Am avut la dispoziție o săptămână la munte pentru a ne convinge de calitățile noii furci Rock Shox XC 28 și deja din introducere, pot spune că cei de la Rock Shox au depus eforturi pentru a îmbunătăți din performanțele acestui model. Eforturi vizibile. Ca să te punem în temă, XC este gama entry-level de la Rock Shox, cu o cursă de 100mm, iar 28 este o specificație care face referire la grosimea brațelor superioare. Din punct de vedere al construcției, această furcă intră în concurență directă cu Suntour XCT sau RST Gila.
Chiar de la primele ture, poți să-ți dai seama că Rock Shox XC 28 reușește să lase în urmă concurenții taiwanezi, însă dacă vorbim despre performanțe reale, această furcă nu poate emite pretenții. Este cea mai bună dintre furcile codașe, dar pe trasee mai dificile, aceasta își arată limitele. Spre exemplu, denivelările mici nu sunt resimțite de arcul din interior, iar roata nu rămâne mereu liptă de traseu atunci când este nevoie. În schimb, cele medii sau mari sunt amortizate mulțumitor, dar cu un rebound rapid (chiar dacă este reglat corespunzător) și cu o compresie la fel de rapidă.
Începând cu 2013, cei de la Rock Shox specifică pe brațele inferioare ale furcii duritatea arcului, iar noi am avut ocazia să testăm o furcă cu un arc de duritate medie. Persoanele mai ușoare sunt avizate să aleagă un model cu un arc mai moale, pe când cei mai grei dintre voi, să aleagă arcul cu o duritate mare.
Din punct de vedere al construcției, furca vine cu o coroană din aluminiu 6061, brațe superioare din oțel și brațe inferioare din magneziu. Gâtul (steerer-ul) este construit din oțel. În această configurație dimensiunea maximă a discului recomandată este în continuare de 160 de mm.
La nivel de confort pe potecile de pădure, această furcă este mulțumitoare. Iar mai mult decât atât, nici nu prea contează, deoarece a fost proiectată ca o furcă entry-level, care să echipeze biciclete din aceeași clasă. Pe scurt, își atinge scopul, pentru cei care nu vin cu pretenții.
Din punct de vedere estetic, au mai fost făcute câteva modificări. Pe lângă noile stickere, există un robinet nou pentru Lock-Out-ul cu care este dotată și care se acționează de pe brațul drept al furcii, o coroană o idee mai aplatizată și un robinet de preload construit dintr-un plastic mai de calitate.
Noua Rock Shox XC28 este un salt vizibil față de modelul anului anterior, funcționând ceva mai rafinat și venind cu o imagine mai bună prin calitatea unor materiale utilizate, însă comparată cu un Rock Shox XC 32 spre exemplu, mai are de recuperat la capitolul rigiditate și funcționalitate.
Mai bună decât concurenții principali, dar nepotrivită pentru trasee mai dificile. Greutatea este mare, dar pentru cei care vor să salveze aproximativ 200 de grame, există modelul XC 28 TK Mg, cu aproximativ 150 de lei mai scumpă. Dacă vrei să parcurgi trasee serioase de munte, orientează-te către modelele superioare.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salutare!
Am comandat si eu XCR 32 AIR pentru CUBE-ul meu AIM PRO 29er, model 2016. Saptamana viitoare il montez...si va fac un scurt feed-back (daca gasesc un loc acceptabil sa ma dau cu bicla).
Va tin la curent. Asta daca mai sunt persoane interesate de topicul de mai sus.
Salutare. Detin aceasta furca din 05/2016.
Pro:
-arata bine
-regaje multe (rebound, preload, lockout)
-cursa lina
Contra:
-reglajele nu prea se simt (in afara de lockout)
-arcul mediu este cam rigid pentru mine (73 kg)
-optionale scumpe (remote lockout)
Il alta ordine de idei furca este ok, isi face treaba insa nu ma impresioneaza deloc.
O compar cu vechea furca, o furca stoc pe arc fara nici un reglaj cu o cursa de 80 teoretic, practic vreo 60 (cred ca este furca marca Logan).
Am testat o bicicleta Cube care a venit din fabrica cu o furca Suntour XCR pe aer, si se comporta mai bine. In plus, avea remote lockout pe ghidon.
Eu ma dau la nivel de amator, maxim de doua ori pe saptamana prin parcuri sau paduri (Comana, Baneasa) nu mai mult de 100 km pe luna.
Urmatoarea furca va fi un SR XCR 32 Air.
Am schimbat o furca RTS Gila Pro cu acest model de RS XC 28. Chiar daca este un entry level mi se pare net superioara. Functioneza bine, dar. Dupa jumatate de an mi s.a blocat robinetul de reglare aresiunii la apasare. Oricum n.am simtit nevoia sa mai umblu la el. Si din cate am inteles se poate demonta pentru reparatii, fata de Gila la care trebuia inlocuit tot subansamblul.
Asta ar fi usor de spos dar mai greu de facut, vine pe o bicicleta noua, gata echipata.
Ar fi de ales intre RS XC 28 si Suntour XCR Lo.
Parerea mea e sa iti indrepti atentia catre o furca mai solida din segmentul superior de pret cu brate de 30.
E cumva o limita de greutate pentru bratele de 28?
Adica se preteaza pentru cineva pe la 110 kg?
Si daca are 5 ani,ce?Am mers cu amandoua si personal tot Dart-ul mi s-a parut ca amortizeaza mai fin si mai bine.Daca are si revizia facuta de curand cu ulei de calitate si unse bratele,e de vis.
ar fi buna pe un rockrider 5.2 xl model 2011?
Nu neapărat. Ca performanțe la acea vreme, Dart 1 (echivalentul lui Xc28) era acceptabil. În schimb, noul model este mai bine finisat și funcționează mai în pas cu timpurile moderne. Este o diferență de aproximativ 4-5 ani între lansarea celor două (Dart vs. XC).
Deci tot Dart-ul a fost mai valabil....>>