O să încep acest articol cu o întrebare: de ce ai avea nevoie de o furcă de top, SID, când există Reba? Reba este mai ușoară, mai ieftină și oferă o cursă asemănătoare, de 100 de mm. SID RL în schimb, vine cu noul sistem Rapid Recovery (pentru rebound), ale cărui performanțe nu le contest, dar testul de față mi-a dovedit că Reba RL este suficientă pentru orice amator, chiar și pentru profesioniști. Pe de altă parte, dacă comparăm Reba RL cu un Fox F29, cu opțiuni similare, constatăm că Reba este de aproape 3 ori mai ieftină. Și astfel, înțelegem că unul dintre cele mai populare modele de la Rock Shox este un all rounder perfect, adică exact ce căutam.
Reba a fost introdusă în 2004, timp în care i s-au adus diverse modificări. Cea mai mare modificare însă a suferit-o în 2013, când a făcut trecerea de la Dual Air la Solo Air, cei de la Rock Shox afirmând că o construcție mai puțin complicată presupun reglaje mai simple și mentenanță mai simplă. Afirmație cu care sunt perfect de acord.
Noua Reba RL Solo Air pentru bicicletele 29er a suferit ceva modificări de ordin estetic pentru sezonul 2013. Dar din punct de vedere funcțional, diferențele sunt minime față de vechiul model. Amortizează la fel de eficient, fiind sensibilă și pentru denivelări mai mici, în ciuda faptului că utilizează sistemul Solo Air (pintr-o singură valvă se introduce aer atât în camera pozitivă cât și în cea negativă). Cursa este liniară, iar spre capătul cursei aceasta marchează o curbă ascendentă pentru a proteja furca de un eventual bottom out. Dacă reglezi presiunea corespunzător, în funcție de greutatea ta, nu ai pentru ce să îți faci griji, deoarece această furca funcționeasză ireproșabil. În plus, brațele culisează foarte fin, deși acum putem compara cu noile materiale utilizate pentru brațele furcii Rock Shox Pike, sau Kashima de la Fox, caz în care concluzionezi că este loc și de mai bine. Dar dacă nu ai contact cu cele două menționate mai devreme, vei aprecia brațele superioare ale lui Reba.
Alte opțiuni precum rebound-ul (viteza de revenire a furcii), comanda de activare a lock-out-ului (blocare) instalată pe ghidon sau indicatorul de SAG sunt prezente pe această furcă. Cursa standard de 100 de mm poate fi modificată la 80, respectiv 120 de mm, dacă simți nevoia. Pentru asta va trebui însă să demontezi furca, deoarece această setare se face cu înlăturarea/adăugarea distanțierelor.
Greutatea este pe de altă parte un mare plus al acestui furci. Chiar și în versiunea pentru roți de 29 de inch, unde se presupune că Rock Shox a utilizat mai mult material datorită lungimii brațelor inferioare, Reba cântărește puțin peste 1.5 kg, mai precis 1.581 de grame (în versiunea pentru headtube conic). Astfel, greutatea este similară sau chiar mai mică decât un SID RL și cu doar 20 de grame mai mare decât în cazul Fox-ului F29. Nu-ți lasă prea multe opțiuni, nu-i așa?
Rigiditatea este mare datorită utilizării unui ax de 15 mm pentru prinderea roții de față, mai rigidă oricum decât modelul cu prindere clasică de 9 mm, chiar dacă brațele superioare (aluminiu 7000) nu au un diametru mai mare de 32 de mm. Și cum toate acestea nu erau de ajuns, Reba este atât de solid construită încât poate găzdui chiar și un sistem de frânare ce se bazează pe un disc de 210 mm.
În concluzie, Rock Shox demonstrează încă o dată, că poate construi produse foarte performante și fiabile care pun concurența într-un con de umbră. Asemenea cazului Pike, abordat nu de mult, și Reba este una dintre acele opțiuni suficiente pentru a îndeplini dorințele oricărui ciclist, fie el amator sau profesionist. Este momentul ca Fox, DT Swiss sau Manitou să înceapă să privească serios concurența din piață.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Pe site-ul de la Sram si din cartea tehnica inteleg ca nu se poate modifica cursa la Reba RL 29 soloair 2013.
A modificat cineva?Sunt direct interesat,pentru ca nu as vrea sa desfac furca in perioada de garantie,eu am varianta de 100mm.
Traian trebuia sa-i mentionezi sa caute sub numele articolului, poate ca nu a vazut si aici nu e precizat numele.
Salut Catalin! Apreciem atentia si fidelitatea cu care ne urmaresti, insa, ca sfat general, e bine sa te asiguri de o chestie inainte sa dai cu parul. Daca te uiti la numele autorului articolului de pe bike-advisor.com, dar si la alte insemnari expuse foarte clar tot pe acelasi site, mare parte din mister se va elucida. Iti multumesc!
Nu au testat-o ei...sau cel putin nu au venit cu o parere subiectiva.
Acelasi articol:
http://www.bike-advisor.com/reviews/components-reviews/bicycle-forks-and-shocks/rock-shox-reba-rl-solo-air-29er-review-2013.html
Mi-ar placea sa gasesc mai multe teste la voi. Clipuri scurte cu un biker care testeaza live produsul x si y si sa spuna pe scurt cate ceva despre produs.
Ma ofer voluntar daca aveti nevoie de ajutor :)
Salut, SID-ul nu l-am cântărit, dar conform datelor furnizate de SRAM este aproape la fel de greu ca și Reba, pe care l-am cântărit. Partea cu distanțierii, de asemenea furnizată de Sram. Dacă ei afirmă că se poate, înseamnă că așa ar trebui să fie. Informațiile se găsesc pe site-ul sram.com.
2 lucruri importante as avea de mentionat, eventual corectati-ma daca gresesc:
- referitor la modelele Solo Air de dupa 2013 nu cred ca Reba este mai usoara decat Sid si cursa furcii nu poate fi modificata
Eu am Reba RL 2013 pentru 26 si mi se pare incredibila.Au disparut durerile in brate...pana sa am Reba am avut Sountur XCM si RS Tora pe arc. Acum simt sa sunt in liga campionilor, greutate pentru gat de 235 de mm e de 1495 de grame ( cantarita) si i-am scos si push lock-ul de pe ghidon ( nu imi place acel sistem si am renuntat). E o furca excelenta si nu vreau sa dau de doua ori mai multi bani pe un sid sau un fox cu nu stiu ce brate.
Ai nevoie de ea ca sa fii baws! :))
Salut,când ați testat furca pe ce bicicleta ați testat-o.