Categorii: Anvelope

Test – anvelope iarnă Schwalbe Marathon Winter

Odată cu sosirea iernii mulți dintre noi nu se opresc din pedalat. Fie că își continuă antrenamentele sau se duc la serviciu, bicicleta este mai departe folosită. Ceva probleme pot apărea atunci când începe ninsoarea, iar carosabilul sau aleile din parc, au din loc în loc și porțiuni de zăpadă, mocirlă, gheață sau polei. În acele momente o anvelopă dedicată pentru iarnă, devine de neprețuit.

Schwalbe Marathon Winter este exact o astfel de anvelopă și vine cu mai multe specificații care o fac performantă de-a lungul sezonului rece. În primul rând este de tip „Winter”. Nu am găsit alte detalii însă denumirea se referă la tipul cauciucului care este mai moale, pentru a rămâne flexibil și la temperaturile joase specifice iernii.

O altă specificație proprie acestui tip de anvelopă este profilul. Rizurile pe care le găsim la Schwalbe Marathon Winter seamănă foarte mult cu designul pe care îl vedem și la anvelopele de mașină. Practic acele rizuri din cauciuc se comporta ca niște ventuze. Când calcă pe suprafața de rulare se lipesc de ea.

Nu în ultimul rând avem țintele metalice. Acestea sunt instalate în așa fel încât să ajute cât mai mult. Centrul anvelopei este lăsat liber, pentru a rula mai silențios și pentru a avea aderență mai bună pe asfalt curat. Pe margini țintele sunt fixate alternativ pe două rânduri, pentru aderență cât mai bună pe viraje. Țintele metalice sunt de două tipuri: de aluminiu și din oțel. La nevoie poate fi achiziționat separat un set nou dacă ai cumva nevoie să înlocuiești ținte pierdute. Din păcate din specificații nu rezultă cu ce ținte este Marathon Winter dotat din fabrică, dar este menționat că toate dispun de un centru din carbură din tungsten, proprietate care le face să reziste câteva mii bune de kilometri.

sursa peterwhitecycles.com

Schwalbe Marathon Winter sunt anvelope cu ținte, de iarnă pentru oraș. Cu alte cuvinte funcționează cel mai bine pe zăpadă subțire și bătătorită, sau pe gheață. Asta datorită numărului relativ mic de ținte. Sunt foarte diferite față de Schwalbe Ice Spiker Pro spre exemplu, care sunt anvelope agresive pentru offroad. Acestea din urmă sunt însă și mai scumpe.

Anvelopele testate de noi au avut dimensiunea de 28*1.35 700*35C/35-622, talon sârmă, dungă reflectorizantă pe laterale, bandă aderentă pe margini pentru dinam, talon TwinSkin pentru protecție suplimentară laterală, protecție antipană RaceGuard de nivel 4 din 7 pe scala Schwalbe și o greutate pe cântarul nostru, de 900 grame fix. Schwalbe Marathon Winter face parte din categoria anvelopelor Performance Line, lucru care înseamnă calitate excelentă pentru utilizare intensă și cel mai bun raport preț-calitate. Menționez că protecția antipană RaceGuard este de nivel „sport”. Celelalte niveluri, mai performante, sunt de tip „allround”, practic potrivite pentru ture de trekking și touring.

Specificațiile oficiale ale anvelopelor ne mai spun că Schwalbe Marathon Winter au rezietență medie la înaintare 3 din 6, aderență aproape perfectă pe gheață 5 din 6, aderență pe offroad medie 3 din 6, protecție bună la pană 4 din 6 și rezistență medie în timp 3 din 6.

Anvelopele sunt echipate cu două specificații utile pe margini. Mai întâi avem banda reflectorizantă foarte utilă noaptea. Știm că potrivit regulamentului de circulație bicicletele trebuie să fie dotate obligatoriu cu catadioptrii pe spițe sau o astfel de dungă aplicată direct pe anvelopă. Cu Marathon Winter scapi de nevoia instalării ochilor de pisică.

A doua dungă este una aderentă pusă acolo special pentru un dinam electric acționat prin presare pe roată. Este o specificație utilă deși în ziua de azi majoritatea bicicletelor sunt echipate cu dinam integrat în butucul față.

Instalarea țintelor în anvelopă este echilibrată și bine gândită. Sunt destul de rare, dar suficiente pentru aderență. Sunt mai rare pentru a nu face gălăgie mare pe asfalt curat. În realitate sunetul specific se aude destul de tare însă nu-l pot considera deranjant. Știm însă că pe asfalt, metalul aluneca destul de ușor. Totuși, pentru că spațierea dintre ținte e bine gândită, aderența în viraje pe asfalt este bună atâta vreme cât și viteza este adaptată. Ce mai trebuie reținut este faptul că înainte de a folosi anvelopele pe zăpadă, trebuie să le folosești pe asfalt uscat și curat pentru 40-50 km, pentru a fi sigur că țintele sunt bine înfipte în cauciuc.

Dar sunt în același timp și suficient de dese pentru a oferi aderența necesară pe gheață și zăpadă. Le-am găsit excelente pe gheață și la fel de bune pe zăpadă bătătorită. Mai puțin performante au fost în zăpadă mare. Aici nu prea te descurci cu niciun fel de anvelopă. Pe de altă parte sunt extrem de bune pe polei. Spre exemplu dimineața când e frig și pleci spre serviciu, nu trebuie să te mai chinui distingi unde ar putea fi polei pe asfaltul negru. Schwalbe Marathon Winter au aderență foarte bună pe polei și nici nu-ți vei mai da seama când s-a întâmplat să treci peste așa ceva.

În viteză, pe suprafețe cu zăpadă bătătorita, anvelopele țin foarte bine. Este nevoie de frânare foarte puternică sau viraj în mare viteză pentru a derapa. Cu o pereche de anvelope normale de vară, nu ai putea lua un viraj lejer pe zăpadă nici cu 10 kmh.

Cât privește greutatea și prețul, Schwalbe Marathon Winter sunt destul de grele la 900 grame bucata. În lista noastră de greutăți sunt doar la un pas de cele mai ușoare anvelope pentru fat bike, mai precis Schwalbe Jumo Jim EVO LS de 26×4.4 care au 1.180 gr. Însă greutatea de 900 grame este justificată având în vedere dubla protecția antipană, talonul din sârmă și evident țintele metalice.

Schwalbe Marathon Winter ar putea fi considerate destul de scumpe. Pe de o parte sunt mai scumpe decât Schwalbe Smart Sam însă mai ieftine în comparație cu Schwalbe Racing Ralph. Însă și prețul este bine justificat. Sunt totuși anvelope specializate pentru iarnă și pline de tehnologie.

Concluzia este foarte pozitivă. Anvelopele s-au comportat excelent pe zăpadă bătătorită și pe gheață. Inspiră încredere și-ți permit să nu te mai concentrezi atât de mult la suprafața de rulare iarna, când drumul este acoperit total sau parțial cu zăpadă.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma