Urmaș al vestitului Dart, noul XC vine în întâmpinarea celor care-și doresc o furcă de buget, cu performanțe mulțumitoare. Indicativul 32 ne oferă un indiciu asupra grosimii brațelor superioare ale acestei furci. Dacă furca XC 28, din aceeași gamă, nu a reușit să ne impresioneze mai deloc, pot spune că 32 pare ruptă din cu totul altă gamă. Dar să nu ne entuziasmăm prea repede.
Rock Shox XC 32 este printre altele și cea mai solidă din gamă. Brațele aduc cu standardele vremurilor moderne, fapt îmbucurător. Ca și funcționalitate, aceasta îmi amintește foarte mult de fosta Rock Shox Tora pe arc, de la care, am suspiciunea că împrumută multe componente interne. Arcurile (pentru că nu vorbim de cartuș de aer în cazul lui XC 32) amortizează decent denivelările medii și mari, revine fără să fie brutală, iar preload-ul instalat chiar face minuni: întărește arcul atât cât îți este ție necesar.
Evident, denivelările mici nu prea sunt luate în seamă de XC32, fapt de la sine înțeles în acest segment. Și spun asta pentru că nu am întâlnit momentan o furcă de buget sensibilă.
Pusă pe aparatele de probă, aceasta se comprimă 98 de mm (din cei 100 declarați) și are o rigiditate frontală de 222.7 Nm/grad. Aceasta ne oferă un indiciu despre cât flexează furca în momentul în care frânezi sau când iei viraje utilizând frâna. Pentru a putea face o încadrare corectă, trebuie să știi că unele furci au rigiditate de doar 170 Nm/grad, pe când altele, pot atinge o valoare de peste 280 Nm/grad. Cu cât cursa este mai mare, cu atât este mai complicat să construiești o furcă rigidiă. Cu toate acestea, există furci cu o cursă de 160 de mm, ce au o rigiditate la frânare de peste 250 Nm/grad.
Greutatea de 2.182 de grame (cu gâtul tăiat) este chiar mai mică decât cea declarată de producător, numărându-se astfel printre cele mai ușoare din clasa sa.
Raportată la concurență, doar Suntour XCR mai ține pasul cu XC 32-ul la capitolul rafinament, este însă cu aproape 200 de grame mai grea.
Pe lângă comanda pe Preload, pe XC 32 vei regăsi o comandă de Lock-Out (opțional și cu comandă pe ghidon) și una de Rebound (viteza revenirii), pe care am apreciat-o în mod deosebit în clasa entry-level. Brațele superioare sunt construite din oțel, pe când cele inferioare din magneziu, acestea din urmă salvând astfel câteva zeci de grame din greutatea totală.
Prinderile pentru V-Brake existente pe brațele inferioare sunt complet inestetice. Poate două versiuni ale acestei furci ar fi fost de preferat: una cu prindere pentru disc și alta, cu prindere pe V-Brake (și disc).
Rock Shox XC 32 nu te dă pe spate cu reprizele sale de amortizare, dar face față unui traseu de o dificultate medie. Oferă suficient confort pentru prețul pe care-l plătești, beneficiază de majoritatea reglajelor iar din segmentul său, este una dintre cele mai bune opțiuni. Dacă vrei ceva mai mult, va trebui să te orientezi către Recon sau către o furcă cu cartuș de aer.
Rigiditate frontală: 222.7 Nm/grad
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…