Rockmachine Torrent 70 (2014)

Rockmachine Torrent 70 este unul dintre acele 29ere care mi-au trezit plăcerea de a pedala mai mult, de a sări obstacole și de a găsi linii mai dificile – eventual pe pietre – așa cum poți vedea în galeria foto. Asta pentru că Rock Machine, companie fondată în 1994 și mai puțin cunoscută pe piața din România, a făcut din modelul de față unul cu gene sportive. Și cum asta se simte imediat ce te urci pe bicicletă, am rămas plăcut impresionat. Dar să vedem în continuare elementele care fac Torrent-ul o alternativă de luat în seamă.

Cadru/Pe traseu

Geometria lui Torrent este cea clasică: chainstay cu o lungime de 450mm, unghi de 71 de grade pentru headtube și de 73 de grade pentru seat tube. Deci, experimentele nu au fost făcute la nivel de cadru ci la nivel de echipare. Pipa spre exemplu, este scurtă, făcând bicicleta mai manevrabilă decât standardul segmentului. Ghidonul cu o lățime generoasă de 700 de mm (și rise 0) este de asemenea potrivit pentru abordarea rapidă și total control a virajelor. Și cu aceste specificații aparent nesemnficiative, bicicleta se transformă într-una extrem de manevrabilă, dornică să încaseze cât mai multe abuzuri. Iar noi nu am privat-o deloc. Poziția pe bicicletă este confortabilă și nu te obligă să stai foarte aplecat pe față, în principal datorită pipei mai scurte.

Greutatea cadrului este de 2.14 kg în dimensiunea de 16.5 inch, iar rigiditatea acestuia ne indică valoarea de 101.4 Nm/grad. Nici greutatea cadrului nu este foarte mică, dar nici rigiditatea nu lasă loc de comentarii. Astfel, chiar și persoanele mai grele, de până în 90 de kg, se pot bucura de calitățile oferite de cadrul lui Torrent.

Headtube-ul este conic, nu are prinderi pentru portbagaj, iar top tube-ul și down tube-ul au o formă eliptică, nu doar pentru aspect ci și pentru o durabilitate mai mare. Prinderea pentru etrierul de spate este de fapt o piesă întreagă lucrată CNC, care ar urma să rigidizeze și mai mult acea zonă.

Echipare

Aceasta oferă strictul necesar pentru ture montane sau participarea la concursuri. Mai mult nu ai nevoie decât dacă dorești să mai scazi din greutatea de 14 kg, a bicicletei. Cu toate acestea există și o verigă slabă și anume anvelopele, care provin de la Schwalbe, modelul Smart Sam, dar care sunt totuși din gama de intrare, de slabă calitate și grele (aproximativ 800 de grame bucata). Pretențioșii ar putea comenta și la capitolul frâne, dat fiind faptul că bicicleta este totuși echipată cu o furcă cu cartuș de aer.

Acestea provin de la Shimano, sunt hidraulice pe disc, dar fac parte din gama entry-level (M395). Oferă suficientă putere de frânare, în special datorită discului de 180mm montat pe roata de față, dar privind echiparea în ansamblu, un set de frâne din gama Deore ar fi fost mult mai potrivit. Și mai performant.

Sistemul de transmisie 3×10 cu suficiente raporate pentru orice fel de teren, are în dotare un schimbător Shimano SLX, suficient de rapid și de silențios, un schimbător de foi Shimano Deore, un angrenaj Hollowtech I cu brațe sculptate și nu goale pe interior, care cântărește aproximativ 900 de grame cu tot cu Bottom Bracket și manete din seria Deore.

Roțile sunt un alt punct slab al bicicletei dată fiind greutatea de 5.38 kg. Trebuie menționat totuși faptul că anvelopele grele pun sute de grame în plus pe cântar, pe când butucii și jantele par durabile.

Furca cu cartuș de aer provine de la Rock Shox, modelul XC32 TK și oferă suficient confort denivelat. În plus, abundă în reglaje, precum viteza de revenire, presiunea sau posibilitate de a fi blocată cu ajutorul unei comenzi aflate pe ghidon. Nu este în schimb foarte sensibilă pe denivelările mici, dar per total este o furcă bună așa cum am aflat de fapt în ultimii ani.

Șaua este foarte comodă pe distanțe lungi, inclusiv manșoanele care sunt destul de moi.

Concluzie

Torrent 70 este un 29er așa cum îmi place: jucăuș și manevrabil, dar care este foarte capabil și pe urcări. Pipa scurtă te va ajuta să tragi mai ușor de ghidon ca să sari peste obstacole, caracteristică pe care o vei aprecia cu siguranță pe munte. Cadrul este bine finisat, are un aer de sportivitate, iar echiparea, cu unele excepții pe care le-am enumerat mai sus, este suficientă atât pentru începători cât și pentru cei care au deja experiența formată. Prețul este de asemenea atractiv, fiind astfel o alternativă demnă de luat în seamă, mai ales pentru concurenții germani.

Date relevante

Greutate totală: 14.08 kg
Greutate cadru: 2.142 grame
Greutate roți*: 5.386 grame
Greutate furcă: 2.161 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 942 grame
Rigiditate headtube: 101.4 Nm/grad
STW**: 47.3

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country
Pe urcări: 7/10
Pe coborâri: 8.5/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma