Cu încântare observ că tot mai mulți importatori din România încep să aibă în oferte modelele de cursiere de off-road, așa zisele gravel bikes, tip de bicicletă care câștigă tot mai multă popularitate în vest dar mai ales peste ocean. Astfel, după primul model de acest gen care a poposit la noi în redacție, GT Grade, a venit rândul celor de la Raleigh să ne trimită pentru testare un Mustang, un gravel bike impresionant și deosebit de frumos, în varianta de echipare Sport.
Cui i se adresează această bicicletă
O astfel de bicicletă se dorește să fie un model polivalent, bun la toate, dedicat în primul rând distracției. Pe platforma unei cursiere cu geometrie pentru curse lungi se aduc modificări care să îi permită să ruleze și în afara asfaltului: loc pentru anvelope mai late, cadru și furcă flexibile pentru a amortiza vibrațiile și evident prinderi pentru frâne pe disc. La final ajunge să se asemene cu un ciclocros, dar totuși sunt biciclete diferite ca geometrie și stil de utilizare. Astfel rezultă o bicicletă care cu anvelope de șosea poate să țină pasul cu plutonul de duminică, poate să intre pe drumuri neasfaltate sau chiar pe poteci fără probleme dar poate să servească și ca bicicletă de oraș sau de navetă.
Raleigh Mustang Sport este un model destul de performant, dar totuși din partea de jos a gamei, cadrul de aluminiu și echiparea recomandându-l celor care doresc o bicicletă de calitate, dar la un preț decent și cu costuri de întreținere reduse.
Despre cadru
Cadrul Mustang arată foarte bine în realitate, este masiv dar în același timp elegant. Greutatea măsurată a acestuia la mărimea 54 este de 1802 g. Are headtube tapered, modern, iar în interiorul acestuia se găsesc cuveți din rulmenți încapsulați, de calitate și rezistenți. Rigiditatea la torsiune a cadrului este de 93.4 Nm/grad, o valoare medie pentru cadrele de aluminiu, dar care îi oferă flexibilitatea necesară pentru un comportament bun pe denivelări. STW (Stiffness to Weight Ratio) este de 51.9, o valoare apropiată de media celei ale cadrelor de MTB mai mult decât cele de cursieră. Împreună cu furca spate cu seatstay-urile foarte subțiri și ușor curbate este clar că proiectanții s-au gândit serios la comportamentul bicicletei pe denivelări! Furca este din carbon, cu axul de aluminiu, fiind destul de grea: 742 g. Ea este construită tot pentru a absorbi din denivelări, dar impresia generală pe bicicletă este că furca spate face o treabă ceva mai bună la acest capitol.
Cadrul este dotat cu prinderi pentru portbagaj pe spate și pentru aripi de protecție la ambele roți.
Despre echipare
Modelul Sport vine echipat cu o transmisie Shimano Sora cu 2 foi și 9 pinioane. Angrenajul este de tip compact 50/34 și cu rulmenți exteriori Hollowtech II. Pinioanele sunt 11-30. Piesele Sora funcționează foarte bine, manetele fiind comode, grupul incluzând tehnologii prezente acum câțiva ani pe componentele mult mai scumpe. În plus, este economic de întreținut deoarece casetele și lanțurile de 9 pinioane sunt destul de ieftine și rezistente în timp, un factor important de luat în considerare la o bicicletă care va vedea și noroi, nu doar asfalt. Singurul aspect mai deranjant la manetele Sora este că au intrarea cablului de schimbător în partea superioară, acesta nefiind ascuns sub ghidolină, dar acest lucru are doar un impact estetic nu și funcțional.
Frânele mecanice pe disc TRP Spyre C sunt special adaptate pentru ciclocros și off-road, fiind o echipare aproape standard pe bicicletele din această categorie. Ele au o putere de frânare foarte bună, senzația e plăcută și sunt foarte modulabile. În plus, ambele plăcuțe se deplasează la frânare spre disc, având și reglaje individuale, ceea ce face ca frânele să fie foarte ușor de reglat pentru a funcționa impecabil. Neavând o reglare automată la uzură ca și cele hidraulice, din când în când trebuie ajustată poziția plăcuțelor în raport cu discul.
Roțile sunt o surpriză plăcută la acest nivel de echipare, fiind echipate cu jante RSP AD2.0 tubeless ready și anvelope Schwalbe CX Comp 700x35c. Bicicleta vine cu camere, dar poate fi modificată pe sistem tubeless ready ușor de către proprietar cu ajutorul unui kit special. Roțile sunt corecte ca performanță și greutate pentru acest nivel de echipare. Anvelopele sunt o alegere foarte bună, fiind rapide pe asfalt și aderente pe off-road din cauza crampoanelor mari laterale. Oricum, o idee bună este și echiparea cu anvelope de șosea de 700x28c dacă nu se dorește ieșirea pe teren foarte dificil. Totuși, echiparea direct cu anvelope de ciclocros de 35c ne confirmă din nou că cei de la Raleigh au gândit bicicleta pentru lucruri… serioase!
Tija de șa, pipa și ghidonul sunt de la RSP, sunt confortabile și arată foarte bine. Ghidolina Velo este foarte confortabilă. De asemenea, șaua Raleigh R1 arată bine și este confortabilă la folosirea cu pantaloni cu bazon.
Concluzii
Am testat Mustang-ul atât pe asfalt cât și pe drum pietruit și poteci de pământ uscate și mai ude, pe plat dar și pe urcări. Este o bicicletă confortabilă și vioaie, capabilă de accelerări bune, poziția la pedalare în picioare este decentă. Amortizează vibrațiile foarte bine pentru un cadru de aluminiu, dar și anvelopele de 35c ajută mult la asta. Frânele își fac treaba atunci când este nevoie așa cum ne-au obișnuit deja, prompt dar nu violent.
Este o bicicletă cu care ai vrea ca potecile din pădure să nu se termine niciodată. Mergând pe un drum asfaltat, ochii fug mereu în lateral căutând mici poteci sau dâmburi, ocazii pentru a mai pune un zâmbet pe buze. Robustețe, distracție, performanță, polivalență dar și preț și întreținere decentă, acestea sunt cuvintele care descriu gravel bike-ul Raleigh Mustang Sport!
Date tehnice:
Greutate totală: 10,783 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.802 gr
Greutate roți: 1.865/2.383 gr
Greutate furcă: 742 grame
Greutate angrenaj – 840 grame + 80 g rulmenții
Rigiditate: 93,4 Nm/grad
STW: 51,9 Nm/grad/kg
Plus: o bicicletă polivalentă, robustă și de calitate
Contra: echiparea nu este foarte performantă, greutate mare
Preț la data publicării: 3950 lei
Importator: www.rovelo.ro
Bicicleta testată este disponibilă pentru vânzare cu un preț redus! Pentru mai multe informații, contactați-ne prin e-mail: horatiu@freerider.ro
Vezi comentarii
Se pot pune pe ea și cauciucuri de 700x40C?
Greu de zis acum că nu mai avem una să testăm. 35c intra lejer, de fapt e echipare standard, deci aș zice 95% că intră și 40c fără probleme, eventual nu mai merg puse aripi. Dar na, nu pot să zic că e 100% așa...
Salut Horatiu,
Care crezi ca este o optiune mai buna dintre Raleigh Mustang Sport si GT Grade Alloy Tiagra? Ma intereseaza mai putin partea de offroad a celor doua biciclete si mai mult cea de touring si de ture lungi/confort. Pentru Raleigh am obtinut si un discount de 10% deci este mai ieftina cu aproximativ 900 de lei de cat cea de la GT.
Multumesc!
Raleigh sta mai bine la prinderi de portbagaje, cred ca e mai potrivită de touring în timp ce GT e mai sportivă.