Romet Rambler 26 4 (2017)

Biciclop ne-a trimis la test un Romet Rambler 26 4, o bicicletă de buget cu roți de 26 de inch, cu frâne hidraulice pe disc și o furcă cu amortizor, cu un preț mai mult decât modest, de 1.649 de lei. Am testat-o pentru voi intensiv, plecând de la baza FreeRider, cu gândul de a o duce pe aceleași trasee pe care testăm și bicicletele mai bine echipate. Pe parcurs însă lucrurile s-au complicat, pentru că atunci când te decizi să iei și un Campion Național la Motocross cu tine, s-ar putea să ajungi în locuri nebănuite. Să vedem cum s-a descurcat Rambler-ul în fața provocărilor.

Cadru/Pe traseu

Mulți spun că roata de 26 de inch este istorie și pe drept cuvânt, când te uiți peste ofertele pe care le găsești prin magazine, rar mai observi o astfel de bicicletă. Avantajul celei de față este însă induscutabil echiparea oferită, una care ar putea să-ți dea de gândit serios dacă nu vrei să duci bicicleta asta la limită. Pe scurt, Rambler-ul are un preț similar cu cel al unei furci pe aer mid-level, ceea ar trebui să-ți ofere un pont clar despre bugetul în care este încadrată.

Odată ajuns pe traseu am simțit dezavantajul roții mai mici și greutății crescute a bicicletei, dar m-am întrebat inclusiv după tură, dacă nu cumva am fost influențat de factorul psihologic. Factorul roții mici, acela care m-a bântuit câteva zile: când pedalezi doar pe biciclete 29er și 27.5, în momentul cât te urci pe o bicicletă cu roți de 26 de inch, aceasta pare de jucărie, chiar dacă timp de zeci de ani am folosit acest format.

Deși am pedalat pe un cadru M, poziția mi s-a părut destul de compactă și am resimțit nevoia unui top tube mai lung pe urcările agresive. Nu uita s-o probezi înainte de achiziție, căci pentru înălțimea mea de 1.73m, tija de șa a fost cam scurtă, fiind nevoit s-o ridic mai sus de limita marcată pe aceasta.

Pe de altă parte, nici coborârile n-au fost prea prietenoase, căci așa cum spuneam, când pleci la drum cu un profesionist în ale motocross-ului, te poți aștepta să schimbe oricând direcția. Și sincer, nu mă așteptam să ajung pe niște coborâri demne de etapele de la Cupa Națională de Downhill. N-a fost simplu deloc să rămân pe bicicletă, dat fiind faptul că unghiul headtube-ului nu a fost niciodată gândit pentru astfel de trasee. Altfel, pe coborârile de pe forestiere, bicicleta s-a comportat bine, așa cum mă așteptam de la un 26: extrem de manevrabil, permițând să sari și să te miști în aer exact așa cum vrei. În acest sens, laudele merg către ghidonul surprinzător de lat, de 730mm, care îmbunătățește mult din controlul pe coborâri. Sunt aproape convins însă că oricine va cumpăra această bicicletă nu o va duce niciodată pe astfel de trasee, dar și eu, la rându-mi, când achiziționez un produs și știu că are o arie mai largă de utilizare, mă face să mă simt bine.

În ceea ce privește greutatea cadrului, aceasta este de 2.05 kg, încadrându-se în media entry-level-ului cu cadrele de 27.5 și 29, iar rigiditatea este de 129 Nm/grad, cea mai mare măsurată pe un cadru anul acesta. O valoare care ar trebui să reprezinte un indice de performanță foarte bun, însă această bicicletă nu a fost construită pentru profesioniști, așadar mă voi rezuma la faptul că persoanele care cântăresc chiar și peste 100 de kg, se vor putea bucura de caracteristicile cadrului. Iar în final, țin să menționez că Rambler-ul vine cu cablurile trase prin interiorul cadrului, o specificație de apreciat la acest nivel de preț.

Echipare

Voi începe cu frânele hidraulice pe disc, din gama Shimano, modelul M315. Acestea sunt dotate cu discuri de 160mm și oferă reprize de frânare rezonabile. Persoanele mai grele de 75-80 de kg, ar trebui totuși să ia în serios un upgrade al discului montat pe roata de față, înlocuindu-l cu unul de 180mm, pentru mai multă putere. Dacă nu vei pedala la munte cu această bicicletă, atunci nu ai motive serioase să te gândești la un astfel de upgrade.

Furca Suntour XCT este suficientă pentru trasee ușor denivelate, însă nu vine cu susținere serioasă pentru porțiunile dificile. Rebound-ul este rapid, compresia ceva mai greoaie, iar întreaga greutate destul de mare, ceea ce nu o face performantă pentru traseele adevărate de MTB.

Transmisia 3×8 oferă rapoarte bune pentru drumuri forestiere, însă pentru urcările mai dificile, primul raport s-ar putea să ți se pară cam greoi. În general rapoartele sunt foarte diferite de ceea ce oferă noile transmisii 2×10 sau 2×11 și în general, sunt adaptate pentru parcurgea unor trasee fără diferențe mari de nivel. Transmisia este compusă din piese Shimano Tourney/Alivio și este destul de lentă și zgomotoasă.

La capitolul roți, aceasta se prezintă cu un set de jante foarte solide și cu un set de anvelope de la Michelin Country Racer 26×2.1 adaptate mai degrabă pentru teren plat. Crampoanele sunt mici, ceea ce oferă o viteză bună de rulare, însă nu te poți arunca cu ele în viraje după bunul plac, fără să derapezi. Într-un fel, derapajele controlate sunt distractive dar dacă nu stăpânești bine bicicleta, trebuie să fii atent la acest aspect.

Concluzie

Privită în ansamblu, aceasta este o bicicletă de agrement ideală, cu care poți colinda fără probleme pădurile sau drumurile forestiere. Mi se pare o alegere bună în fața concurenței precum Decathlon-ul, oferind 2 ani garanție pentru piese și 5 ani pentru cadru, adică suficient cât să nu-ți faci probleme. Costul de achiziție este de asemenea mic raportat la echipare, așadar, dacă te afli în fața deciziei de a-ți achiziționa prima bicicletă și nici nu dispui de un buget mare, aceasta este o variantă foarte atractivă, care te poate duce la nevoie și pe trasee de munte nu foarte dificile.

Pe de altă parte, bicicleta mi-a reamintit de vremurile apuse, mai ales prin prisma faptului că te poți juca cu ea cum vrei, datorită roții mai mici de 26 de inch. Un aspect pe care, se pare, l-am uitat cu timpul.

Date relevante

Greutate totală: 14.2 kg
Greutate cadru: 2.052 grame
Greutate roți*: 4.960 grame
Greutate furcă: 2.760 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 90 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.260 grame
Rigiditate headtube: 129 Nm/grad
STW**: 62.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 4/10
La vale: 5/10

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

3 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma