A trecut ceva timp de când am primit noua furcă Lyrik la test, iar acum a sosit momentul să trag și concluziile. Pe scurt, nu au existat momente în care să-mi displacă această furcă, în majoritatea cazurilor aceasta oferind performanțe exemplare, pe care le așteptți de altfel de la un produs din această gamă de preț. Dar să nu vorbim încă despre costuri.
Noua Lyrik folosește un cartuș nou, Charger 3, care utilizează un IFP (spring-backed internal floating piston), o construcție care înlocuiește camera de la modelul anterior care își mărea volumul cu uleiul provenit după comprimarea furcii. În fond, noua comstrucție permite circuite separate și independente pentru compresia low- și high-speed. Construcția noului cartuș modifică astfel felul în care uleiul se mișcă, reducând turbulențele și în același timp eliminând zgomotele pe care furca ar putea să le producă în anumite condiții. Practic, noua furcă Lyrik este extrem de silențioasă. Apoi, în ceea ce privește reglajele cartușului, ai la dispoziție 15 trepte pentru low-speed, 5 pentru high-speed și alte 18 pentru rebound (viteza de revenire). În acest fel, cu siguranță vei putea găsi confirgurația ideală indiferent de terenul pe care te dai. Trebuie doar să ai răbdarea și dorința să faci asta.
Pe lângă noul cartuș sunt așa-numitele Buttercups, elastomeri de mici dimensiuni care se regăsesc în partea inferioară a cartușului și al căror rol este să reducă vibrațiile de înaltă frecvență, cei de la Rock Shox susținând că acestea reduc până la 20% din vibrații comparativ cu o furcă fără Buttercups. Desigur, în viața reală este destul de greu să-ți dai seama, însă modificările din cartuș cu adăugarea acestor elastomeri, crează o furcă foarte silențioasă – și acesta este un lucru pe care-l vei remarca. Elastomerii sunt disponibili pe majoritatea furcilor Ultimate din gama Rock Shox.
Valvele pentru eliberarea presiunii care se strânge în decursul timpului în furcă se regăsesc acum standard pe noua furcă Lyrik. Din timp în timp, le poți apăsa (există câte unul pe fiecare braț al furcii) și poți auzi cum presiunea este eliberată. Faptul că în timp se strânge aer în brațele inferioare duce la o performanță mai scăzută a furcii. Nu este ceva nou, conceputl existând deja și la alți producători de furci, însă este o opțiune extrem de binevenită și cu un rol util. De asemenea, Rock Shxo menționează că noua construcție a furcii îi oferă o rigiditate cu 20% mai mare față de modelul anterior, lucru care este greu de sesizat căci Lyrik oricum avea o rigiditate foarte bună.
În ceea ce privește setup-ul furcii, am încercat să-l fac inițial conform tabelului celor de la Rock Shox, însă cursa mi s-a părut destul de rigidă. Astfel, am mai scăzut din presiune până am atins un sag de 25%, setup-ul meu preferat. Desigur, 25% sag pentru o furcă de 160mm înseamnă o cursă reală mai mică, însă prefer varianta aceasta care adaugă și un plus de confort. Cu denivelări mici și medii aceasta se descurcă excelent, însă un capitol la care a punctat pozitiv a fost cel al denivelărilor mari și repetate (exemplu rădăcini sau găurile care rămân în traseu în urma frânărilor). Aceasta a avut suficient suflu încât să revină suficient pentru a înghiți și următorul șoc. Și următorul, apoi următorul și tot așa.
Cu o greutate de 1.990 de grame este chiar ușoară pentru ceea ce oferă, cu mențiunea că brațele superioare sunt de 35mm și nu de 36mm precum concurentul principal Fox 36. În orice caz, o comparație directă între cele două furci nu am putut face deoarece nu am avut de unde să obținem furca Fox.
Prețul recomandat este de peste 1.000$, însă în diverse magaizne online deja o poți găsi mai ieftin de atât, inclusiv în România. Nu este o furcă ieftină nici pe departe, dar cu toate avantajele tehnologice pe care le oferă pentru a-ți spori confortul și performanțele pe traseu, este destul de greu de bătut. Să nu mai spun de aspect, cu liniile ferme și drepte, care m-au impresionat în mod plăcut. Cu siguranță una dintre variantele de luat în seamă dacă ai o bicicletă de all-mountain sau enduro (cursă de la 140 la 160mm), cu condiția să dispui și de bugetul respectiv.
Preț recomandat: 1.030 euro
Greutate (cu floare în steerer, gât 17cm): 1.990 grame
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…