Shimano Claris R2400 (2018)

Cursierele sunt biciclete specializate, construite cu un singur scop: să transmită la asfalt cât mai mult din puterea cu care apăsăm pe pedale, în cel mai eficient mod posibil, fără compromisuri! Deși lumea cursierelor este în general plină de modele de top cu prețuri exorbitante, pentru a ne bucura de plăcerea ciclismului de șosea nu e neapărat nevoie de investiții extrem de mari. Deși nu au popularitatea MTB-urilor ieftine entry-level, există și o categorie a cursierelor cu prețuri mici și funcționalitate decentă.

Deși Shimano are în ofertă și un grup Tourney de șosea pe 7 pinioane, noi considerăm că primul set de componente care poate face față cu succes rigorilor ciclismului de șosea este Claris R2400, grup ce oferă pe lângă transmisia 2/3×8 și un aspect și o funcționalitate destul de apropiate de etalonul pentru cursiere, grupul 105, dar evident la un preț mult mai mic.

Am testat grupul Claris pe o cursieră entry level Romet Huragan 1 și ne-a impresionat atât de mult încât am decis să îi acordăm o descriere separată.

În primul rând trebuie să lămurim exact cui se adresează acest grup și de ce este el capabil! În primul rând este vorba de un grup veritabil de șosea, cu manete STI cu dublă comandă pentru frână și schimbător, cu padelă de schimbare a vitezelor identică practic ca acționare cu toate celealalte grupuri Shimano superioare: schimbarea la un pinion mai mare se face din maneta de frână iar la unul mai mic din padela din spatele acesteia.

După ce am parcurs trasee variate ce au inclus porțiuni de plat, coborâri dar și urcări ce aveau chiar și pante mai mari de 10-12% aș putea spune că în mrejele efortului, cât timp nu trebuia să schimb foaia, aproape că puteam să uit că e vorba de un grup entry level. Schimbătorul spate răspundea bine la comenzi, chiar și cu tensiune mare aplicată în lanț. Singura diferență față de grupurile scumpe este faptul că durează un pic mai mult până are loc schimbarea, adică lanțul trece o idee mai lent la alt pinion.

Funcționarea schimbătorului de foi este ceva mai evidentă ca fiind entry level, dar asta nu înseamnă că nu merge bine. Doar că nu putem spune că e chiar ireproșabil. Uneori manetra trebuie mențiuntă puțin apăsată pentru ca lanțul să urce pe foaia mai mare. De asemenea schimbarea e un pic gălăgioasă. Însă funcțional ceea ce trebuie să se întâmple se întâmplă: o simplă apăsare a manetei corespunzătoare mută lanțul pe foaia următoare.

Manetele nu sunt confecționate din materiale pretențioase, dar par solide. Plasticul ieftin se simte la atingere, dar nu văd cum ar putea fi acesta un criteriu de apreciere. Spre deosebire de grupurile mai ieftine, manetele Claris au un indicator vizual pentru treapta de viteză, dar care nu e eșalonat. Cablurile de frână sunt trase pe sub ghidolină, dar cele de schimbător ies direct din lateralul manetei, ca la modelele mai vechi. Pe mine personal acest aspect nu m-a deranjat niciodată, ba mai mult, service-ul și înlocuirea cămășilor sunt mult simplificate.

Schimbătorul spate are un aspect elegant, asemănător cu cele din grupurile mai scumpe Sora sau Tiagra, dând o notă sportivă bicicletei. Nu am ce să reproșez funcționării acestuia. Schimbătorul față merge și el bine, fără să exceleze.

Cartea de vizită a grupului este angrenajul, care arată foarte bine, cu un design inspirat de modelele mai vechi din clasele scumpe. Cu acesta montat, bicicleta primește automat un aspect mai profesionist și mai sportiv! Aș putea spune clar că angrenajul arată mult mai scump decât e în realitate!

Greutatea nu este punctul forte al grupului așa că nu o să o luăm în discuție. Grupul este ideal pentru cursiere cu o greutate țintă de 10-11 kg.

Ca rapoarte noi am folosit o combinație de angrenaj triplu 50/39/30 cu pinioane 11-28 care oferă rapoarte suficiente pentru orice situație. Pe plat se merge cu foaia mare, foaia de 39 e ideală pe urcările ușoare și medii iar cea mică intră în joc când terenul devine extrem de dificil. Fiind un sistem triplu, combinațiile extreme de pinioane cu foi nu sunt funcționale și sunt nerecomandate, așa că e necesar să acționăm des schimbătorul de foi.

Concluzie

Noul Claris este alegerea perfectă pentru cursierele entry level de buget foarte redus. De asemenea este ideal pentru a trece o cursieră veche cu manete de schimbător pe cadru la sistemul modern cu manete cu control dual. Treptele de viteză se schimbă ușor și suficient de rapid, cu o precizie peste așteptări. Salturile între pinioane sunt mari dar la acest nivel nu sunt un criteriu și nu sunt deranjante. Pentru ture de șosea autentice, cățărări pe drumuri asfaltate epice și chiar pentru mici alergări cu prietenii sau poate și la un concurs, Claris vă va servi excelent fără să spargă bugetul.

Preț: de la 240 euro, în funcție de versiune (grupul complet cu frâne)

  • angrenaj: 60 euro
  • manete: 90 euro
  • schimbator față: 18 euro
  • schimbător spate: 17 euro
  • frâne (set): 37 euro

Importator: RomEuroTrade, disponibile la toți distribuitorii Shimano din țară

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Ce ati testat este de fapt groupsetul shimano claris st 2400 care este groupsetul claris vechi.
    Groupsetul claris nou R2000(2018) cum scrieti in titlul articolului este mult mai performant si arata cu totul diferit fata ce aratati in poze.
    Induceti in eroare incepatorii cu acest articol!
    NU e normal ca un site din domeniu sa faca o asemenea greseala...

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

3 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma