Sunt două chestii deosebite în ceea ce-l privește pe Mustang M1. În primul rând, așa cum ai citit corect în titlu, este un model 2022, disponibil pentru test deja din vara lui 2021. Pe de altă parte, această bicicletă este una cu gene de racing, chiar dacă este echipată cu componente entry-level. Acest lucru se întâmplă de principiu deoarece polonezii de la Romet folosesc acest cadru și pentru echipări superioare, iar astfel, l-au făcut disponibil și pentru cele de bază. Finisajele sudurilor pansonate, geometria sau chiar lipsa urechilor pentru prinderea portbagajului, sunt câteva caracteristici pe care nu le regăsești la nicio altă bicicletă entry-level, nici măcar la marii producători. Ceea ce face din M1 un hardtail 29er căruia îi poți face multe upgrade-uri. În acest test vedem ce poate pe traseu.
Pentru cine este această bicicletă?
Fără niciun dubiu, pentru aceeia dintre voi care n-au mai mult de 2.500 de lei de cheltuit pe o bicicletă dar vor o bază solidă pentru următoarele upgrade-uri. Și desigur, pentru cei cărora o bicicletă cu o geometrie sportivă le va fi de folos și pe viitor. Desigur, uneori o geometrie modernă este binevenită oricum, însă poate că sunt persoane mai puțin pretențioase, care folosesc bicicleta o dată pe lună și atunci puțin – iar în acest caz, treaba asta nu mai este foarte relevantă.
În orice caz, Mustang M1 are geometria similară cu cea a altor modele premium, din gama hardtail. Asta înseamnă un headtube amplasat la 70 de grade, decent și echilibrat atât pentru urcări cât și pentru coborâri, un seat tube amplasat la 73.5 grade care-ți oferă o poziție bună pe porțiunile de urcare abrupte și un reach de 424mm, suficient cât să ai spațiu să te miști pe bicicletă. Apoi, chainstay-ul are o lungime de 435mm, așadar gândit tot pentru a găsi echilibrul perfect între manevrabilitate bună și stabilitate. În ceea ce privește ghidonul, acesta este relativ drept și are o lățime mulțumitoare de 720mm, iar pipa de 90mm este mai degrabă axată pe traseele de maraton decât pe cele tehnice, mai ales că discutăm despre un cadru în dimensiunea M. Altfel spus, Romet M1 are genele unei biciclete sportive, însă nu poate fi susținută de echipare pentru performanțe mai bune. Desigur, nici prețul de 2.549 de lei nu este chiar mare, de aici și adaptarea așteptărilor.
Ce echipare are?
Mențiunea de mai devreme ne aduce în miezul acestei discuții: echiparea. O ă încep de data aceasta cu furcă, un Suntour XCT cu o cursă de 100mm, entry-level, care te poate susține pe denivelări mici și poate medii, însă nu o face în confort deplin.
Frânele ce echipează sunt deja clasicele Shimano MT-200, care pot fi regăsite pe aproape orice bicicletă cu un preț între 2.000 și 3.000 de lei – poate chiar mai scumpe. Sunt de tip on/off, nu au o modulație prea bună, însă dacă traseul nu cuprinde coborâri lungi și tehnice, atunci te vei descurca cu ele. Ține totuși cont că discul de față este de 160mm, așadar mic, recomandarea mea fiind să treci la unul cu un diametru de 180mm. În acest sens, pe lângă disc, va trebui să achiziționezi și adaptorul de frână.
Transmisia cuprinde 3 foi și 8 pinioane, un mix de Shimano Tourney și Alivio. Desigur, Alivio prestează mulțumitor, dar nu este cel mai silențios schimbător, iar manetele de schimbător sunt combo cu cele de frână. Asta înseamnă că dacă vei vrea să treci pe viitor la o casetă de 9, 10 sau 11 pinioane, ceea ce este perfect viabil pentru această bicicletă, va trebui să înlocuiești întreg ansamblul de manetă frână + manetă de schimbător. Din fericire, poți păstra etrierul, la care se poate conecta o manetă de frână separat. Raportul oferit de foaia mică, de 24 de dinți, cu cel oferit de pinionul mare, de 34 de dinți, te va ajuta să parcurgi și trasee cu urcări mai lungi.
Nu în ultimul rând, roțile sunt dotate cu butuci Shimano cu bile, jante duble din aluminiu – ca să fie mai rezistente la lovituri și anvelopele Michelin Country Racer, care deși sunt relativ subțiri – 2.1 inch – oferă o aderență foarte bună în viraje sau la frânare.
Concluzie
Romet Mustang M1 rămâne preferata mea din segmentul entry-level de anul acesta și ca să fie cât mai clară încadrarea, trebuie să precizez că mențiunea este pentru un cost de până 3.000 de lei. Faptul că reprezintă o bază atât de bună pentru eventuale upgrade-uri o face cât se poate de atractivă și o văd ca pe un instrument excelent pe care poți evolua. Totodată, poate fi un proiect fain pe care să-l duci la capăt, jucându-te cu configurațiile de componente și scăzând totodată din greutatea totală. Care, pentru început, va fi de 14.6 kg – decent pentru segmentul său de preț.
Plus: cadru excelent finisat, cu geometrie sportivă, preț de achiziție decent raportat la echipare, anvelope aderente
Minus: manetele de schimbător și cele de frână sunt combo, furca nu este chiar potrivită pentru trasee montane
Preț: 2.549 Lei
Importator: Biciclop
Film de prezentare:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…