Categorii: Jante

Test – roți gravel Shimano GRX WH-RX570

Odată cu apariția bicicletelor gravel, care nu sunt chiar noutate, dar care în ultimii ani au primit îmbunătățiri semnificative, care le fac să fie mai versatile decât ciclocrosurile sau mtb-urile, au apărut și componentele speciale pentru gravel bike.

Ce este un gravel bike? Este o cursieră care merge foarte bine și off-road. Este o cursieră, dar cu geometrie modificata și „îndulcită”, îndreptată mult spre confort (head-tube înalt) și mai puțin spre performanță (înălțime mică rulment BB). Potrivită mai mult pentru stat o zi întreagă în șa la ture lungi, de aventură și explorare și mai puțin pentru concursuri de câteva ore unde dai la maxim din pedale. Așadar, și componentele trebuiau să se potrivească acestei noi discipline.

Când spui Shimano nu prea mai trebuie să spui și altceva, pentru că din start vorbești de fiabilitate și calitate. Produsele din gama medie, de buget, de la Shimano, cum sunt și aceste roți GRX, sunt gândite să nu exceleze în mod deosebit, pentru a păstra un preț bun, accesibil, dar în schimb să performeze peste medie, pentru că pur și simplu, așa este tradiția la Shimano. Fiabilitate maximă la preț decent.

Shimano WH-RX570 GRX sunt primele roți pentru gravel construite de japonezi, disponibile în varianta 700C sau 650B. La test le-am avut pe cele 650B, adică 27,5 inch. Roțile dispun de specificații simple, dar care, luate în ansamblu, creează un produs fiabil și performant, inclusiv din punct de vedere al greutății. Sunt specificații absolut suficiente pentru prețul pe care aceste roți îl cer și nevoilor cărora se adresează. Prețul, în jur de 500 euro pentru set, ocupă un segment competitiv din piață, acela al upgrade-urilor de buget, dar de calitate. Consider aceste roți drept foarte potrivite pentru upgrade sau, așa cum am făcut eu, cumpărate dacă urmează să-ți construiești un gravel bike din componente.

Roțile Shimano GRX nu strălucesc în mod deosebit în privința specificațiilor însă construcția este excelentă și robustă, un lucru care mi-a plăcut în mod deosebit fiind butucii cu spițe straight-pull. Pe de o parte arată mult mai bine decât tradiționalele J-bend (părere personală), pe de altă parte tipul ăsta de spițare oferă roților rigiditate mai mare. Și aici, avem avantaje și dezavantaje, când roțile sunt gândite să fie folosite la gravel. Voi detalia mai jos.

Jantele din aluminiu sunt asimetrice, caracteristică inspirată din mtb și care oferă robustețe mai mare. Lățimea lor de asemenea, 21,6 mm intern și 26 mm extern, reduce flexarea atunci când ești pe viraj la viteză mare. Flexare minimă înseamnă control și precizie bună. Însă lățimea nu este deosebit de mare, cum întâlnim azi, spre exemplu la mtb 30 mm sau chiar 35. Greutatea la fel, undeva la mijloc, caracteristici care iarăși, fac din aceste roți să fie un produs mediu, dar pe care foarte ușor îl poți considera, ok nu premium, dar cel puțin deosebit. Lățimea mai mare a jantelor înseamnă și o susținere mai bună a anvelopei, iar asta iarăși, înseamnă încredere mai mare în tine și echipament, atunci când terenul devine dificil, sentiment pe care l-am avut des.

Rotile sunt tubeless însă țin și anvelope care nu sunt tubeless, așa cum am aflat folosind o pereche de CST B-Fast. Au fost mai greu de instalat, însă cu puțin skill din partea mecanicului, am reușit. La început, cât anvelopele au avut în ele presiune mai mare, scăpau puțin lichid anti-pană. Însă în maxim o oră, nu s-a mai văzut nimic. Apoi, odată aduse la presiune normală de rulare, în cazul meu 1,5 – 1,8 BAR (la 75 kg ale mele), roțile sunt absolut impecabile, nu mai scapă presiune.

Apropo de presiunea din anvelope, este de preferat să nu faci roțile “beton”. Ține cont de faptul că în mod normal, la un gravel bike, nu ai suspensii. Așa că amortizarea trebuie să vină din cadru, furca rigidă și evident, anvelope.

În teren – Shimano GRX WH-RX570

La plimbare în natura, roțile Shimano WH-RX570 GRX s-au comportat absolut impecabil. Cu o greutate totală de 1.650 gr, le-am simțit ușoare și ușor de sprintat cu ele. Și la deal, nu am simțit că trag din greu sau că mă rog de ele sa urce. Pur și simplu și-au făcut datoria.

Ziceam mai sus de diferența dintre împletirea straight-pull și J-bend a spițelor. Pe de o parte, aceste GRX cu împletire straight-pull a spițelor, arată mult mai bine, mai profi. Pe de altă parte oferă roților rigiditate mai mare. Într-un fel este bine, pentru că pe asfalt ai nevoie de un transfer bun al puterii de la pedale la roți. Pe de altă parte pe teren accidentat această rigiditate poate fi percepută drept aspră. Depinde de fiecare în parte. Pentru mine este cam la mijloc. Preferam performanță mai mare pe asfalt, dar și confort pe lângă asfalt. Cumva, nu le poți avea pe toate, doar dacă treci la jante din carbon și, spargi pușculița cu adevărat.

Am observat în teren, că modul în care pinioanele prind în clicheții butucului este acceptabil. Nu prind din prima, rezultatul fiind ceva zgomot atunci când cuplează. Ocazional poate fi deranjant, mai ales dacă terenul este accidentat și nu ai timp să te concentrezi să pedalezi lin. Dar la acest nivel de preț nu ar fi corect să ceri mai mult.

Greutatea decentă pe care o au înseamnă și că nu capătă inerție mare odată ce încep să se rotească. În teren am observat că accelerez foarte ușor cu ele, menținând apoi fără nicio problemă o viteză de croaziera de 30 kmh pe plat sau fals plat. Greutatea redusă, pentru nivelul lor de preț, înseamnă și manevrabilitate bună. Pe poteci, la munte, le-am găsit surprinzător de agile, iar mulțumită rigidității de care vorbeam, foarte ușor să le ții pe trasa aleasă de tine, nu de ele.

La capitolul robustețe, de asemenea, nu stau deloc rău. Am coborât pe pietre și rădăcini, destul de violent ocazional, fără să aud niciun „ding!” din partea lor. Înapoi în service, la verificări, m-am bucurat să văd că jantele au rămas drepte. De menționat că pe un gravel bike nu poți merge la vale, pe bolovani, la fel de repede ca pe un mtb, în primul rând din cauza lipsei suspensiilor. Așadar, robustețea acestor GRX-uri am „măsurat-o” strict din punctul de vedere mai modest, al unui gravel bike.

Shimano GRX WH-RX570 – Concluzie

Sunt roți robuste, foarte performante, fiabile, prietenoase cu bugetul, cu un foarte bun raport preț-calitate, așa cum știm că este Shimano. Reprezintă o opțiune excelentă de upgrade al roților ieftine și grele cu care vine standard un gravel bike ieftin sau din gama de mijloc. Mai puțin mi-a plăcut faptul că butucul spate nu prinde, de fiecare data, din prima când începi pedalarea. Din acest motiv, prima pedală poate fi zgomotoasă câteodată. M-am surprins, de mai multe ori, începând pedalarea cu precauție, pentru a evita întârzierea la cuplare și zgomotul. Și la greutate stau foarte bine, roata față spre exemplu, cu tot cu anvelopă, disc de frână 160 mm și lichid anti-pană, are doar 1.168 gr. În mână, se simte foarte ușoară.

De asemenea, întreținerea lor este mai mult decât banală, rulmenții fiind tradiționalii cup-and-cone, ușor servisabili la nevoie. Niplurile externe de asemenea, oferă întreținere și reglaj facil.

Shimano GRX WH-RX570 sunt o pereche excelentă de roți pentru gravel, cu foarte puține minusuri, pe care le recomand în primul rând dacă vrei să-ți faci upgrade, iar apoi ca primă opțiune dacă îți construiești de la zero o bicicletă.

Specificații

  • Tip: tubeless
  • Material: aluminiu
  • Prindere discuri frână: center lock
  • Versiuni: 700c si 650B (27,5 inch)
  • Ax 100×12 față; 142×12 spate
  • Prindere ax: E-THRU
  • Butuc spate pentru: 10 sau 11 viteze
  • Lățime internă: 21,6 mm
  • Lățime externa: 26 mm
  • Înălțime: 22 mm
  • Nr. spițe: 24 fata/spate
  • Greutate măsurată: 730 g fata; 920 g spate (varianta 650B)
  • Preț informativ: 500 euro / set
  • Importator Romania: Rom-Eurotrade
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma