Shimano Deore M615 (2014)

Noua serie a frânelor Shimano Deore, botezată cu numele de cod M615, a suferit câteva modificări pentru noul sezon. Când Shimano produce frâne noi, te întrebi cum oare mai pot îmbunătăți un produs care oricum este foarte bun. Modelul anului 2014 ne arată că se poate.

Vizual, se pot remarca unele modificări de ordin estetic: capacul de sus al manetei are o formă ușor diferită, calitatea materialelor a mai crescut – dar nu suficient încât să impresioneze, iar etrierul are o altă formă. Faptul că materialele sunt mai de calitate nu poate reprezenta decât o veste bună, cu toate acestea nu te aștepta să le egaleze pe cele ale frânelor din gama XT. Instalarea se face la fel de facil, manetele fiind dotate cu o clapă de prindere cu piedică, ce trebuie acționată la instalarea acestora pe ghidon. Reglajul etrierului este de asemenea facil, cei de la Shimano optând pentru două șaibe ce ajută la reglaj și nu 4, așa cum suntem obișnuiți la frânele Avid. Discurile de pe bicicleta de test, proveneau de la Shimano, noul model SM-RT66 (Deore, SLX), ambele cu un diametru de 180mm.

Noua construcție a etrierului pare a fi responsabilă pentru performanțele mai bune a acestor frâne. Nu mai sunt la fel de brutale precum predecesoarele sale, însă au multă forță de frânare cu o modulație încântătoare. De fapt, diferențele între frânele din gama Deore și SLX sau XT au devenit atât de mici, încât dacă le utilizezi legat la ochi, nu vei ști niciodată cu siguranță ce model folosești. Diferența se face la capitolul greutate și la materiale, dar în ceea ce privește forța de frânare, performanțele se învârt în jurul acelorași valori.

Acționarea manetei se poate face foarte facil cu ajutorul unui singur deget, sistemul ServoWave fiind responsabil pentru creșterea de putere semnificativă atunci când plăcuțele ating discul. Maneta este ergonomică și oferă un sprijin foarte bun pentru deget.

Pe scurt, noile Deore M615 sunt un set de frâne complet, care nu lasă loc de comentarii. Pot deveni zgomotase în condiții de umiditate sau poate că sunt ceva mai grele decât concurenții principali, dar acestea sunt detalii în comparație cu prestațiile din teren. Prețul este de asemenea foarte bun. Cel recomandat este de aproximativ 80 de euro, dar pot fi găsite pe anumite site-uri cu reduceri chiar și de 30%. Trebuie să mai pui în calcul și achiziționarea discurilor, iar pentru că noile Deore merită, îți recomand cu căldură un set de disc-uri Shimano Ice Tech.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut,
    Aveti cumva detalii despre modul de reglare al etrierului pe roata fata?. Articolul mentioneaza cele doua saibe...ma puteti ajuta?

    Multzam

    • În principiu, toate frânele se reglează la fel. Se lărgesc şuruburile de prindere a etrierului, se apasă puternic maneta de frână şi, cu maneta apăsată, se strâng şuruburile la loc. Dacă nu merge aşa, e nevoie de o sculă specială cu nişte lere care se introduc între plăcuţe şi disc. O altă variantă este "la ochi", dar necesită ceva experienţă: se priveşte din poziţia potrivită plăcuţele şi discul astfel încât să se vadă distanţa dintre ele şi apoi se reglează etrierul din şuruburi astfel încât să stea la mijloc.

  • Da, despre roata spate e vorba. Oprește, dar nu blochează. Cursă normala a manetei.
    Am sa-i cer sa le curețe si sa vad apoi.

    Mersi tare mult

  • Salut. Vreau sa achiziționez o bicla ce are aceste frâne in dotare. M-am dat puțin cu ea pe asfalt si am observat ca la frânarea din viteză, acestea nu blochează complet roata, chiar dacă acționez maneta frânei pana in capăt.

    E normal sa nu blocheze complet roata sau asa e sistemul?

    Mersi

    • Salut,

      Dacă este nouă, e absolut normal. După aprox. 100 de km funcționează optim.

      • Mersi de răspuns

        Nu, nu e noua, e model 2014 a 3-a mână cred.
        Plăcuțele nu sunt uzate, iar discurile la fel.

        Asta e toată chestia, mă gândesc ca din viteză dacă trag de tot maneta ar trebui sa blocheze roata complet, nu?

        • Dacă este vorba despre roata de spate, da, trebuie să blocheze. Este foarte posibil ca plăcuțele să fi fost compromise (vaselină, ulei etc.) - în acest caz trebuie înlocuite, iar discul foarte bine curățat. Dacă nici asta nu rezolvă problema, atunci ar trebui aerisite (în cazul în care cursa levierului este mare).

          • Da, despre roata spate e vorba. Oprește, dar nu blochează. Cursă normala a manetei.
            Am sa-i cer sa le curețe si sa vad apoi.

            Mersi tare mult

  • Modelul M615 nu inlocuieste M596 in opinia mea ci este mai bun din toate punctele de vedere. As zice ca sunt franele cu cel mai bun raport calitate-pret de pe piata. Presteaza excelent in toate conditiile si modulatia e foarte buna. Nu au finetea franelor din gama de sus dar nu sunt mai prejos ca si putere de franare. Le-am montat pe 2 biciclete si functioneaza ireprosabil.

  • Greutatea este impreuna cu disc si cele 6 suruburi? si daca este vorba de frana pe fata sau pe spate, care stim ca are o conducta mai lunga si in consecinta o greutate mai mare

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma