Nu-s prea multe biciclete care să-mi trezească emoții, din două motive: primul, este acela că nu ne parvin atâtea biciclete de top pentru test încât să mă entuziasmez incontrolabil. Iar al doilea, sunt un client dificil când vine vorba de esteticul bicicletei, prins în câteva șabloane din care cu greu ies. Când a venit cutia cu noul Spark la test, nici măcar nu știam ce-i înăuntru. Am băgat-o în debara, fără niciun pic de interes, apoi la ceva timp i-am sunat pe importatori să-i întreb ce bicicletă au trimis. „Scott Spark!” mi-au răspuns. „Noul Spark?!” întreb eu cu mirare. După care am fost troznit în plin de toate imaginile pe care le vizionasem cu Nino, clipurile de prezentare și cele publicitare și în general cam tot ce ține de marketing-ul care-ți penetrează creirii fără să-ți dai seama. „Ah, e Spark-ul lui Nino!”
Dar trebuia să-i fac și unboxing și pentru asta nu trebuia să desfac cutia, ca să se vadă totul cum trebuie pentru filmare. Nici măcar nu aveam loc de eroare în filmul respectiv, căci nu aveam cum să desfac cutia de două ori. De fapt, cred că am zis totul atât de rapid în introducere doar ca să ajung cât mai repede la ceea ce se afla între cele 6 bucăți din carton care alcătuiau ambalajul. Iar când am văzut-o, îmi era greu să-mi stăpânesc zâmbetul. Oricum ai privi, noul Spark a reușit să vină cu un design demn de secolul nostru, unul care nu este neapărat pe placul tuturor și care este blamat de hateri că a fost inspirat de la bicicletele Bold, marcă ce aparține în fond celor de la Scott și chiar dacă ești ca mine și nu te declari fanul numărul 1 al design-ului acestei biciclete, pe undeva n-are cum să nu te impresioneze. Așa că am făcut unboxing-ul și i-am dat pe traseu.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
În primul rând pentru toți cei care vor să scoată ce-i mai bun din ei pe un traseu de XC/XCO. Dificultatea acestora a crescut atât de mult în ultima vreme, încât se cerea o cursă de 120mm care să ia locul celei de 100m. Apoi, pentru cei pasionați de astfel de apariții inedite și care dețin desigur și niște bugete pe măsură. Chiar dacă versiunea de bază a lui Spark costă undeva la 2.800$ cu cadru din aluminiu, cea de top poate ajunge și la 14.000$ – pentru versiunea RC SL EVO ASX – v-ați prins voi de la ce vin toate prescurtările. Ceea ce, între noi fie vorba, ar trebui să reprezinte o sumă destul de mare chiar și pentru cei bogați. Iar dacă vrei o variantă medie, care să aibă o greutate decentă, ei bine versiunea de față, 910, este numa potrivită, iar aceasta are un preț de peste 5.000 de euro. Și merită totuși suma asta? Depinde din ce unghi privești.
Ca să-ți faci o idee mai clară, o să-ți povestesc câte ceva dine xperiența mea cu noul Spark. În primul rând, poziția pe bicicletă este ușor atipică pentru o bicicletă de XC și cu siguranță nu stai la fel de aplecat ca pe una care face parte din standarde. O pipă mai scurtă, de 60mm, contribuie și ea la poziționarea ta pe bicicletă, însă nu vei sta la fel de drept ca pe o bicicletă de enduro. Pe de altă parte, ghidonul de 760mm nu este nici cel mai lat, dar nici îngust, fiind chiar potrivit și cu undeva la 20mm mai îngust decât ceea ce folosesc eu în mod normal pe bicicleta de XC. Rise-ul ghidonului este destul de pronunțat, precum și backsweep-ul, configurație care m-a ajutat să trag de bicicletă mult mai ușor, spre exemplu atunci când faci un ollie peste un obstacol.
Unghiul headtube-ului este însă impresionant în această categorie: nu știu câți s-ar fi gândit că o bicicletă cu care te poți da în Cupa Mondială va avea un unghi atât de degajat, de 65.8 grade. Desigur, versiunea RC, cu o geometrie similară cu cea a bicicletei lui Nino Schurter, are un head angle de 67.2 grade, însă diferențele dintre seria 900 (pentru Trail) și cea RC (pentru XC) este făcută doar de furcă: 130mm pentru Trail și 120mm pentru XC, cadrul fiind similar. Iar la capitolul cadru, sunt atât de multe de zis, încât m-aș lungi până mâine. Dar o să fiu succint: suspensia este foarte eficientă, este de tip single pivot – așadar nimic complicat aici, mai complexă fiind introducerea amortizorului în cadru și conceptul rocker-arm-ului. Amortizorul este de tip upsidedown (montat invers), Nude, construit fie de Fox, fie de RockShox, în funcție de echipare. Bicicleta de față avea amortizorul de la Fox. Accesul la amortizor se face printr-o ușă din plastic (un port mai degrabă), pe care o poți închide sau deschide cu un buton de tip switch. Poți vedea astfel reglajul de rebound, valva de aer sau cablul de prindere care vine de la comanda de pe ghidon. Dacă ești curios cum vezi sag-ul, ei bine, există un indicator extern – pe cadru. O idee foarte faină de altfel.
Finisajele sunt de excepție, iar bicicleta arată precum un prototip. Mai ales în culoarea negru mat – care până la această bicicletă, nu mi se mai părea chiar la modă. Faptul că amortizorul este retras undeva în seat tube, înseamnă mult spațiu pe triunghiul posterior al cadrului, iar astfel ai la dispoziție două prinderi de bidoane. Greutatea cadrului este de doar 1.99 kg, valoare dată pentru versiunea cu cadru din carbon.
În configurația cu suspensii 130/120mm, bicicleta poate aborda lejer coborâri abrupte – în siguranță și poate urca în viteză și eficient, fără să ai impresia că tragi prea tare de tine. În acest sens, greutatea de aproximativ 12.5 kg nu se face simțită. Per total, am fost foarte mulțumit de performanțele bicicletei, atât pe urcări cât și pe coborâri.
Ce echipare are?
Modelul 910 mizează pe un set de amortizoare de la Fox și chiar luând în considerare prețul piperat, nu vei primi decât o furcă 34 cu o cursă de 130mm din seria Performance Elite. Așadar, dacă vrei Kashima, trebuie să mai pui ceva bani. Ambele amortizoare funcționează mai mult decât mulțumitor, în special suspensia spate mi s-a părut foarte eficientă, atât pe urcări cât și pe coborâri. Ambele amortizoare pot fi blocate de pe ghidon cu ajutorul comenzii TwinLoc sau se poate folosi o treaptă intermediară care reduce cursa cadrului la 80mm. Legat de sistemul TwinLoc, acestuia îi este atașată și comanda care acționează tija de șa, așadar ai 3 manete – una peste alta, și trebuie să devii atât de bun încât să nu confunzi tija de șa cu lock-ul amortizoarelor. În fine, nu am înțeles oricum pe deplin necesitatea unui astfel de sistem.
Transmisia este deja binecunoscutul Shimano XT cu 12 rapoarte, despre care am scris mult. O singură mențiune: cu patina blocată, lanțul a avut câteva bătăi pe porțiunile foarte denivelate, cu un zgomot care ar putea deveni deranjant la un moment dat. Din fericire, pe chainstay există o protecție serioasă care te asigură că nu vor rămâne urme de lanț pe carbon.
La capitolul frâne, acestea sunt din cele mai puternice de pe piață – Shimano XT M8120 cu câte 4 pistoane în etrier și discuri de 180mm. Foarte potente și ușor de folosit, puterea fiind livrată intuitiv.
La capitolul roți, acestea sunt construite de Scott – prin brand-ul propriu Syncros (modelul Silverton 2.0 TR) și au jante late și moderne, în schimb anvelopele Schwalbe Wicked Will și-au arătat slăbiciunea pe câteva zone instabile cu pietriș. Altfel, viteza lor de rulare este foarte bună, balonajul mare (2.4 este deja la modă) contribuind din plin la confortul deja oferit de cadru.
Tija de șa hidraulică provine de la Fox, modelul Transfer, cu o cursă de 150mm, cu comandă pe ghidon.
Așadar, în concluzie?
Noul Spark este cu siguranță una din bicicletele după care vei întoarce capul. Design-ul vine cumva din viitor și în ciuda faptului că nu este neapărat o idee nouă/revoluționară, reușește să impresioneze prin aspectul foarte curat. Versiunea 900 testată aici vine cu noi standarde pe care nu le pot judeca momentan bazându-mă doar pe experiențele anterioare: n-aș putea să spun că este o bicicletă de Cross Country dar nici neapărat una de All-Mountain în adevăratul sens al cuvântului, ci o combinație reușită între cele două, cu un aer aparte și original, care îți oferă distracție chiar și pe trasee mai tehnice și care este mai capabilă decât m-aș fi așteptat.
PLUS: Spark se cațără excelent, geometrie modernă și agresivă, eficientă și la vale, aspect
MINUS: preț cam piperat raportat la echipare, comanda TwinLoc poate crea confuzie, șa mică – scurtă și cam dură
Greutate: 12.5 kg
Prezentare video:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…