel ca modelul anilor trecuți iar schimbările se produc acum mai lin.

Dacă-l vei utiliza cu o manetă de schimbător Shimano XT pentru 10 pinioane, vei avea plăcuta surpriză să constați că pe lângă faptul că poți schimba cu o singură mișcare 4 pinioane în jos, de acum înainte poți schimba câte două în sus. O altă caracteristică împrumutată de la gama Shimano XTR. Feedback-ul oferit de manetă îți imprimă permanent senzația de precizie.

Legat de durabilitate, cei de la Shimano au dotat ambele rotițe cu rulmenți și în plus au înlocuit urechea din oțel cu una din aluminiu. Prin urmare nu mai sunt șanse s-o îndoi, ci s-o rupi direct în cazul unui impact. Poate că aici era necesară ceva flexibilitate, chiar dacă urechea îndoită ar fi influențat negativ precizia schimbărilor. Greutatea acestui schimbător nu a scăzut decât cu 5 grame față de modelul anterior, în versiunea cu patină lungă.

Schimbările în sarcină se fac cu succes, chiar dacă schimbătorul devine zgomotos. Până la urma funcția ar trebui să primeze în fața acusticului generat de XT. Tehnologia Shadow prezentă în continuare pe XT M780, asta presupunând stabilitate verticală bună și un design care nu-i permite să iasă în exteriorul bicicletei (scade riscul de fi lovit).

În concluzie, noul Shimano XT urmează un drum firesc în cariera sa, oferind performanțe crescute de la un an la altul. Va fi păstrat în această formă probabil încă 2-3 ani după care va suferi noi upgrade-uri. Dat fiind faptul că nu-s atât de mulți care țin la greutatea schimbătorului, am o vagă impresie că noul XT va face concurență serioasă gamei XTR. Și asta, deoarece ai suficiente motive  (în afară de greutate și ceva funcționalități de care nu ai neapărată nevoie), pentru ca următorul tău schimbător să fie un Shimano XT și nu un Shimano XTR.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut,
    In ce sens poate fi adaptat la 9 viteze? Am de gand sa cumpar unul, dar 9 viteze imi ajung.
    Multumesc!

  • La mecanismul din interior nu ar trebui sa fie nicio diferenta. Este vorba doar de prindere.

  • Ideea este ca as putea lua verisunea aceasta mai usoara cu 15%mai ieftin decat cea normala cu prindere pe ghidon si ma interb daca ma ajuta cu ceva in plus versiunea normala sau chiar din contra.

  • Salut! I-spec permite atasarea shifterelor la manetele de frana Shimano XT. Doar daca ai neaparata nevoie de asa ceva le poti achizitiona in versiunea aceasta.

  • Ce ati recomanda ca manete intre versiunea normala si cea I-spec?Aveti idee care este diferenta de greutate intre cele doua?

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma