De mic mi s-a spus că ce-i japonez e sfânt, iar după câteva tentative de a combate această realitate, m-am lăsat păgubaș. Din întâmplare sau nu, apusul perioadei de rebeliune a survenit odată cu prima mea bicicletă echipată Shimano. Restul e istorie, căci odată luat contactul cu produsele nipone, cu mare dificultate li te mai poți sustrage. Shimano s-a remarcat de-a lungul anilor prin calitatea incontestabilă, aspectul agresiv, dar mereu plăcut ochiului și funcționalitatea de 5 stele, dar parcă mereu a mai fost ceva legat de aceste piese, ceva căruia nu am putut să-i spun pe nume. Asta până la contactul cu setul Ultegra 6800…
Lansat în mai 2013, Ultegra 6800 a fost caracterizat de multe voci ca o versiune puțin mai grea a vârfului de gamă Dura-Ace. Pentru urechile mele, afirmația se înscrie în categoria celor care trebuie probate, căci știm cu toții reputația Dura-Ace și un set care să-i fie aproape seamăn poate părea o iluzie în unele cazuri.
Așadar, iată-mă în fața pieselor livrate noi-nouțe, în țiplă și în cutiile aferente. Îți dai seama de un produs de calitate de când îl primești ambalat și, dacă teoria conform căreia ambalajul contează extrem mult a fost vreodată adevărată, atunci pentru mine acel moment a fost când stăteam față în față cu toți membrii clanului Ultegra 6800. Shimano are grijă ca aceste piese să ajungă la tine intacte, așa că nu luați ca pe o ofensă timpul suplimentar petrecut scoțând piesele din diferitele protecții de carton în care au fost învelite sau introduse. Încă din această fază noul Ultegra dă semne a fi tot ceea ce a promis.
Și ce moment mai bun pentru o inspecție atentă decât acesta, când componentele zac solitare sub lumina reflectorului? Aspectul îl cunoaștem cu toții (și realitatea e identică cu cea din pozele de prezentare) și chiar dacă mă așteptam la finisaje și detalii grijuliu executate, tot nu am putut rămâne rece față de ceea ce am văzut. Niciun strop de vaselină sau teflon pe altundeva decât în părțile rulante sau în cele care necesită lubrefiere, niciun segment prea lung, scurt sau cu defect de producție, ci totul în perfectă armonie. Cred că aici se găsește și argumentul suprem pentru a achiziționa un set complet – e făcut să funcționeze ca un tot unitar – și sinergia e cu atât mai puternică cu cât urci mai sus în gamă. O altă mărturie că Shimano nu lasă nimic la voia întâmplării sunt și cablurile de cupru care leagă mantele de frâne și schimbătoare, precum și cămășile aferente, care sosesc gata lubrefiate. Par detalii la prima vedere, dar, în definitiv, sunt acea partea a totului la care nu ne gândim mereu.
Pe lângă rigoarea și constanța calitativă a setului Ultegra în general, aș mai scoate în evidență două puncte. Primul se referă la aspectul setului care din nou calcă pe urmele lui Dura-Ace, însă, față de situațiile similare din trecut, de această dată atât formele, cât și nuanțele sunt mult mai apropiate de vârful de gamă. Din punct de vedere vizual se conformează cu tendințele de culori stealth, care au ca principal motiv discreția, însă sunt în aceeași măsură și elegante, deci chiar dacă această chestiune se rezumă la gusturi, nu văd să apară foarte multe obiecții la adresa sa. Al doilea punct are de-a face tot cu tendințe, însă unele mai puțin fericite ale industriei de biciclete. Poate că în parte datorită dorinței de a atinge o greutate mai mică, poate din alte motive tehnice, nu am putut să nu remarc că metalul deține o proporție tot mai mică în ponderea materialelor din care sunt confecționate unele componente. Acest lucru se poate vedea cel mai bine „dezbrăcând” manetele de manșoanele lor, fapt în urma căruia găsim un corp realizat dintr-o masă plastică. Cât despre restul pieselor, aliajul de aluminiu domină.
Trecând la funcționalitate efectivă a setului, prin ce este mai bun 6800 decât 6700? Evident, toate răspunsurile indică spre pinionul suplimentar, dar nu aș bate prea multă monedă pe acest capitol. În definitiv, și alte două grupuri Shimano de șosea mai bifează această căsuță, 105 și Dura-Ace în speță, ca să nu mai vorbim de SRAM Red și Force 22, ori cele ale Campagnolo, care sunt 4 la număr: Super Record, Record, Chorus și Athena. Și asta luând în considerare doar versiunile mecanice.
Acum că am stabilit că seturile de șosea de 11 viteze au devenit norma și nu mai reprezintă excepția, mergem mai departe: care-i treaba cu Ultegra 6800? În primul rând, diferența minoră de greutate față de superiorul Dura-Ace. Acesta din urmă pune pe cântar 2.016 grame, pe când Ultegra 6800 2.328, în condițiile în care prima valoare este oficială și nu include părți precum piulița de închidere a casetei de pinioane și câteva șuruburi de montare a frânelor. Greutatea de 2.328 de grame a reieșit în cazul unui set cu angrenaj 53/39, brațe de 172,5mm, un bloc de pinioane 11-28 și schimbător de față braze-on (care se prinde direct de cadru). Masa totală defalcată pe componente o puteți consulta la finalul articolului.
Urmează cireașa de pe tort: folosirea efectivă a setului. Din start trebuie să subliniez că frânele te opresc în loc și dacă cineva caută putere de frânare maximă, Ultegra 6800 are ceea ce caută respectivul. Probabil cele două puncte de pivotare ale cleștilor sunt răspunzătoare, dar oricum ar fi, merg brici. Pe urmă avem trenul de rulare. Cele 11 pinioane pe care lanțul trebuie să le străbată implică mai multe poziții ale acestuia, de unde și mai multe poziții ale schimbătorului de față. Patru mai precis: două pentru cele două plăci de angrenaj, una intermediară între cele două și una care împinge schimbătorul o idee mai în exterior de aliniamentul de deasupra plăcii mari. Ceea ce mai pot confirma este că toate patru vor fi necesare, deci nu sunt acolo doar de dragul orgoliului unor ingineri din Japonia. Rămânem tot la schimbătorul de față care, grație pârghiei mai lungi, funcționează mai repede și este mai ușor de acționat. S-a zis cu vremurile când împingeai din greu la maneta stângă ca să convingi lanțul să încalece placa mare, iar modul în care Shimano a rezolvat situația te face să te întrebi de ce naiba nu s-au gândit la asta mai devreme. În ceea ce privește restul trenului de rulare, nu prea iese cu nimic în evidență tocmai pentru că funcționează cu o precizie care te cam face să uiți de zilele în care schimbătorul nu te asculta sau lanțul cârâia. Singurele momente când îl apreciezi cu adevărat apar la finalul unei ture când constați că lipsa incidentelor tehnice ți-a făcut ziua nesperat de luminoasă și plăcută. Singura obiecție în acest caz, care oricum nu se leagă de funcționare sau calitate, privește uzura componentelor. Existând 11 pinioane, lanțul este o idee mai îngust pentru a se putea încolăci pe acestea și este supus și mai multor poziții diagonale care amplifică uzura. Așadar, s-ar putea să fie nevoie de o înlocuire mai frecventă a acestuia, acțiune cu costuri aferente.
Cum industria bicicletei iubește standardele, acesta fiind și motivul pentru care introduce unele noi cu dărnicie, aș rezerva un paragraf și compatibilității dintre seturile de 10 și 11 viteze. Cea mai delicată problemă și frecventă întrebare este: merge un bloc/casetă de 11 pinioane pe butuc de 10 viteze? Ei bine, nu sau cel puțin nu fără un corp freehub Shimano Hyperglide-C, modelul special dezvoltat de producătorul nipon pentru seturile cu 11 pinioane din toate gamele sale. Hyperglide-C, o iterație a clasicului Hyperglide, unde „C” vine de la „compact”, permite înșurubarea completă a capacului de prindere al casetei de 11 pinioane, ceea ce nu este posibil atunci când încerci acest lucru pe un Hyperglide normal (de 10 viteze).
Concluzii? Având in față un grup de talia și calibrul Shimano Ultegra 6800 și mai ales după ce vezi că nivelul de funcționare este optim și pe parcursul unei perioade mai îndelungate, e greu să ai obiecții de vreo natură. Ergonomia manetelor este fantastică, iar mâinile se înfășoară în cel mai natural mod în jurul lor. Acționarea necesită o simplă împingere a manetei și schimbătoarele execută conștiincios mutarea peste pinioane, aceeași diligență fiind regăsită și în cazul frânelor. Pentru Shimano e destul de dificil să se autodepășească în privința seturilor de top, asta pentru că din punct de vedere al calității, lucrurile nu au lăsat nicicând de dorit. Totuși, parcă de această dată Ultegra s-a reinventat, iterația 6800 reușind să depășească statutul de simplă copie mai accesibilă ca preț a setului Dura-Ace, chiar dacă „moștenește” în continuare cea mai mare parte a trăsăturilor de la acesta.
Greutate totală Shimano Ultegra 6800: 2.328 de grame
Angrenaj (53/39, 172,5mm): 696 grame (Preț: 987 lei)
Rulment pedalier: 76 grame (Preț: 111 lei)
Frână față: 172 grame (Preț: 280 lei)
Frână spate: 171 grame (Preț: 258 lei)
Schimbător față (braze-on): 87 grame (Preț: 183 lei)
Shimbător spate: 195 grame (Preț: 317 lei)
Lanț: 263 grame (Preț: 167 lei)
Bloc pinioane (11-28): 250 grame (Preț: 315 lei)
Manete: 418 grame (perechea) (Preț: 1.349 lei)
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii